نوشته شده توسط : بهزاد

اتصالات مکانیکی به نسبت اورلپ بسیار قابل اعتمادتر هستند چون برای انتقال بار به بتن بستگی ندارند.
وصله‌های مکانیکی یکپارچگی بیشتری را در سازه ایجاد می‌کند. این اتصالات در برابر حوادث ناشی از خطای انسانی، بارهای لرزه‌ای و سایر حوادث طبیعی مقاومت به مراتب بیشتری نسبت به اورلپ دارند.
طبق آیین نامه‌های طراحی بتن وصله مکانیکی باید مقاومت بیشتری نسبت به طول اورلپ معمول فراهم کند. این مقدار به طور معمول حدود 125% تا 150% مقاومت اورلپ می‌باشد.

اتصال اورلپ میزان ازدحام میلگرد را در محل اتصال به مقدار 2 برابر حالت معمول افزایش می‌دهد. که این امر عمده‌ترین دلیل گیر کردن دانه‌های سنگی و ایجاد حفره در بتن می‌باشد. وصله‌های مکانیکی از این ازدحام جلوگیری می‌کند و با کم کردن ابعاد ستون باعث صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی در پروژه می‌شود.
آیین نامه بتن ایران نسبت 6% فولاد به بتن را برای طراحی ستون‌های بتنی مشخص کرده‌است. با توجه به ازدحام آرماتور در ناحیه اورلپ طراحی با نسبت بالانس با اتصال پوششی تقریبا غیر ممکن است. حال آنکه وصله مکانیکی این امکان را برای طراح فراهم می‌کند که با حذف میلگردهای اضافی در ناحیه وصله به مقطع ایده‌آل بتنی با نسبت فولاد به بتن بالانس دست پیدا کند.

کارکردن با آرماتورهای سایز پایین باعث افزایش ابعاد ستون می‌شود تا بتواند تعداد بیشتری آرماتور را در خود جای دهد. استفاده از وصله مکانیکی امکان استفاده از سایزهای بزرگتر آرماتور را در ستون با ابعاد کوچکتر فراهم می‌کند و در عین حال میزان ازدحام را در ستون به مقدار حداقل برساند. این امر یاعث طراحی مقرون به صرفه و حداکثر استفاده از فضا در پلان می‌شود.

نصب کوپلر سریع و آسان است و به کارگر ماهر برای این کار نیاز ندارد.

اتصال مکانیکی با کاهش هزینه دستمزد کارگرها و افزایش سرعت پیشرفت امور باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود.

کوپلر انتهایی از ایجاد ازدحام در محل اتصال تیر و ستون جلوگیری می‌کند و قرار دادن میلگردها را در شبکه تسهیل می‌کند.

نقد و بررسی کوپلر - هلدینگ ساختمانی عقیق نقش جهان



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

 جوش سر به سر میلگرد

با توجه به خلاقیت و نوآوری های مختلف در شرکت STS که از اساسی ترین اهداف جهت رقابت با دیگر شرکتها از نظر مدیریت شرکت بوده همواره بخش توسعه فن آوریها این شرکت در حال تحقیق و ارائه مباحث جدید در صنعت جوش می باشد. از دیگر از نوآوری های شرکت STS ارائه و ترویج روش جوش فورجینگ سر به سر میلگردها می باشد.  تکنولوژی نوین جوش فورجینگ سر به سر میلگرد نسبت به روش متداول و مرسوم فعلی اتصال به صورت اورلپ و نیز روش استفاده از اتصالات مکانیکی و کوپلینگ از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار بوده و همچنین استحکام ناحیه اتصال در آن نیز بیشتر از ماده اولیه می باشد . به طور کلی روش جوش فورجینگ سر به سر میلگردها بسیار سریعتر , مستحکم تر و اقتصادی تر از روش اتصال روی هم می باشد.

                                                              

مزایای روش جوش فورجینگ سر به سر میلگردها :

 

  • دارای تائیدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • صرفه جویی  تا 30 درصدی در مصرف میلگرد با حذف اورلپ و پرتها .
  • کاهش زمان , نیروی انسانی , حمل و نقل ها با توجه به کاهش مصرف میلگرد . 
  • اتصال میلگرد های غیرقابل مصرف ( پرت ) به یکدیگر و استفاده مجدد از آنها .
  • با توجه به کاهش مصرف میلگرد ، وزن اصلی سازه کم شده و متناسب با آن از نیروهای ثقلی جانبی نیز کاسته می شود و در نتیجه مقاومت سازه در مقابل زلزله افزایش خواهد یافت .
  • این سیستم ، اشتباهات انسانی را به شدت کاهش می دهد ( بسیار مشاهده گردیده است که پرسنل اجرایی برای کاهش پرت میلگردها از طول اورلب ها می کاهند که این امر باعث کاهش مقاومت میلگرد ها در نقاط اتصال و در نتیجه کاهش مقاومت سازه می گردد . )
  • با توجه به کاستن از حجم اضافی میلگرد ها در نقاط اتصال ، امکان ویبره بهتر بتن که مشکل بسیار مهمی تاکنون بوده است برطرف می شود و بتن ویبره خوب و مناسب تری میسر می گردد . 
  • با توجه به کاهش حجم اضافی میلگرد ها ، درگیری بتن با میلگرد ها افزایش خواهد یافت .
  • افزایش یافتن مقاومت در نقطه اتصال ، به طوری که مقاومت در این نقطه بیشتر از سایر نقاط در طول میلگرد می باشد .


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق بندی ساختمان و عایق حرارتی دیوار فاکتور مهمی برای راحتی ساکنان ساختمان است. عایق بندی ساختمان از بیرون رفتن یا وارد شدن گرمای ناخواسته جلوگیری می کند و مصرف انرژی سیستم های گرمایشی و سرمایشی را کاهش می دهد. این که چه مقدار عایق بندی ساختمان نیاز است به طراحی ساختمان، آب و هوا منطقه، هزینه های انرژی و بودجه سازنده ساختمان و ترجیحات شخصی بستگی دارد.

آگهی تبلیغاتی جهت انواع عایق کاری سقف ساختمان در سایت شیپور

 



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

حفاظت ساختمان ها در برابر رطوبت، در تمام دوران تاریخ دغدغه ذهنی بشر بوده است. زیرا آدمی از ابتدا مجبور بوده که محل سکونت خود را در مقابل بارندگی و رطوبت با عایق و پوشش محافظت کند. بی تردید قیر با خاصیت استثنایی آب بندکنندگی ، از مهم ترین کشفیات در دوران باستان بوده است. گمان می رود واژه قیر بابلی یا ایلامی باشد زیرا آن ها قیر را به جای ملات برای آب بندی ساختمان های خود مصرف می کردند. در ایران، از دیرباز در مناطق پر بارش، بام شیب دار و در مناطق کم بارش، بام افقی می ساختند. بام افقی با کاهگل آب بندی می شده بدین ترتیب که خاک و کاه و آب را خوب مخلوط کرده و ورز می دادند سپس بر روی بام به صورت یک لایه پهن می کردند.

آگهی تبلیغاتی جهت عایق کاری پشت بام در سایت دیوار

همچنین به کاهگل بام اندکی نمک طعامی اضافه می کردند تا از رویش گیاهان در بستر ایجاد شده جلوگیری شود و نیز گل خمیری شده در زمستان در دمای زیر صفر درجه یخ نزند. هر ساله روی کاهگل قدیمی را با یک لایه کاهگل جدید می پوشانند و آن را غلتک می کردند. این روش هنوز در برخی از روستاهای ایران رایج است. بعد از جنگ های ایران و روسیه، روس ها در مستعمره هایشان از جمله شیروان قفقاز، بام های شیب دار را با ورق های مس یا آهن سیاه می پوشانند. ایرانیان این روش را فرا گرفته و آن را با نام بام شیروانی رایج کردند. بعدها ورق آهن سفید و ورق های پنکوسیم (پنبه کوهی و سیمان) در بام های شیب دار استفاده شد.

 

ضرورت استفاده و کاربرد عایق های رطوبتی

نفوذ رطوبت در بخش های مختلف بنا خساراتی را موجب می شود که می بایست از آن جلوگیری کرد. در پاره ای از موارد، روی سنگ و آجر، مواد ضد رطوبت بی رنگ کشیده می شود، یا داخل بتن ملات عایق افزودنی اضافه می شود، ولی در بیشتر موارد ناگریز از مصرف عایق های قیری یا پلیمری هستیم. در جاده سازی با پخش مواد قیری سطح خاک را ایزوله کرده و از نفوذ آب و یخ زدن آن و در نهایت تخریب جاده جلوگیری می کنند. در 40 سال اخیر ساخت عایق های رطوبت ، آب و بخار آب توسعه فراوانی یافته است.

علاوه بر عایق کردن ساختمان در قسمت پی و بام که دو بخش مهم از حیث نفوذپذیری آب هستند، عایق کاری مصالح مختلفی که در دیواره های خارجی و داخلی به کار می رود و همچنین بستن درزها ، کمک شایانی به حفظ ظاهر بنا برای مدت زمان طولانی و جلوگیری از کوتاه شدن عمر مصالح ساختمانی خواهد کرد.

با برآوردی ساده می توان دریافت که تنها در پوشش بام ساختمان های شهر تهران بیش از 250 میلیون متر مربع عایق به کار رفته است. اگر بنا باشد هر چند سال یک بار این پوشش ها تعمیر یا تجدید شوند، می توان هزینه گزاف آن را تخمین زد. این مساله ضرورت استفاده از عایق مناسب را بدیهی می سازد.

 

انواع عایق های رطوبتی

در ایران با توجه به شرایط اقلیمی و همچنین وجود منابع عظیم نفتی، از دیرباز متداول ترین عایق رطوبتی قیر و گونی بوده است. ولی امروزه با پیشرفت علوم ، عایق های نوینی تولید و ساخته شده اند که بعضا به صورت یک لایه انعطاف پذیر یک میلی متری بر روی سطوح اجرا می شوند. از جمله انواع عایق های رطوبتی علاوه بر قیر می توان به قطران، عایق های پلیمری (انواع پلاستیک ها و لاستیک ) ، عایق های پیش ساخته، پشم شیشه ، تیشو ، رنگ هایی چون سیلر، انواع ضد زنگ ها، انواع ماستیک ها و درزبندها و … اشاره کرد که در این نوشتار مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

1- عایق رطوبتی قیر

همان طور که اشاره شد قیر در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر استفاده در عایق رطوبتی قیر و گونی، مصارف دیگری همچون ساخت رویه های آسفالتی در راه سازی نیز دارد. به همین سبب در این مبحث ابتدا انواع قیر و خواص آن شرح داده خواهند شد، سپس به بررسی عایق قیر و گونی خواهیم پرداخت.

قیر یک فرآورده طبیعی است که به حالت محلول در نفت خام موجود است و از هیدروکربورهایی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده است. قیر دارای رنگ مشکی براق است و عمده ترین ویژگی آن، غیر قابل نفوذ بودن در برابر آب و نیز خاصیت چسبندگی آن است. قابلیت چسبندگی قیر بیشتر در راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که به صورت لایه نازکی دور دانه های سنگی را گرفته، آن ها را به یکدیگر می چسباند و تشکیل آسفالت را می دهد.

قیرها را بر حسب منابع تهیه و تولید آن ها، به دو دسته زیر تقسیم می کنند:

  • قیرهای طبیعی (معدنی)قیر طبیعی در اثر تبخیر روغن های سبک نفت خامی که از منابع نفت زیرزمینی به سطح زمین نفوذ کرده و در مجاورت هوا و تابش آفتاب قرار گرفته، به وجود می آید. قیرهای طبیعی گاها به صورت سنگ های قیری استخراج می شوند. در زمان های بسیار دور، نفت خام در سنگ های آهکی یا ماسه سنگ ها نفوذ کرده با گذشت زمان روغن های معدنی آن به تدریج تبخیر شده و قیر در سنگ به جا مانده است. سنگ آهک قیری را آسیاب کرده، گرد آن را در ساخت رویه آسفالت کوبیده و در بتن آسفالتی مصرف می کنند. اگر گرد سنگ قیری، به میزان کمی قیر داشته باشد به آن قیر می افزایند ولی اگر میزان قیر آن زیاد باشد، به آن گرد سنگ می زنند.
  • قیرهای نفتی (پالوده)

این قیر که قسمت عمده مصرف قیر دنیا را تشکیل می دهد از پالایش نفت خام و در آخرین مرحله تقطیر به دست می آید. نفت خام را تا دمای 350 درجه سانتی گراد حرارت می دهند ، در دماهای مختلف به ترتیب بنزین، نفت، گازوئیل، مازوت و سایر روغن ها استخراج شده و در نهایت در دمای 350 درجه سانتی گراد قیر که سنگین ترین ماده موجود در نفت خام است، به دست می آید. این قیر پس از تصفیه و اصلاح آماده مصرف می شود.

 

قیرهای نفتی در انواع مختلفی به شرح زیر تولید می شوند.

قیر خالص: قیر نفتی معمولی

قیر دمیده: قیر نفتی را با دمیدن هوا، تحت فشار و حرارت قرار داده و قیر دمیده با درجه نفوذ کمتر تولید می کنند.

قیر محلول: به صورت محلول در حلال های نفتی است و به حالت نیمه جامد در موارد خاص مصرف می شود.

خواص قیر

قیر به جز دو خاصیت کلی که غیر قابل نفوذ بودن در برابر آب و چسبندگی است، دارای خواص دیگری به شرح زیر می باشد:

قیر در برابر عوامل جوی نظیر سرما، گرما، یخ زدن و … مقاومت می کند.

قیر در اثر حرارت از سختی به سفتی، خمیری و آبکی تغییر شکل می دهد و هنگام پایین آمدن دما مجددا مراحل فوق را طی کرده و سخت می شود.

در مقابل نیروهای کششی مقاوم است و پاره نمی شود و نیز در راه سازی قابلیت تحمل نیروهایی که از طرف چرخ ماشین ها به آن وارد می شود را دارد.

آسفالت جاده ها در صورت نیاز به تعمیر، وصله پذیر بوده به طوری که آسفالت نو و کهنه به خوبی به هم چسبیده و به صورت یکپارچه عمل می کنند.

در برابر اسیدها، بازها و نمک ها مقاوم است

قیر دارای عمری طولانی است و خواص فوق را برای مدت زمان زیادی در خود نگه می دارد.

از نظر اقتصادی نسبت به اکثر عایق های رطوبتی دیگر به صرفه تر است.

با وجود همه مزایای فوق، قیر در وضعیت های زیر برخی خواص خود را از دست می دهد، به طوری که نمی توان از آن به خوبی استفاده کرد:

تجزیه شدن در دمای خیلی زیاد و تبدیل آن به زغال توام با اشتعال

تغییر شکل در برابر فشارها و حلال ها

تغییر شکل در برابر فشار و حلال ها

امولسیون قیر (قیر آبه)

امولسیون یا مخلوط معلق به مخلوط دو ماده ای که در هم حل نمی شوند، گفته می شود. امولسیون قیر مخلوط آب و قیر است به طوری که قیر را گرم می کنند و آن را به صورت ذرات بسیار ریز، در حد میکرون، در آب می پاشند. برای شناور شدن ذرات قیر در آب و جلوگیری از چسبیدن آن ها به یکدیگر، از موادی نظیر ژلاتین که به آن ها امولسیون ساز می گویند، استفاده می کنند.

از امولسیون قیر در مکان هایی که امکان گرم کردن قیر وجود ندارد و باید آن را به صورت مایع سرد و با کمترین درجه حرارت مصرف می کنند، مخصوصا در راه سازی، از حیث ایمنی و جلوگیری از حوادثی نظیر آتش سوزی و اشتعال، حائز اهمیت است. علاوه بر این در کشور ما سالیانه حدود نیم میلیون تن قیر محلول برای عملیات مختلف مصرف می شود که حدود یک چهارم این مقدار را نفت سفید تشکیل می دهد. لذا با کاربرد امولسیون قیر به جای قیر محلول، سالانه 125000 تن نفت سفید صرفه جویی می شود.

 

2- عایق قیر و گونی

 

این عایق یکی از متداول ترین عایق های رطوبتی در ایران است. بدین سبب که در اکثر شهرهای ما مواد اولیه این عایق به وفور یافت می شود. این عایق از دو لایه قیر و یک لایه گونی جهت مسلح کردن قیر ساخته می شود. البته تعداد لایه های قیر و گونی بر حسب مکان مورد نظر متفاوت است.

طبق آیین نامه مقررات ملی ایران گونی ایده آل باید: نو، کاملا سالم، ریز بافت، بدون آلودگی و چروک بوده و وزن آن در هر متر مربع حدود 380 گرم باشد.

عایق قیر و گونی دارای معایبی به شرح زیر می باشد:

چو قیر وزن مولکولی زیادی دارد، به راحتی نمی تواند به فضاهای خالی الیاف گونی نفوذ کند. در حالی که قطر مولکولی آب کم است و به راحتی می تواند به فضاهای خالی گونی نفوذ کرده و باعث پوسیدگی آن شود.

تاب کششی قیر و گونی به دلیل جذب آب زیاد، کم است.

امکان پیدایش فضاهای خالی و باقی ماندن نم و هوا در داخل این فضاها وجود دارد که باعث طبله شدن می شود. با رشد طبله ها و سپس ترک خوردن آن ها امکان نشت آب فراهم می گردد.

در روش سنتی دمای قیر و کیفیت مصالح تحت کنترل قرار نمی گیرند.

3- عایق رطوبتی قطران

 

برای ساخت قطران به زغال سنگ گرما می دهند تا گاز از آن خارج شود و کک به جا ماند. سپس گاز برخاسته را سرد می کنند تا عرق کند و قطره قطره بچکد. به ماده حاصله قطران گفته می شود. قطران هم مانند قیر دانه های سنگی را به یکدیگر می چسباند از این رو برای ساختن رویه های سیاه و نیز در عایق کاری رطوبتی به مصرف می رسد. از چوب و سنگ شیست چرب هم قطران می گیرند. قطران دارای مواد اسیدی است که در آب حل می شوند لذا باید در استفاده از آن در راه سازی دقت لازم به عمل آید. زیرا هنگام بارندگی مقداری از قطران در آب حل شده و وارد جوی ها و فضای سبز کنار راه ها می شود و گیاهان را آلوده می سازد.

4- عایق های رطوبتی پیش ساخته

با پوشش های پیش ساخته می توان بسیاری از مشکلات عایق کاری رطوبتی را حل کرد. در چند دهه اخیر استفاده از این پوشش ها در ایران بسیار رواج یافته است. بهترین نوع این پوشش ها نمد پشم شیشه است.

این عایق ها عموما از مواد اولیه زیر تشکیل می شوند:

قیر صنعتی 70-60

مواد پلیمری به نام اتکنیک پلی پروپیلن

یک لایه تیشوی مسلح شده با نخ

یک لایه پلی استر نبافته

پودر تالک و در برخی از این عایق ها پودر مس نیز به کار می رود.

فیلم پلی اتیلن

برخی از کارخانه های تولید کننده عایق های پیش ساخته ، عایق با روکش آلومینیوم نیز تولید می کنند که حدود 85 درصد از نور و حرارت را نیز منعکس می کند.

طبق استاندارد ایران این عایق ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

عایق پی: عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان

عایق بام: عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص بام، سطوح خارجی، سرویس های بهداشتی ، استخرها، تونل ها و …

خواص عایق های رطوبتی پیش ساخته

اکثر عایق های رطوبتی پیش ساخته دارای مشخصات استاندارد زیر می باشند.

ضخامت آن ها بین 6-2 میلی متر است

مقاومت کششی طولی 60-50 و مقاومت کششی عرضی 35-30 کیلوگرم بر 50 سانتی متر دارند.

افزایش نسبی طولی 16-14 درصد و افزایش نسبی عرض 10-8 درصد دارند.

دارای قابلیت جذب آب 1 درصد و کاهش وزن 1 درصد می باشند.

مزایای عایق های رطوبتی پیش ساخته به شرح زیرند:

سبک هستند و دارای قابلیت انعطاف کامل می باشند.

در برابر عوامل جوی پایدارند و تحمل دماهای بین منفی 130-40 درجه سانتی گراد را دارند.

دچار پوسیدگی و شکنندگی نمی شود.

به علت دارا بودن لایه پلی استر در مقابل فشارهای احتمالی ناشی از انبساط و انقباض ساختمان مقاوم می باشد.

تاب کششی بالایی دارند.

از خاصیت پایداری ابعاد در برابر حرارت برخوردارند.

با وجود مزایای مذکور این عایق ها معایبی چون کم بودن عمر مفید ، هزینه بالا و مشکلات تعمیر را نیز دارند. همچنین اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشوند، پس از گذشت 6 ماه از زمان تولید، فاسد می گردند.

آشنایی با انواع روش عایق بندی پشت بام  آگهی رایگان شهر24

 

 



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

بررسی اهلیت متقاضی (در تعریف سیستم بانکی کشور) و یا به عبارتی معرفی مجری طرح در بخش نخست مطالعات بیزینس پلن و به صورت مجزا آورده می شود. مطالعات مالی و اقتصادی بیزینس پلن از آنجایی که به خودی خود دارای اهمیت ویژه ای نزد سرمایه گذار پروژه و یا بانک عامل می باشد، از حساسیت بالایی نیز برخوردار میباشد، لذا باتوجه به نقش این مطالعات در به تصویر کشاندن سودآور بودن پروژه چند سالی میشود که بانک های عامل سرمایه گذاران را ملزم به استفاده از نرم افزار کامفار کرده اند. کلمه COMFAR اختصار عبارت انگلیسی Computer Model for Feasibility Analaysis and Reporting «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری» می‎باشد. نرم افزار کامفار با تهیه مدل مالی – اقتصادی طرح، صحت و سقم اطلاعات مالی پروژه را تایید کرده و شاخص های تاثیرگذار تصمیم گیری مانند نرخ بازگشت سرمایه و … ارایه می نماید.

یک بیزینس پلن (طرح توجیهی) به طور کلی از بخش های مطالعات بازار (Market Study)، توجیه پذیری فنی (Technical Feasibility)، و تجزیه و تحلیل مالی (Financial Analysis) تشکیل می گردد. جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید هر یک از بخش های ذکر شده به طور مجزا مورد مطالعه قرار گرفته و توجیه اقتصادی دارا هستند.

توسعه پایدار و متوازن کشور نیازمند گذر سرمایه گذار از عملکرد سنتی شکست خورده به نگرش علمی و کار کارشناسی شده است. متاسفانه تاکنون جایگاه و نقش طرح تجاری در کشور ما به درستی درک نشده و هرازگاهی شاهد آن هستیم که کارخانه ای بدلیل نادیده گرفتن این مطالعات تعطیل می گردد و از چرخه رقابت حذف میگردد. فرودگاه‌های متعدد، دریاچه‌های خشک شده و حتی واحدهای نیمه فعال همه موید این موضوع هستند. امیدواریم هیچ طرحی متولد نشود، مگر آنکه یک مشاور تایید صلاحیت شده آن را مورد ارزیابی قرار دارد.

عناصر یک طرح توجیهی خوب | سلام ثبت | آموزش بورس و حسابداری و ثبت شرکت

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد . به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنک تر نگه می دارد .

عایق های ساختمانی به دو دسته عایق های پلیمری و معدنی تقسیم می شوند :

۱- عایق معدنی
این دسته از عایق ها نظیر پشم شیشه، پشم سنگ و پشم سرباره می باشد. این عایق ها تحمل دمایی بالاتری در برابر حرارت دارند و محدوده کارکرد آنها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد می باشد و در برابر آتش سوزی مقاوم است. از دیگر خصوصیات این عایق ها می توان به مقاوم نبودن در برابر رطوبت و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. از اینرو از این دسته از عایق ها در روش های عایقکاری با سازه و با لایه محافظ رطوبت استفاده میگردد.

۲- عایق پلیمری

این گروه از عایق ها نظیر پلی استایرن (یونولیت) یا پلی یورتان می باشد. این عایق ها دارای ضریب مقاومت حرارتی بالاتری نسیت به عایق های معدنی هستند و برخلاف عایقهای معدنی در برابر رطوبت مقاوم هستند. با این وجود در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارند. محدوده حداکثر دمای کاری این مواد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد و برای ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی، از مواد ضد آتش در آنها استفاده می شود. همچنین این گروه از عایق ها انعطاف پذیر نمی باشند و برای نصب آن بر روی دیوار نیازی به سازه نمی باشند، از اینرو عمدتا از این عایق در روش های عایقکاری بدون سازه استفاده میگردد.

 عایقکاری

درج تبلیغات رایگان انواع عایق در سایت شهر24

انواع روش های عایقکاری دیوارها

عایقکاری جدارهای ساختمان متشکل از یک لایه عایق حرارتی و یه لایه نمای نهایی (نظیر گچ و یا سنگ و آجر نما) می باشد. روش های گوناگونی جهت عایقکاری ساختمان وجود دارد که می توان با توجه به شرایط هر ساختمان مناسبترین و اقتصادی ترین روش را انتخاب نمود. با توجه به اینکه از چه نوع مصالح عایقی برای عایقکاری ساختمان استفاده شود، روش های عایقکاری مختلفی قابل تعریف است که در ادامه بدان اشاره میشود.

۱- عایقکاری با سازه
این روش برای گروه عایقهای معدنی که انعطاف پذیری بالایی دارند استفاده می شوند. با توجه به صلب نبودن این عایق ها، لایه نمای نهایی نمی تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود. بنابراین در این روش، دیوارها بوسیله پروفیل های چوبی و یا فلزی قاب بندی می شود و عایق حرارتی در میان فضای قاب بندی قرار می گیرد و در نهایت لایه نما بر روی سازه اجرا می شود. از جمله مهمترین روش های عایقکاری با سازه می توان به روش عایقکاری کناف و روش قاب بندی فلزی و رابیس اشاره نمود.

۲- عایقکاری بدون سازه
این روش برای گروه عایقهای پلیمری که دارای صلبیت کافی هستند، استفاده می شود. با توجه به عدم انعطاف پذیری این عایق ها، لایه نمای نهایی می تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود و نیازی به سازه و قاب بندی دیوار نمی باشد. از جمله مهمترین روش های عایقکاری بدون سازه می توان به روش دو دیوار و عایق مابین، عایق برد، پلی استایرن دانسیته بالا و ملات سیمان اشاره کرد.

۳- عایقکاری با مصالح عایق
در این روش از بلوکهایی با مقاومت حرارتی بالا بعنوان اجزای دیوار باربر استفاده می شود. بنابراین خود دیوار دارای عایقیت کافی می باشد و نیازی به نصب عایق بر روی آن نیست. از مهمترین روش های عایقکاری به این روش می توان به بلوک های بتن سبک گازی، لیکا و پرلیت اشاره کرد.

۴- عایقکاری با متدهای جدید
درحال حاضر تکنولوژی ساخت خانه های سریع و پیش ساخته در دنیا پیشرفت های شگرفی داشته است که ضمن اجرای یک ساختمان در کمترین زمان، عایقکاری مناسبی نیز دارند. از آن جمله می توان به روش های LSF، ICF و ساندویچ پنل (۳D-Panel) اشاره کرد.

کدامیک از این روش های عایقکاری برای ساختمان ها مناسب است؟
بطورکلی هر کدام از این روش های عایقکاری برای یک شرایط از توجیه بیشتری برخوردار است. بعنوان مثال پر واضح است که در یک ساختمان احداث شده نمی توان از روشهای سوم و چهارم استفاده نمود و می بایست به سراغ روش عایقکاری با سازه یا بدون سازه رفت. از طرف دیگر،توجه به نوع دیوار و نمای ساختمان در انتخاب روش مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است. پارامترهای اقتصادی نظیر هزینه تمام شده عایقکاری نیز بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به روش های عایقکاری ساختمان های احداث شده با ساختمان های درحال ساخت اشاره میشود.

عایقکاری دیوارهای ساختمان در هنگام ساخت

بهترین زمان برای عایقکاری ساختمان، در زمان دیوارکشی و در هنگام ساخت می باشد که بسیار راحتتر و با هزینه کمتری نسب به ساختمان های احداث شده انجام می پذیرد. در زمان ساخت یک بنا، از روش های مختلف و متنوعی جهت عایقکاری ساختمان می توان استفاده نمود. می توان عایقکاری را ضمن اجرای نمای ساختمان (آجر نما، سنگ و کامپوزیت آلومنیوم ….) انجام داد.

انواع عایق کاری

۱- عایق هایی که در ساختار آنها حبابهای هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می شوند.

۲- عایق هایی که حرارت را باز می تابند .پشت این عایق ها باید حدود ۲۰ میلی متر فاصله هوایی تعبیه شود . عایق ها چگونه ارزیابی می شوند ؟ فاکتور مهم در انتخاب عایق ها ، میزان مقاومت حرارتی آن هاست .هر قدر n مقاومت بالاتر باشد ، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی که به همراه دارد افزایش می یابد ، پس به جای ضخامت عایق ها ،باید مقاومت حرارتی آن ها با هم مقایسه شوند. عایق های گوناگون با مقاومتهای حرارتی برابر ، از نظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد میباشد.

چه جاهایی باید عایق کاری شوند؟

 سقفها : با عایق کاری سقف مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان ۳۵% تا ۴۵% کاهش می یابد .

دیوار های خارجی : مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ۱۵% کاهش می دهد.

 کف : مصرف انرژی در زمستان را ۵% کاهش می دهد .



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

ویژگی عایق حرارتی ساختمان

مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش

عمر طولانی در برابر سرما و گرما

جلوگیری از انتقال حرارت هدررفتن انرژی

جلوگیری از عوامل میکروبی و قارچی

دربرابر عوامل خارجی واکنش ندهد واز لحاظ شیمیایی خنثی باشد

مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت

پوسیده نشدن در برابر حرارت و اشعه خورشید

عایق حرارتی برای ساختمان

عایق حرارتی که معمولا در ساختمان و بازسازی منازل استفاده می گردد عایق های حرارتی  پشم سنگ و پشم شیشه و عایق صوتی  پشم شیشه و پلی استایلن و عایق های رطوبتی بخاربند و ایزوگام و قیر است. یکی از ویژگی عایق حرارتی جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد و نوع عایق کاری در جاهای مختلف فرق میکند معیار انتقال حرارت عایق ها دانسیته و ضخامت آنها می باشد و به شکلی میباشد که در فصل تابستان باعث خنک ماندن ساختمان می شود در زمستان از هدررفتن گرما جلوگیری می کند .

 

انواع عایق سرما و گرما

پشم شیشه پتویی با روکش آلومینیومی

فوم پلی اتیلن رولی

پشم سنگ تخت و پتویی در دانسیته های مختلف

فوم آکوستیک

ساندویج پنل در ضخامت های مختلف تزریق پلی اورتان

فوم های تخت یونولیت EPS

فوم پلی اورتان _ فوم تخت پلی اورتان XPS

بخاربند ضد رطوبت پارچه ای

ارزانترین عایق حرارتی و صوتی

محصولات عایق فوم و نصب معمولاً هزینه بیشتری نسبت به عایق کاری سنتی دارند با این وجود عایق کف دارای مقادیر R بالاتری است و مانع هوایی را تشکیل می دهد که می تواند برخی از سایر هزینه ها و کارهایی که در رابطه با آب و هوای یک خانه وجود دارد مانند قلاب زدن استفاده از مخزن خانه و سد بخار و ضربه زدن به اتصالات را از بین ببرد در ساخت خانه جدید این نوع عایق همچنین می تواند به کاهش زمان ساخت و ساز و تعداد پیمانکاران تخصصی کمک نماید که موجب صرفه جویی در هزینه می گردد.

اما ارزانترین عایق برای ساختمان میتوان گفت EPS می باشد چون هم مواد مصرفی آن در داخل تولید میگردد و مصرف زیادی در ساختمان داشته و قیمت آن نسبت به دیگر عایق ها ارزانتر می باشد البته دانسیته آن نسبت به دیگر عایق ها هم کمتر است می توان از آن در جاهای مختلف برای پر کردن فضای خالی و یا عایق کاری دیواره بیرون استفاده کرد شاید یکی از مزایای آن در شکل ها و ضخامت های مختلف وجود دارد و می توان در جاهای مختلف از سایز مخصوص خودش استفاده میکند.

 

دو نوع عایق کف وجود دارد:

سلول بسته و سلول باز. هر دو به طور معمول با پلی اورتان ساخته می گردد. با داشتن فوم سلول بسته ، سلولهای با چگالی بالا بسته شده و پر از گاز می شوند که به گسترش کف کمک می کند تا فضاهای اطراف آن پر شود. سلول های فوم سلول باز به اندازه چگال نیستند و پر از هوا می شوند که به آن عایق بندی بافت اسفنجی می بخشد.

 

موانع تابشی و سیستم های عایق انعکاسی

گرمای تابشی در یک خط مستقیم و به دور از هر سطح حرکت می کند و هر ماده جامد را که انرژی آن را جذب می کند گرم می کند هنگامی که خورشید سقف را گرم می کند در درجه اول انرژی تابش خورشید است که سقف را گرم می کند. بخش زیادی از این گرما با هدایت از طریق مواد بام به سمت اتاق زیر شیروانی سقف حرکت می کند. مواد سقف گرم سپس انرژی گرمای به دست آمده خود را بر روی سطوح اتاق زیر شیروانی خنک کننده از جمله مجاری هوا و کف اتاق زیر شیروانی تابش می کنند. یک سد تابشی باعث انتقال حرارت تابشی از زیر سقف به سایر سطوح اتاق زیر شیروانی می گردد برای مؤثر بودن باید با فضای هوایی روبرو گردد.

 

برخلاف اکثر سیستمهای عایق معمولی که در برابر جریان گرمای رسانا و گاه همرفت کننده مقاومت می نمایند موانع تابشی و عایق بازتابی با بازتاب گرمای تابشی موانع تابشی در خانه ها معمولاً در اتاق زیر شیروانی  در درجه اول برای کاهش افزایش گرمای تابستان نصب می شود که به پایین آمدن هزینه های خنک کننده کمک می کند. عایق بازتابنده موانع تابشی معمولاً فویل های آلومینیومی بسیار بازتابی را در سیستم های عایق بندی می کند که می تواند انواع پشتیبان از قبیل کاغذ کرافت  فیلم پلاستیکی  حباب های پلی اتیلن یا مقوا و همچنین مواد عایق حرارتی را شامل گردد.



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نانو پوشش های عایق حرارتی و رطوبتی در صنعت ساختمان

 

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی – طراحی و تولید در مقیاس مولکولی در بیانی کوتاه نانو تکنولوژی یک فرآیند تولید مولکولی است – فرصت های جدیدی را برای ایجاد ساختمان سبز ایجاد کرده است .                
 

محصولاتی مانند رنگ های جمع آوری کننده انرژی خورشیدی ، نانوژل ،  پنل های شفاف با توان عایق بالا و پنجره های عایق گرما ، از جمله این موارد است . انقلاب فناوری نانو پیشرفت قابل توجهی در افزایش دوام ، عملکرد ، بازده انرژی و مراقبتهای زیست محیطی به بار آورده است که منجر به راه اندازی ساختمان هایی با پایداری بالا ، سبزتر و سازگار با محیط زیست شده است. 

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ Green Building Market و Impact Report ، بخش ساختمان سبز در طول سال ۲۰۰۹ ، رشد چشمگیری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.  بسیاری از شهرها جهت احداث ساختمان سبز ملزومات لازم را فراهم نموده اند و پیشگامان صنعت ساخت و ساز باید راه های جدیدتری را برای احداث این نوع ساختمان ها بیابند.

نانو مواد دنیای کاملا جدید برای سازندگان ساختمان سبز به خصوص در حوزه عایق حرارتی ساختمان ارائه می دهد.به عنوان مثال، ما می توانیم به پیشرفت های موجود در نانو پوشش‌ها برای عایق کاری ، خود تمیز شوندگی ، حفاظت در برابر اشعه UV ، مقاومت در برابر خوردگی و خاصیت ضد آب آنها ، اشاره نماییم. بعضی از پوشش های موجود به عنوان “بهبود دهنده ها” در نظر گرفته می شوند، در نتیجه آنها آلاینده ها را از محیط اطراف ساختمان پاک می‌کنند. در حالی که موانعی برای پذیرش نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان وجود دارد اما تعداد قابل توجهی از محصولات نانو در حال حاضر در بازار وجود دارد که از محصولات متعارف عملکرد بهتری دارند.

 

کاربرد نانو پوشش های عایق حرارتی و عایق رطوبتی :

 

  نانو پوشش ها ی عایق حرارتی نانوعایق هایی هستند که می توانند انقلابی عظیم در روش های عایق کاری حرارتی بوجود آورند. زیرا آنها در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می اندازند. نانو رنگ عایق و یا نانوپوشش ها بسیار کارآمدتر از مقره های معمولی مانند فایبر گلاس و پلی استایرن هستند و می توانند بدون آسیب زیست محیطی عمل کنند. از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

 

عایق نانو حرارتی به فرم ژل ساخته شده توسط Cabot Corp، یک فرم از airgel است، جامدی سبک وزن که “دود منجمد”  نامیده می شود. ژل نانو عایق حرارتی ۵٪ جامد و ۹۵٪ هوا را تشکیل می دهد. محتوای هوا بالا بدان معنی است که یک پانل شفاف با ۳.۵ اینچ ضخامت می تواند ظرفیت عایق حرارتی بالایی داشته باشد.

 

نانو پوشش عایق حرارتی با کمترین تخریب و بدون داشتن کوچک ترین خطری برای حفاظت از چوب، فلز ، سنگ و عایق کاری پوشش های دیگر استفاده می شود.

 پوششهای حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش توسط Ecology Coatings جایزه نقره ای نوآورانه برای نوآوری در رقابت جوایز نوآوری فناوری وال استریت ژورنال را به دست آورده است. زباله، کاغذ و دیگر محصولات قابل تجدید می تواند به محصولاتی تبدیل شود، که تمایل به انحلال در آب را دارند.

پوشش بسیار نازک از محصول نانو عایق رطوبتی می تواند برای آب بندی و ضدآب کردن محصولات بکار گرفته شود و می تواند به عنوان یک جایگزین برای پلاستیک استفاده گردد که به طبع آن برای محیط زیست نیز سودمند است.

 

پوشش های عایق نانو

 

هم چنین فناوری نانو در حوزه نانوپوشش ها به سلامت ما نیز اهمیت می‌دهد. سیستم مترو هنگ کنگ فضای داخلی واگن ها را با پوشش های تیتانیوم و دی اکسید نقره پوشش داده است که بیشترین تعداد باکتری های هوا و ویروس هایی را که با آنها در تماس هستند، را از بین می برد .

پوشش های عایق نانو که در معرض نیتروژن قرار می گیرند می توانند تقریبا به هر سطحی اعمال شوند، و آن را به یک ماشین خورنده تبدیل نماید. در آینده ای نزدیک، سطوح جاده، پل ها و تونل ها ممکن است قادر به مقابله با آلودگی هوا باشند. Skanska شرکت ساخت و ساز سوئدی در یک پروژه سوئدی-فنلاندی درگیر شده است تا سیمان و محصولات بتنی کاتالیزوری را با دی اکسید تیتانیوم خالص پوشش دهنده ارتقا دهد.

نانو عایق ها یکی از تجاری ترین محصولات در حوزه فناوری نانو و خصوصا عایق بندی ساختمان هستند. مشکلی که در مورد عایق بندی موجود وجود دارد این است که عایق بندی و آب بندی ساختمان با مواد سنگین مانند فایبرگلاس صورت گرفته است. توسط نانوعایق ها شما به معنای واقعی کلمه، عایق را رنگ کرده یا اسپری می کنید که نامرئی و غیر سمی است که منجر به آب بندی ساختمان با بازده بالا می شود.

 

رنگ نانو عایق 

رنگ نانو عایق بسیار نازک و تمیز است که به سختی میتوان متوجه حضور آن شد. با افزایش تقاضا برای ساختمان هایی با بازده انرژی بالا، رنگ های نانو عایق ارزان ترین راه برای کاهش انتشار کربن از ساختمان ها می باشند. آنها مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهند و شرایط مناسبی را برای محیط داخلی فراهم می کنند. مواد نانوعایق و یا نانوپوشش ها کارایی بیشتری نسبت به مواد معمولی مانند فایبر گلاس یا سلولز را دارند.

برای مثال، صنعت نانوتکنولوژی، بسیاری از قراردادهای عایق حرارتی نانو و رنگ نانو ساختمان را امضا کرده است. Nansulate ، عایق نانو کامپوزیتی اختراع شده  با هیدرو NM-اکسید ساخته شده از فناوری نانو و ثبت شده به عنوان یکی از عایق های با کیفیت بالا و با پایین ترین هدایت گرمای اندازه گیری شده می باشد. یک نانو پوشش مایع ، با لایه بسیار نازک خشک می شود و علاوه بر عایق حرارت موجب حفاظت در برابر خوردگی می شود و از ایجاد کپک جلوگیری می کند. نانو پوشش های عایق  همچنین خطوط لوله را عایق بندی می کنند – نانوپوشش آنها را در مقابل تغییرات آب و هوایی محافظت می کند و موجب صرفه جویی در انرژی می شود.

 

نمونه هایی از اجرای نانو عایق ها در سطح دنیا 

 

نانو عایق ها در پانل های سقف آلومینیومی در فرودگاه بین المللی جدید Suvarnabhumi در بانکوک، تایلند، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز اصلی: حفاظت دراز مدت پانل های آلومینیومی که در سقف پل هوایی در فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد. راه حل: Nansulate PT برای پوشاندن پانلهای ساندویچی آلومینیومی استفاده می شود و آنها را در برابر خوردگی طولانی مدت محافظت می کند و باعث عایق کردن پانل در برابر اتلاف انرژی می شود. مثالی دیگر از پوشش های عایق نانو در ساختمان که معرف مناسبی برای فناوری نانو می باشد در کاربردی دیگر، می توان به انعقاد قرارداد بین شرکت بزرگ نساجی ترکی به منظور پوشش دار کردن دستگاه های ریسندگی اشاره کرد. پس از پوشش دار کردن دستگاه ها، هزینه های خنک کردن به طور چشم گیری کاهش یافت.

  با سختگیرانه تر شدن استانداردهای انرژی ، میزان بهره وری از انرژی برای ساختمان ها تغییر یافته است .استفاده از مواد عایق بندی سنتی اغلب به این معنی است که لایه های فزاینده ای از عایق در دیوارها،کف و سقف استفاده شود. این عایق بندی فضای ارزشمندی در ساختمان ایجاد می کند . 

مطالعات موردی :

 60،۰۰۰ فوت مربع، ساختار شیشه ای چهارجانبه که توسط یک حصار شفاف در ساختمان مجسمه سازی دانشگاه ییل محاصره شده است.

نیاز: نگهداری طولانی مدت براق بدون تاثیرگذاشتن به سطح بالایی از کارایی انرژی ساختمان.

راه حل: دیوار پرده ای با کارایی بالا که ترکیب شیشه و آئروژل که استودیوهای ۱۴ فوت  در ساختمان و گالری دانشگاه ییل را در سطوح بالا و مغازه ها و فضای آموزشی در طبقه اول را احاطه می کند. این دیوار پرده ای با بازده بالا باعث کاهش اتلاف انرژی و جذب حرارت در سال شد. هوای گرم درون حفره پرده پوشیده شده توسط عایق آئروژل حفظ می شود و یا در ماه های زمستان در فضای داخلی وارد میشود یا در طول ماه های گرم به خارج منتقل می شود.

فناوری نانو به عنوان پوشش یکی دیگر از بخش های متداول است. نانوپوشش ها می توانند به منظور ایجاد سطوح خود تمیز شونده و در سطوحی که فرآیند آلودگی زدایی صورت میگیرد استفاده شوند. آنها در واقع آلاینده های هوا را حذف کرده و آنها را به عناصر نسبتا خوش خیم تبدیل می کنند.

 

کارکرد نانو پوشش های عایق در ساختمان

نانوپوشش هایی که آلودگی زدا هستند، سمومهایی را که در تماس با سطوح قرار دارند، از بین می برند. هنگامی که بر روی یک جاده، پل یا ساختمان رنگ آمیزی می شوند، نه تنها از سطح محافظت می کند و نیاز به تمیز کردن را کاهش می دهد؛ بلکه آنها برخی از آلودگی هایی را که اتومبیل ها ایجاد می کنند حذف می نمایند نانوعایق ها نامرئی و غیر سمی هستند. پنجره های خود تمیزشونده یکی از اولین کاربرد های فناوری نانو در معماری می باشند. پوشش باعث می شود آب از سطح به راحتی جدا شود، که موجب به حداقل رساندن ایجاد لکه بر روی سطوح می شود. آنها همچنین دارای پتانسیل بالقوه برای تمیز کردن هوای داخل را  دارند.

نانوپوشش ها در حال حاضر در بسیاری از ساختمانها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. نانو تکنیک ها در بتن خود تمیزشونده و سنگ، شیشه و سرامیک، منسوجات، چوب، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته اند. نانوپوشش ها باعث می شوند ساختمان خصوصا پنجره ها به مدت طولانی مدت تمیز بماند، ، و نیاز به تمیز کننده های شیمیایی سمی که مواد VOCs فرآورده های فرار را آزاد می کنند، کاهش می دهد.

کوهلر و سایر تولیدکنندگان تجهیزات لوله کشی شروع به رنگ آمیزی با پوشش های ضد میکروبی بر روی سینک و توالت می کنند، که به معنی مراقبت کمتر و هزینه های پایین تر نگه داری است. در آینده این تکنولوژی می تواند لوله ها را صاف و لغزنده کند و گرفتگی لوله ها به حداقل برسد و آب بیشتری در لوله های کوچکتر جابجا شود.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نانو پوشش های عایق حرارتی و رطوبتی در صنعت ساختمان

 

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی – طراحی و تولید در مقیاس مولکولی در بیانی کوتاه نانو تکنولوژی یک فرآیند تولید مولکولی است – فرصت های جدیدی را برای ایجاد ساختمان سبز ایجاد کرده است .                
 

محصولاتی مانند رنگ های جمع آوری کننده انرژی خورشیدی ، نانوژل ،  پنل های شفاف با توان عایق بالا و پنجره های عایق گرما ، از جمله این موارد است . انقلاب فناوری نانو پیشرفت قابل توجهی در افزایش دوام ، عملکرد ، بازده انرژی و مراقبتهای زیست محیطی به بار آورده است که منجر به راه اندازی ساختمان هایی با پایداری بالا ، سبزتر و سازگار با محیط زیست شده است. 

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ Green Building Market و Impact Report ، بخش ساختمان سبز در طول سال ۲۰۰۹ ، رشد چشمگیری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.  بسیاری از شهرها جهت احداث ساختمان سبز ملزومات لازم را فراهم نموده اند و پیشگامان صنعت ساخت و ساز باید راه های جدیدتری را برای احداث این نوع ساختمان ها بیابند.

نانو مواد دنیای کاملا جدید برای سازندگان ساختمان سبز به خصوص در حوزه عایق حرارتی ساختمان ارائه می دهد.به عنوان مثال، ما می توانیم به پیشرفت های موجود در نانو پوشش‌ها برای عایق کاری ، خود تمیز شوندگی ، حفاظت در برابر اشعه UV ، مقاومت در برابر خوردگی و خاصیت ضد آب آنها ، اشاره نماییم. بعضی از پوشش های موجود به عنوان “بهبود دهنده ها” در نظر گرفته می شوند، در نتیجه آنها آلاینده ها را از محیط اطراف ساختمان پاک می‌کنند. در حالی که موانعی برای پذیرش نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان وجود دارد اما تعداد قابل توجهی از محصولات نانو در حال حاضر در بازار وجود دارد که از محصولات متعارف عملکرد بهتری دارند.

 

کاربرد نانو پوشش های عایق حرارتی و عایق رطوبتی :

 

  نانو پوشش ها ی عایق حرارتی نانوعایق هایی هستند که می توانند انقلابی عظیم در روش های عایق کاری حرارتی بوجود آورند. زیرا آنها در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می اندازند. نانو رنگ عایق و یا نانوپوشش ها بسیار کارآمدتر از مقره های معمولی مانند فایبر گلاس و پلی استایرن هستند و می توانند بدون آسیب زیست محیطی عمل کنند. از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

 

عایق نانو حرارتی به فرم ژل ساخته شده توسط Cabot Corp، یک فرم از airgel است، جامدی سبک وزن که “دود منجمد”  نامیده می شود. ژل نانو عایق حرارتی ۵٪ جامد و ۹۵٪ هوا را تشکیل می دهد. محتوای هوا بالا بدان معنی است که یک پانل شفاف با ۳.۵ اینچ ضخامت می تواند ظرفیت عایق حرارتی بالایی داشته باشد.

 

نانو پوشش عایق حرارتی با کمترین تخریب و بدون داشتن کوچک ترین خطری برای حفاظت از چوب، فلز ، سنگ و عایق کاری پوشش های دیگر استفاده می شود.

 پوششهای حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش توسط Ecology Coatings جایزه نقره ای نوآورانه برای نوآوری در رقابت جوایز نوآوری فناوری وال استریت ژورنال را به دست آورده است. زباله، کاغذ و دیگر محصولات قابل تجدید می تواند به محصولاتی تبدیل شود، که تمایل به انحلال در آب را دارند.

پوشش بسیار نازک از محصول نانو عایق رطوبتی می تواند برای آب بندی و ضدآب کردن محصولات بکار گرفته شود و می تواند به عنوان یک جایگزین برای پلاستیک استفاده گردد که به طبع آن برای محیط زیست نیز سودمند است.

 

پوشش های عایق نانو

 

هم چنین فناوری نانو در حوزه نانوپوشش ها به سلامت ما نیز اهمیت می‌دهد. سیستم مترو هنگ کنگ فضای داخلی واگن ها را با پوشش های تیتانیوم و دی اکسید نقره پوشش داده است که بیشترین تعداد باکتری های هوا و ویروس هایی را که با آنها در تماس هستند، را از بین می برد .

پوشش های عایق نانو که در معرض نیتروژن قرار می گیرند می توانند تقریبا به هر سطحی اعمال شوند، و آن را به یک ماشین خورنده تبدیل نماید. در آینده ای نزدیک، سطوح جاده، پل ها و تونل ها ممکن است قادر به مقابله با آلودگی هوا باشند. Skanska شرکت ساخت و ساز سوئدی در یک پروژه سوئدی-فنلاندی درگیر شده است تا سیمان و محصولات بتنی کاتالیزوری را با دی اکسید تیتانیوم خالص پوشش دهنده ارتقا دهد.

نانو عایق ها یکی از تجاری ترین محصولات در حوزه فناوری نانو و خصوصا عایق بندی ساختمان هستند. مشکلی که در مورد عایق بندی موجود وجود دارد این است که عایق بندی و آب بندی ساختمان با مواد سنگین مانند فایبرگلاس صورت گرفته است. توسط نانوعایق ها شما به معنای واقعی کلمه، عایق را رنگ کرده یا اسپری می کنید که نامرئی و غیر سمی است که منجر به آب بندی ساختمان با بازده بالا می شود.

 

رنگ نانو عایق 

رنگ نانو عایق بسیار نازک و تمیز است که به سختی میتوان متوجه حضور آن شد. با افزایش تقاضا برای ساختمان هایی با بازده انرژی بالا، رنگ های نانو عایق ارزان ترین راه برای کاهش انتشار کربن از ساختمان ها می باشند. آنها مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهند و شرایط مناسبی را برای محیط داخلی فراهم می کنند. مواد نانوعایق و یا نانوپوشش ها کارایی بیشتری نسبت به مواد معمولی مانند فایبر گلاس یا سلولز را دارند.

برای مثال، صنعت نانوتکنولوژی، بسیاری از قراردادهای عایق حرارتی نانو و رنگ نانو ساختمان را امضا کرده است. Nansulate ، عایق نانو کامپوزیتی اختراع شده  با هیدرو NM-اکسید ساخته شده از فناوری نانو و ثبت شده به عنوان یکی از عایق های با کیفیت بالا و با پایین ترین هدایت گرمای اندازه گیری شده می باشد. یک نانو پوشش مایع ، با لایه بسیار نازک خشک می شود و علاوه بر عایق حرارت موجب حفاظت در برابر خوردگی می شود و از ایجاد کپک جلوگیری می کند. نانو پوشش های عایق  همچنین خطوط لوله را عایق بندی می کنند – نانوپوشش آنها را در مقابل تغییرات آب و هوایی محافظت می کند و موجب صرفه جویی در انرژی می شود.

 

نمونه هایی از اجرای نانو عایق ها در سطح دنیا 

 

نانو عایق ها در پانل های سقف آلومینیومی در فرودگاه بین المللی جدید Suvarnabhumi در بانکوک، تایلند، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز اصلی: حفاظت دراز مدت پانل های آلومینیومی که در سقف پل هوایی در فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد. راه حل: Nansulate PT برای پوشاندن پانلهای ساندویچی آلومینیومی استفاده می شود و آنها را در برابر خوردگی طولانی مدت محافظت می کند و باعث عایق کردن پانل در برابر اتلاف انرژی می شود. مثالی دیگر از پوشش های عایق نانو در ساختمان که معرف مناسبی برای فناوری نانو می باشد در کاربردی دیگر، می توان به انعقاد قرارداد بین شرکت بزرگ نساجی ترکی به منظور پوشش دار کردن دستگاه های ریسندگی اشاره کرد. پس از پوشش دار کردن دستگاه ها، هزینه های خنک کردن به طور چشم گیری کاهش یافت.

  با سختگیرانه تر شدن استانداردهای انرژی ، میزان بهره وری از انرژی برای ساختمان ها تغییر یافته است .استفاده از مواد عایق بندی سنتی اغلب به این معنی است که لایه های فزاینده ای از عایق در دیوارها،کف و سقف استفاده شود. این عایق بندی فضای ارزشمندی در ساختمان ایجاد می کند . 

مطالعات موردی :

 60،۰۰۰ فوت مربع، ساختار شیشه ای چهارجانبه که توسط یک حصار شفاف در ساختمان مجسمه سازی دانشگاه ییل محاصره شده است.

نیاز: نگهداری طولانی مدت براق بدون تاثیرگذاشتن به سطح بالایی از کارایی انرژی ساختمان.

راه حل: دیوار پرده ای با کارایی بالا که ترکیب شیشه و آئروژل که استودیوهای ۱۴ فوت  در ساختمان و گالری دانشگاه ییل را در سطوح بالا و مغازه ها و فضای آموزشی در طبقه اول را احاطه می کند. این دیوار پرده ای با بازده بالا باعث کاهش اتلاف انرژی و جذب حرارت در سال شد. هوای گرم درون حفره پرده پوشیده شده توسط عایق آئروژل حفظ می شود و یا در ماه های زمستان در فضای داخلی وارد میشود یا در طول ماه های گرم به خارج منتقل می شود.

فناوری نانو به عنوان پوشش یکی دیگر از بخش های متداول است. نانوپوشش ها می توانند به منظور ایجاد سطوح خود تمیز شونده و در سطوحی که فرآیند آلودگی زدایی صورت میگیرد استفاده شوند. آنها در واقع آلاینده های هوا را حذف کرده و آنها را به عناصر نسبتا خوش خیم تبدیل می کنند.

 

کارکرد نانو پوشش های عایق در ساختمان

نانوپوشش هایی که آلودگی زدا هستند، سمومهایی را که در تماس با سطوح قرار دارند، از بین می برند. هنگامی که بر روی یک جاده، پل یا ساختمان رنگ آمیزی می شوند، نه تنها از سطح محافظت می کند و نیاز به تمیز کردن را کاهش می دهد؛ بلکه آنها برخی از آلودگی هایی را که اتومبیل ها ایجاد می کنند حذف می نمایند نانوعایق ها نامرئی و غیر سمی هستند. پنجره های خود تمیزشونده یکی از اولین کاربرد های فناوری نانو در معماری می باشند. پوشش باعث می شود آب از سطح به راحتی جدا شود، که موجب به حداقل رساندن ایجاد لکه بر روی سطوح می شود. آنها همچنین دارای پتانسیل بالقوه برای تمیز کردن هوای داخل را  دارند.

نانوپوشش ها در حال حاضر در بسیاری از ساختمانها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. نانو تکنیک ها در بتن خود تمیزشونده و سنگ، شیشه و سرامیک، منسوجات، چوب، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته اند. نانوپوشش ها باعث می شوند ساختمان خصوصا پنجره ها به مدت طولانی مدت تمیز بماند، ، و نیاز به تمیز کننده های شیمیایی سمی که مواد VOCs فرآورده های فرار را آزاد می کنند، کاهش می دهد.

کوهلر و سایر تولیدکنندگان تجهیزات لوله کشی شروع به رنگ آمیزی با پوشش های ضد میکروبی بر روی سینک و توالت می کنند، که به معنی مراقبت کمتر و هزینه های پایین تر نگه داری است. در آینده این تکنولوژی می تواند لوله ها را صاف و لغزنده کند و گرفتگی لوله ها به حداقل برسد و آب بیشتری در لوله های کوچکتر جابجا شود.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت با محیط خارج است، بنابراین عایق ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش (تشعشعی) داشته باشند.

عوامل موثر در انتخاب نوع عایق حرارتی:

۱- دمای کارکرد (گرم یا سرد) – خواص فیزیکی عایق حرارتی

۲- مشخصه های فیزیکی مانند ضریب انتقال حرارت، مقاومت فشاری، چگالی و ضریب نفوذ رطوبت و بخار آب

۳- میزان حجم عایق کاری و شرایط عایق کاری در محیط باز یا بسته و شرایط نصب

۴- هزینه

۵- میزان در دسترس بودن (قابل تهیه بودن)

۶- عمر مفید و قابلیت تعویض پس از عمر مفید کاری،استحکام در مقابل تجزیه شدن، نور خورشید و غیره

۷– عکس العمل در برابر اشتعال (در صورت اشتعال پذیری، برخی عایق ها از خود دود و بخارات سمی متصاعد میکنند.)

الف – دمای کارکرد

محدوده دمای کاری عایق را شاید بتوان مهمترین پارامتر در انتخاب نوع عایق حرارتی در نظر گرفت. دمای کاری معمول عایق حرارتی و برودتی (Thermal Insulation) بین 40- الی 820+ درجه ی سانتیگراد است. عایق های مربوط به فرآیندهایی که دمای کاری آنها به زیر40- درجه ی سانتیگراد می رسد، به عنوان عایق های سرد شناخته شده و لغت “برودتی” (Cryogenic) برای آنها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین عایق هایی که در فرآیندهایی که دمای آنها به بیش از 820+درجه سانتیگراد می رسد، مورد استفاده قرار میگیرند، به عنوان عایق “نسوز”(Refractory) شناخته می شوند.

عایق حرارتی

عایق های گرم

عایق های گرم معمولا برای عایق کاری نواحی و تجهیزاتی مورد استفاده قرار میگیرند که دمای کاری آنها بیشتر از دمای اتاق است.

این عایق ها به عنوان عایق حرارتی مخصوص ساختمان ها و عایق کاری دیوارها و سقف ها نیز استفاده می شوند. از عایق های گرم می توان در عایق کاری خطوط انتقال گرم نیز (مانند موتور خانه ها، سیستم های گرمایش و دودکش ها) استفاده کرد.

عایق های سرد

عایق های سرد اغلب برای عایق کاری خطوط سیستم تهویه و کانال های انتقال سیالات استفاده می شود. این نوع عایق ها اکثرا ضریب نفوذ آب و بخار بسیار پایینی دارند و در نتیجه مانع از چگالش (تبرید) بخار می شوند. این ویژگی آنها برای عایق کاری سردخانه ها,یخچال ها و خنک سازها, عایقی ایده آل را معرفی می کند. محدوده دمای کاری این نوع عایق ها به طور متوسط بین ۱۰۰- الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. در صورتی که دمای محیط یا خط انتقال لوله , از محدوده دمای کاری بالاتر نرود, می توان از این نوع عایق ها در عایق کاری خطوط گرمایش مانند شوفاژ و موتورخانه نیز استفاده کرد.

در انتخاب نوع عایق حرارتی ، باید حتما دقت شود که محدوده دمای کاری سطحی که قرار است عایق شود درون محدوده دمای کارکرد عایق (که در مدارک فنی سازنده یا مراجع مختلف ذکر شده است) باشد. لازم به ذکر است که دمای کاری، در تعیین هزینه ها و سود عایق کاری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

ب – مشخصه های فیزیکی

ضریب انتقال حرارت، استحکام فشاری و ضریب نفوذ رطوبت از جمله مهم ترین مشخصه های فیزیکی تاثیرگذار در انتخاب عایق حرارتی محسوب می شوند. هرچه ضریب انتقال حرارت عایق کمتر باشد (و یا در مقابل، هرچه مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد)، عایق در مقابل انتشار و انتقال حرارت مقاوم تر بوده، برای عایق کاری مناسب تر و میزان سود عایق کاری نیز بالاتر خواهد بود.

نکته ای که در مورد ضریب انتقال حرارت باید در نظر داشت این است که ضریب انتقال حرارت با افزایش دما، افزایش می یابد. معمولا در مدارک فنی تولیدکنندگان، ضریب انتقال حرارت در دمای محیط (+۲۳۰ درجه سانتی گراد) ارائه می شود. باید به خاطر داشت برای محاسبه مقدار سرمایه برگشتی و سود عایق کاری، باید ضریب انتقال حرارت در شرایط عملی را در محاسبات وارد نمود.

استحکام یا مقاومت فشاری عبارت است مقدار فشاری (تنش) که عایق می تواند تا رسیدن به نقطه تسلیم، تحمل نماید. استحکام فشار از آنجا که تابعی از درجه حرارت است، در انتخاب نوع عایق تاثیرگذار خواهد بود، چرا که با افزایش دما، استحکام فشاری بسیاری از مواد کاهش می یابد. معمولا تغییرات دمایی، تاثیرات چشم گیری بر مقاومت فشاری می گذارند. به همین دلیل در انتخاب نوع عایق، باید دقت شود که عایق تحت بار نباشد و اگر در شرایط کاری، تحت بار است، می بایست استحکام فشاری آن در محدوده دمای کاری، بیش از بارگذاری باشد.

-ضریب نفوذ رطوبت و بخار آب (که با واحد perm مشخص مشود)، از دیگر پارامترهای مهمی است که در انتخاب نوع عایق، تاثیر مستقیم و بسیار مهمی دارد. نفوذ رطوبت به درون عایق، ضریب انتقال حرارت آن را افزایش می دهد و در موارد شدیدتر، عایق خاصیت عایق بودن خود را به طور کامل از دست می دهد. همچنین، رطوبت زیاد و دمای بسیار پایین، باعث بروز پدیده چگالش (شبنم زدن– Condensation) می شود. بنابراین، در صورتی که دمای فرآیند پایین است یا محیط رطوبت نسبی بالایی دارد و یا اگر قرار است عایق در محیط باز نصب شود، باید دقت شود که عایق در مقابل رطوبت مقاوم باشد و در صورت امکان، پوشش های رطوبتی نیز به فهرست اقلام عایق کاری اضافه شوند.

چگالی از جمله عوامل دیگری است که می تواند در انتخاب عایق تاثیرگذار باشد. البته بسیاری از عایق ها، چگالی ثابتی دارند و انتخاب نوع عایق تابع مستقیمی از چگالی ماده عایق نیست اما چگالی برخی مواد عایق، مانند پشم سنگ، متغیر است و تولیدکنندگان این نوع عایق ها، چگالی های مختلفی را در بازار عرضه می کنند. از آنجا که چگالی، تاثیر مستقیمی بر دیگر پارامترها، از جمله ضریب انتقال حرارت، ضریب نفوذ رطوبت و استحکام فشاری دارد، می تواند در انتخاب نوع عایق تاثیر گذار باشد. معمولا مواد با چگالی بالاتر، ضریب انتقال حرارت کمتر، ضریب نفوذ رطوبت و استحکام بیشتری دارند و ضریب انتقال حرارت نیز، با افزایش دما کمتر تغییر می کند. در نمودار زیر، تغییرات ضریب انتقال حرارت پشم سنگ در دو چگالی مختلف در دماهای مختلف نشان داده شده است.

پ – حجم عایق کاری، شرایط عایق کاری و نصب

میزان حجم عایق کاری و شرایط نصب، می توانند در انتخاب نوع عایق تاثیر مستقیم بگذارند. بسیاری از عایق ها برای عایق کاری سطح ها و حجم های بسیار زیاد مناسب نیستند و یا هزینه عایق کاری بسیار گران خواهد شد، همچنین برخی شرایط نصب ایجاب می کند، انواع خاصی از عایق ها مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا عایق کاری شکل­های نامنظم و پیچیده و یا فضای بین دو دیواره که راهی به خارج ندارد و یا دسترسی به آن مشکل است، تنها با استفاده از عایق های تزریقی در محل، قابل انجام است.

ت- هزینه و در دسترس بودن

هزینه از مهمترین پارامترهایی است که در انتخاب عایق نقش مهمی دارد. البته لازم به ذکر است که سرمایه عایق کاری معمولا کمتر از یکسال جبران خواهد شد، اما به هرحال سرمایه اولیه می تواند برای طراح محدودیت ایجاد کند. در محاسبه هزینه عایق کاری، باید هزینه خود ماده عایق، عایق کاری (نیروی انسانی و مواد و تجهیزات مورد نیاز نصب) و همچنین هزنیه های نگهداری پس از نصب، لحاظ شوند. در دسترس بودن نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر انتخاب عایق است. چه بسا ممکن است عایق انتخاب شده اصلا در بازار فعلی موجود نباشد و یا مدت زمانی که تامین کننده می توان آن را فراهم کند، مقید در محدوده زمانی مناسب نیست.

ث – عمر مفید کاری

عمر مفید کاری می تواند در انتخاب نوع عایق موثر باشد، اگرچه عمر مفید انواع مختلف عایق ها تقریبا در یک محدوده است. مقاومت در مقابل ماوراء بنفش (در صورتی که عایق کاری در محیط باز انجام شده باشد)، رطوبت، تجزیه شدن، آلودگی های قارچی و میکروبی، گرد و خاک، سایش و غیره، از عوامل مهم در تعیین عمر مفید کاری عایق محسوب می شوند. لازم به ذکر است که عمر زیاد عایق، خاصیت عایق بودن آن را می کاهد.

ج – اشتعال پذیری و سمی بودن

برخی شرایط طراحی ایجاب می کند که عایق در مقابل خطراتی چون آتش سوزی، دارای حداقل مقاومت بوده و استاندارد باشند. به خصوص در صورتی که عایق حرارتی برای مکان های مسکونی و عمومی، چون بیمارستان ها، کتاب خانه ها، مساجد و غیره استفاده می شود، حتما باید استانداردهای مقاومت در مقابل آتش سوزی و عدم انتشار گازهای سمی را دارا باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

چه عواملی در انتخاب  عایق  حرارتی ساختمان باید در نظر گرفته شوند؟

این سئوال به قدری اهمیت دارد که قبل از پرداختن به انواع عایق ها لازم دانستیم که آن را مشخص کنیم. متاسفانه برخی از استادان بی تجربه و یا باتجربه ولی کم سواد استفاده از عایق های صوتی و حرارتی را موضوعی برای پر کردن جیب برخی از کارخانه ها اعلام می کنند که با صراحت باید این موضوع را رد کنیم.

برخی دیگر معتقد هستند که استفاده از این عایق ها باعث می شود تا مصالح به خوبی خود را نگرفته و پس از مدتی ترک بخورند که این موضع هم به کل اشتباه است و اگر مصالح به خوبی انتخاب شوند و عایق استانداردی به کار برده شود به هیچ عنوان ضرری برای سازه ندارد.

نکته مهمی که در عایق های حرارتی باید در نظر داشت تمامی نکات مختص خود عایق است. اگر شما عایق خوبی را برای ساختمانتان انتخاب کنید نگرانی دیگری بابت موضوعاتی که سایرین تشریح می کنند نخواهید داشت.

برای انتخاب یک عایق حرارتی استاندارد و معتبر و با کیفیت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • عایق حرارتی باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد
  • عایق های حرارتی باید نسبت به حریق مقاوم باشند و حتی المقدور آتش نگیرند.
  • در ساخت عایق های حرارتی از مواد سمی نباید استفاده شده باشد
  • یک عایق حرارتی خوب در مقابل فشار و وزن قابلیت خود را از دست نمی دهد
  • عاق های حرارتی مناسب ساختاری با ثبات دارند و دچار چروک و چسن خوردگی در اجرا نمی شوند
  • عایق های حرارتی باید در مقابل اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز مقاومت زیادی داشته باشند
  • عایق های حرارتی باید ضد قارچ و میکروب باشند
  • در مقابل گرما و سرما حالت انقباضی و انبساطی شدیدی نداشته باشند
  • هیچ واکنش شیمیایی فعالی نباید داشته باشند و در واقع باید خنثی باشند.
  • عایق های حرارتی باید خاصیت مویینگی و چگالی خوبی داشته باشند.

عایق های حرارتی بصورت صفحه ای ، آجری، ورقه ای ، نواری و تخته ای در بازار موجود می باشند و به فروش رسانده می شوند.

برخی از عایق ها هم خاصیت حرارتی دارند و هم خاصیت صوتی که در انتخاب عایق بهترین انتخاب می توانند باشند.

بهترین عایق حرارتی کف و دیوار ساختمان 4

حتی از این عایق ها می توان کاربرد های دیگری را هم گرفت. مثلا اگر حضور ذهن داشته باشید در مقاله کاهش صدای پمپ آب خانگی از این عایق ها به منظور کاهش صدای پمپ استفاده کردیم و اتفاقا بسیاری از مشتریان با استفاده از این ایده توانستند مشکل صدای پمپ خود را بر طرف کنند.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

انواع عایق حرارتی در ساختمان

امروزه ضخامت پوسته خارجی ساختمان ها با پیشرفت تکنولوژی کاهش یافته است ؛ به همین دلیل تبادل حرارتی آن با محیط خارج با افزایشی چشمگیر مواجه می باشد . راه چاره برای رفع این مشکل و صرفه جویی در مصرف انرژی ، استفاده از عایق های حرارتی است .
وجود عایق های حرارتی مانع از هدر رفت حرارت و دما هوای درون شده و در نتیجه هزینه های گرمایش و سرمایش کاهش می یابد . عایق کاری در جلوگیری از هدر رفت گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در تابستان نقش اساسی دارد . در واقع عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف ، کف و دیوار های جانبی ، همچنین عایق کاری لوله ها و سطوح سرد و داغ باعث افزایش راندمان انرژی می شود .
اکثر مصالح ساختمانی و موادی مثل فلز و شیشه ، گرما یا سرما را از خود عبور می دهند ؛ اما موادی مثل پشم ، پارچه های ضخیم ، خزه حیوانات و هوای ساکن در برابر انتقال گرما و سرما بسیار مقاومند و به عنوان عایق استفاده می شوند .

 

 

انواع عایق ها و کاربرد متفاوت عایق های حرارتی

 

عایق حرارتی در صنایع نفت و گاز بسیار پرکاربرد هستند ، چراکه در سایت های بزرگ نفت ، گاز و پتروشیمی سرویس هایی وجود دارند که نباید سرد شوند و استفاده از این عایق ها در این موارد میتواند مانع از سرد شدن آنها بشود که به این نوع عایق ها ، عایق های گرم می گویند .

در مقابل در سرویس هایی که نباید گرم شوند و دمای آن ها می بایست پایین بماند ، از عایق های مخصوصی  استفاده می کنند که مانع از گرم شدن و بالا رفتن دما میکند و به آن ها عایق های سرد می گویند .

 

 

ویژگی های مهم در مواد عایق حرارتی

 

1. مقاومت فشاری


2. مقاومت حرارتی 


3. قابلیت احتراق


4. چروک خوردگی


5. درجه سمیت


6. مقاومت در برابر اشعه ی ماورای بنفش


7. مقاومت دربرابر قارچ و میکروب 


8. خاصیت مویینگی و چگالی 


9. ضریب انبساط و انقباض 


10. خنثی بودن از نظر شیمیایی(به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به فلزات اطراف) 

 

 

انواع عایق حرارتی

 

1. لوله ای


2. تخته ای

 
3. ورقه ای


4. صفحه ای


5. آجری


6. نواری 


عایق حرارتی با توجه به دمای محیط ، ایمنی ، شرایط محیطی و قیمت آن انتخاب می شود . ضخامت آن باید به صورتی باشد که از نظر اقتصادی بهینه باشد یعنی با حداقل ضخامت عایق از هدر رفت انرژی جلوگیری شود .

 

 

مصالح عمده عایق حرارتی

 

1. دانه های سبک


2. پنبه کوهی


3. مواد پلاستیکی 


4. تخته های فیبری


5. الیاف معدنی


6. پشم سنگ


7. پشم چوب


8. پشم شیشه

 

9. ساقه های توخالی


10. چوب پنبه پرس شده


11. ساقه های توخالی


12. کاغذ و آلومینیوم


13. تخته های گچی سبک با روکش آلمینیومی و ساده


14. بتن سبک (بتن گازی و بتن کفی)

 

بحث اقتصادی و محاسبه ی مالی عایق های حرارتی

 

قیمت عایق ها به نوع کاربرد آن بستگی دارد . ضخامت عایق بستگی به دمای کاری آن دارد . همچنین تعداد لایه های آن ، سایز لوله یا محلی که می خواهیم عایق کنیم بر روی افزایش یا کاهش قیمت عایق های حرارتی بی تاثیر نیست . معیار محاسبه ی پولی عایق ها براساس"مترمربع" است و برآورد آن با محاسبه ی سطح موردنظر میسر است.

 

 

پشم شیشه چیست و کاردبرد آن در عایق حرارتی

 

پشم شیشه عبارت است از الیاف بسیار نازک و تارهای ظریف شیشه که به هم متصل شده اند . این الیاف پس از سرد شدن با هم دسته بندی می شوند . از مهمترین ویژگی های پشم شیشه می توان به پایداری ابعاد ، بی بویی و غیر قابل اتشعال بودن آن اشاره کرد ؛ علاوه بر آن امکان رشد قارچ و کپک در آن وجود ندارد . درضمن پشم شیشه سبک و نصب آن راحت است . با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد ، در می یابیم که پشم شیشه یک عایق حرارتی خوب است و تولید کنندگان عایق های حرارتی میتوانند از آن در ساخت و مواد اولیه عایق حرارتی استفاده بکنند . این عایق حرارتی باید دور از رطوبت باشد ، بنابراین به وسیله یک لایه نازک نایلونی محافظت می شود .

 

 

عایق پشم سنگ ، رایج ترین و سالم ترین عایق حرارتی

 

پشم سنگ رایج ترین و سالم ترین عایق حرارتی است و منشا آن سنگ های آذرین است . کاربرد این نوع عایق ساده و راحت است ، وزن نسبتا سبکی دارند و در اثر رطوبت تخریب نمی شوند ؛ زیرا پس از خشک شدن ویژگی های خود را حفظ می کنند . این عایق در مقابل بخار آب مقاومت چندانی ندارد و از امتیازات این عایق محسوب می شود ، زیرا رطوبت در ساختمان های نوساز به راحتی به صورت بخار آب از عایق عبور می کند و بنا را خنک می کند.
نکته قابل توجه این درمورد این عایق این است که با تمام مصالح ساختمانی سازگاری دارد . استفاده از عایق پشم سنگ به عنوان یک ضد حریق یکی از مهم ترین کاربرد های آن محسوب می شود . در واقع از این عایق برای حفظ سازهای فلزی ، تاسیسات الکتریکی ، راهروهای فرار ، چاهک های آسانسور و ... در مقابل حریق استفاده می شود . پشم سنگ یک عایق سلول باز است ، لذا آب و بخار بر آن اثر می کند و بعد از نصب باید یک لایه بخار بند روی آن قرار داده شود .

 

 

عایق های پلاستیکی

 

عایق های حرارتی پلاستیکی ، شامل چند نوع پلاستیک های فشرده می شوند و در واقع از تنوع و تعداد زیادی برخوردار است مانند: پلی اتیلن ، فنولیک ، پلی یورتان ، عایق های الاستومری و...

 

عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم

 

استفاده از این عایق در محیط های داخلی به روکش نیاز ندارد ، اما در کاربرد های خارجی باید از روکش استفاده شود . استفاده از عایق الاستومری با روکش آلمینیوم با توجه به مقاومتی که در برابر ضربه های مکانیکی و شرایط جوی دارد ، توصیه میشود.

 

 

عایق محافظت از کارمندان

 

گروهی از لوله هایی در معرض عبور و مرور هستند که دمای آنها بالا است و امکان خطر برای عبور اپراتور در نزدیکی این لوله ها وجود دارد . پاز این رو برای این لوله ها عایقی تعویه شده است که مانع از برخورد مستقیم با لوله می شود . به این نوع عایق ، عایق محافظت از کارمندان می گویند.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , انواع عایق , عایق گرمایشی , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

همه آنچه درباره عایق حرارتی باید بدانید

هر قدر که بخاری را زیاد می‌کنید باز هوا سرد است؟ حتی در خانه باید لباس‌های بسیار گرم بپوشید؟ زمستان در خانه شما خیلی سرد است؟ آیا دنبال یک راه حل مناسب هستید؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه با عایق حرارتی زمستانی گرم را در خانه خود تجربه کنید.

همانطور‌ که ‌می‌دانید گاهی در فصل زمستان آن­چنان هوا سرد است که همه به خانه پناه می‌برند اما سختی مشکل آن­جایی‌است که حتی خانه هم گرم نباشد. امروزه از سیستم‌های گرمایشی مختلفی جهت ایجاد هوای مطلوب در منازل و مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. اما یکی از جدیدترین و بهترین گزینه‌هایی که زمستان سرد را از خانه شما دور می‌کند؛ عایق حرارتی است.

زیرا حتی اگر شما از بهترین سیستم گرمایشی استفاده کنید ولی عایقی در خانه شما به­کار­نرفته باشد؛ ممکن است گرما از خانه خارج شود. بنابراین ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین نکته در فصول سرد سال، خرید و استفاده از عایق‌های حرارتی در مکان‌های مختلف است. این محصولات به شکلی عمل می‌کنند که هوا از خارج به داخل و از داخل به خارج تبادل نمی‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله از وبلاگ آدرس جهت آشنایی بیشتر شما با این محصولات بی­نظیر، انواع آن­ها را از نظر جنس، کاربرد، شکل و غیره معرفی می‌کنیم. به طوری که در نهایت محصولی با کیفیت و متناسب با نیاز خود را بخرید.

پنج نوع عایق حرارتی دیوار کدام اند؟

عایق‌های حرارتی به‌طور‌کلی در فضاهای مختلفی از ساختمان همچون سقف، دیوار، سیم‌برق و غیره به‌کار‌می‌روند اما رایج‌ترین کاربرد این محصولات در دیوارهای منازل و مکان‌های دیگر است. چراکه بیش­ترین مقدار سرما و گرما از طریق دیوارها جا‌به‌جا می‌شود.

البته نکته مهم در رابطه با عایق کاری دیوارها تفاوت آن‌ها بسته به اینکه این عمل پیش از ساخت دیوار، حین ساخت یا پس از ساخت انجام شود؛ است. اما با توجه به اینکه افراد زیادی این عمل را حین ساخت دیوار انجام می‌دهند؛ باید با پنج مدل عایق حرارتی دیوار در حین ساخت آشنا شوید.

  • عایق‌ کاری دیوار با ساندویچ پانل
  • عایق‌ کاری با بلوک‌های سیمانی به­خصوص
  • عایق ‌کاری از داخل ساختمان
  • عایق‌ کاری از خارج ساختمان
  • عایق ‌های حرارتی بین دیوار دوجداره

درباره این پنج مدل باید به شما بگوییم که نه تنها در جنس بلکه در کاربرد، نحوه نصب و اجرا هم متفاوت هستند. به‌طوری‌که متناسب با سلیقه و نیاز خود یکی از آن­ها را انتخاب خواهید‌کرد. البته در ادامه هنگام بررسی جنس، عملکرد و استفاده از انواع این محصولات، با این پنج مدل بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس

از آن­جایی که این محصولات از نظر علمی و کاربردی بسیار جدید هستند؛ روز‌به‌روز با استفاده از مواد تازه و به­خصوصی تولید می‌شوند. به همین خاطر از نظر جنس انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک را به طور­ واضح به شما معرفی می‌کنیم.

نارسانای حرارتی از جنس پشم سنگ

جهت تولید این مدل از محصولات، سنگ‌های معدنی ذوب و به الیاف پشمی تبدیل می‌شود. از ویژگی‌های مهم این مدل می‌توان به مقاومت زیاد در دمای بالا، طول‌عمر زیاد، جا‌به‌جایی راحت، قابلیت نسوز وغیره اشاره کرد. البته این مدل از عایق حرارتی، در برابر هرگونه صدا هم نارسانا است. به‌طوری‌که اگر به نارسانای صوتی هم نیاز دارید؛ این مدل بهترین انتخاب خواهد‌بود.

بیشتر بخوانید
ایده و خلاقیت برای چیدمان تخت دو طبقه در اتاق خواب

نارسانای حرارتی از جنس پشم سنگ

نارسانای حرارتی از جنس کلسیم سیلیکات

نوع دیگر نارساناهای حرارتی از جنس آهک هستند. این مدل با سیلیکات ترکیب شده‌است. مهم‌ترین ویژگی این نوع از نارسانای حرارتی، مقاومت بالا در برابر هرگونه تغییر در شکل و صورت است. همچنین که رطوبت را به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر به دنبال نارسانای رطوبتی هستید؛ این مدل گزینه مناسبی برای شما نیست.

نارسانای حرارتی از جنس الاستومری سلولزی

از مدل‌های جدید و خاص عایق حرارتی سقف، دیوار و غیره باید به انواع الاستومری اشاره کرد. همانطور که می‌دانید الاستومرها به دو شکل طبیعی و مصنوعی وجود دارند که در این نارساناهای حرارتی، هر دو شکل یا ترکیبی از آن­ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از محصول بسیار انعطاف‌پذیر است و ساختار سلول بسته دارد. همچنین به اندازه‌ای در برابر حرارت مقاومت دارد که افراد در دمای بیش از ۱۰۴ درجه سانتیگراد از آن استفاده می‌کنند.

نارسانای حرارتی از جنس شیشه‌ای سلولزی

اهمیت این مدل از نارسانای حرارتی در دو ویژگی مهم آن­ از جمله قابلیت تولید در اشکال مختلف و مقاومت بالا است. نارسانای شیشه‌ای سلولزی به گونه‌ای است که در شکل‌های مختلفی همچون تخته‌ای و لوله‌ای تولید می‌شود. همچنین اگر به دنبال محصولی مقاوم هستید؛ باید بدانید که این مدل در برابر هرگونه خوردگی و سایش استحکام زیادی دارد.

نارسانای حرارتی از جنس پشم شیشه

این مدل از نارسانای حرارتی به اندازه‌ای معروف است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند به طور کلی عایق حرارتی همین یک مدل است. شاید دلیل این مسئله کاربرد زیاد آن در مکان‌های مختلف باشد. اهمیت این نوع از نارسانای حرارتی در تولید اشکال متفاوت آن است. به طوری که مدل‌های پشم و شیشه در شکل‌هایی همچون پتویی با انعطاف بالا، اشکال صلب و نیمه صلب، لوله‌ای و پتویی به بازار عرضه می‌شوند و هرکس متناسب با نیاز و نوع کاربرد خود یکی از این اشکال را تهیه می‌کند.

عایقحرارتی پلاستوفوم

نارسانای حرارتی از جنس پلاستوفوم

درباره این نوع از عایق حرارتی اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که بسیار حساس هستند. چنان‌که بهترین کاربرد آ­ن­ها در دمای متوسط یا پایین است. چون‌که جنس فوم پلاستیکی این محصول باعث افزایش قابلیت اشتعال و آتش‌سوزی آن می‌شود. البته اگر بخواهید از این مدل استفاده کنید؛ در شکل‌هایی همچون تخته‌ای و ‌ساخته در بازار وجود دارند.

نارسانای حرارتی از جنس سیمان

بالاتر گفتیم که یک مدل از نارسانای حرارتی مورد استفاده در دیوارها، مدل‌های سیمانی هستند. درباره این نوع باید بگوییم که قیمت نصب آن­ها بسیار گران است و بیشتر جهت عایق‌کاری سطوح نامنظم از آن­ها استفاده می‌کنند. در واقع این مدل ترکیبی از الیاف فیبری با مواد نارسانا به همراه نوعی از سیمان است. البته نارسانای حرارتی سیمانی با توجه به نوع سیمان آن، مدل‌های مختلفی دارد.

نارسانای حرارتی از جنس الیاف نسوز

این مدل از عایق حرارتی نسوز، ترکیبی از مواد‌معدنی، الیاف‌های سرامیکی و سیلیکا و اکسیدهای آلومینیوم دارد. در این رابطه خوب است بدانید که تولید این نوع از نارسانای حرارتی در دمای بالا باعث‌شده‌است که خاصیت نسوز داشته‌باشد. البته در خرید این نوع نگران چگونگی شکل آن نباشید؛ چون‌که در دو نوع پتویی و آجری یک‌پارچه در بازار پیدا می‌شود.

اما تا‌به‌اینجا تنها جنس نارسانای حرارتی را بررسی کردیم. به نظر شما عملکرد این محصول چگونه است؟ آیا عملکردهای متفاوتی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره چگونگی عملکرد این محصول توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید
لوله کشی ساختمان لوله سفید و آموزش گام به گام کلیه مراحل انجام کار

انواع عایق‌های حرارتی از نظر عملکرد

درست است که از نارسانای حرارتی جهت جلوگیری از خروج گرمای فضا استفاده می‌شود اما اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهد هم نکته قابل توجهی است. اگر برای شما در این رابطه سوال پیش‌آمده‌باشد؛ باید بگوییم که نوع عملکرد این محصول به سه روش است. به‌طوری‌که پیش از خرید عایق حرارتی باید نوع عملکرد آن را مد نظر قرار دهید. پس ما در اینجا سه نوع کارکرد نارسانای حرارتی را شرح می‌دهیم.

عملکرد عایق حرارتی

همرفتی

همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های جا‌به‌جایی هوا، همرفت است. به‌همین‌خاطر برخی از مدل‌های عایق حرارتی بام، خودرو یا سیم برق به‌صورتی هستند که از این روش جابه‌جایی هوا جلوگیری می‌کنند. از‌جمله این مدل‌ها می‌توان به نارسانای حرارتی پشم‌سنگ اشاره کرد. زیرا در این مدل حباب‌های هوا بین الیاف‌ها وجود دارند و جریان همرفت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

منعکس کننده

نوعی دیگر از نارسانای حرارتی، عملکرد منعکس‌کننده دارند. به‌طوری‌که جا‌به‌جایی گرما به‌صورت تشعشع را متوقف می‌کنند. این مدل‌ها باید از جنس‌های فلزی باشند که با انعکاس گرما از خروج آن جلوگیری کنند. البته دقت کنید که نصب آن­ها باید به‌درستی انجام شود تا قابلیت خود را حفظ کنند؛ با نصب و اجرای درست این نوع علاوه بر قابلیت عایق حرارتی، از خاصیت بخار بند آن­ها هم استفاده می‌شود.

رطوبتی

شاید بدانید که نفوذ رطوبت به عایق‌ها باعث کاهش قابلیت‌های آن­ها می‌شود. به‌همین‌خاطر بعضی از این محصولات، به عایق رطوبتی مجهز شده‌اند که نسبت به دیگر مدل‌ها در کار خود موثرتر عمل می‌کنند. البته این نوع از محصول با این تجهیزات بیشتر جهت عایق‌های لوله‌ای که در معرض رطوبت هستند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اگر جهت خرید نارسانای حرارتی در محیط‌های رطوبتی اقدام می‌کنید؛ باید به این نوع قابلیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نارسانای حرارتی

 

انواع عایق حرارتی از نظر شکل و نحوه استفاده

یکی دیگر از دسته بندی‌های مهم نارساناهای حرارتی، براساس نوع شکل و نحوه استفاده از آن­ها است. زمانی که جنس این محصولات را معرفی می‌کردیم؛ درباره بعضی از آن­ها گفتیم که در شکل‌های مختلفی قابلیت تولید را دارند. چرا که ممکن است به عنوان عایق حرارتی سیم برق، خودرو، بام، دیوار و غیره استفاده شوند. از جمله شکل‌های مختلف این محصول عبارت هستند از:

  • تخته‌ای
  • پیش ساخته
  • پتویی
  • لوله‌ای
  • شکل صلب
  • شکل نیمه صلب

در رابطه با نحوه استفاده از این محصولات باید بگوییم که به عوامل مختلفی همچون مکان مورد نظر، چگونگی محصول از نظر جنس، چگونگی محصول از نظر عملکرد و غیره بستگی دارد. چنان‌که ممکن از حین ساخت یا پس از ساخت از نارسانای حرارتی استفاده شود. که در هر دو حالت، نحوه استفاده صورت‌های متفاوتی نسبت به مکان مورد نظر شما دارد.

در نتیجه

در این مقاله درباره آنچه که در خرید، نصب و استفاده از انواع عایق حرارتی خودرو، دیوار، سقف و غیره اهمیت داشت را توضیح دادیم. به شما گفتیم که این محصولات جهت حفظ گرمای محیط در هوای برودتی بسیار مناسب هستند. به طوری که از نظر جنس، عملکرد، شکل و نحوه استفاده انواع مختلفی دارند.

 

مکرومه بافی

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

کیف دوشی مکرومه - کیف مکرومه

کیف دوشی مکرومه - کیف مکرومه - در اندازه، طرح ها و رنگ های مختلف - بسیار شیک - مناسب برای کادو و هدیه
برای اطلاع بیشتر و قیمت و سفارش کیف دوشی مکرومه به صفحه اینستاگرام mehrbaaft@ مراجعه کنید و یا واتس آپ به شماره 09021102723 پیام ارسال کنید.

https://static.shahr24.com/Files/GalleryImage/2020/8/65_20200531_161444_done-600_Fixd.jpg

قابل ارسال به سراسر کشور
مکرومه بافی مهربافت


 
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


:: برچسب‌ها: کیف , کیف مکرومه , وبلاگ کیف , خرید کیف , کیف زنانه ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

بهترین عایق سقف برای تابستان چیست؟

نقش عایق سقف در کاهش مصرف انرژی چیست؟ نقش عایق سقف در خنک کردن خانه در تابستان چیست ؟ چگونه به درستی بهترین عایق سقف را انتخاب کنیم؟  با گرمایش جهانی، تابستان‌ ها گرم تر و طولانی تر شده اند و حرارت در این فصل غیر قابل تحمل می‌ شود. بنابراین در این مقاله سعی شده تا از مزایای عایق در این فصل گفته شود و به نکاتی جهت بهبود این وضعیت اشاره شود. در ادامه با گروه نوآوران تجهیزات ایریک همراه باشید تا با مزایای عایق سقف برای تابستان آشنا شوید.

 

نقش عایق سقف برای تابستان در کاهش مصرف انرژی

 

عایق سقف باعث می شود که دمای خانه 4 تا 8 درجه سانتی گراد خنک تر شود. اگر جنس عایق استفاده شده به اندازه ی کافی خوب باشد، نیازی به استفاده ی طولاتی مدت از سیستم تهویه نیست.  در ادامه به مزایای استفاده از عایق در تابستان اشاره شده است.

 

  1. عایق باعث می شود که جریان حرارت هوا از سقف به منزل کم شود.
  2. افراد در خانه ی خنک تر احساس راحتی بیشتری می کنند.
  3. خواب راحت تر در شب و شادابی و انرژی بیشتر در روز
  4. عایق سقف باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه و انرژی می شود؛ چرا که نیازی به استفاده بیشتر از وسایل خنک کننده نیست.
  5. همانطور که می دانید عایق در فصل زمستان نیز باعث گرم تر شدن ساختمان می شود. همچنین از نفوذ باران و رطوبت به داخل منزل نیز جلوگیری می کند.
  6. یکی دیگر از مزایای عایق کاهش آلودگی صوتی به داخل ساختمان است.

 

بهترین عایق سقف  برای تابستان کدام است؟

 

برای عایق بندی سقف در تابستان گزینه های زیادی وجود دارد. اما برای ما اولویت با محصولاتی است که  با SANS سازگار باشند. عایق بندی سقف سازگار با محصولات SANS  مقدار R-value درستی را برای هر منطقه محاسبه می کنند.

 

  1. مقدار R-value مهمترین فاکتور در عایق ساختمانی است.
  2. این مقدار رابطه مستقیمی با طول عمر عایق دارد.
  3. محصولات سازگار با SANS دوست دار محیط زیست هستند

 

شوره زنی یا سفیدک زدن بتن

 

عایق سقف ایزوترم چیست؟

 

عایق حرارتی ایزوتروم یکی از محبوب ترین انواع عایق سقف ساختمان است. این عایق یکی از محصولات سازگار با محیط زیست است. در روزهای تابستانی فشار و حرارت بر سقف ساختمان افزایش می یابد، به صورتی که حتی دمای فضای سقف می تواند به 50 درجه بالای صفر نیز برسد. به یاد داشته باشید که حتی پس از غروب خورشید نیز این حرارت و گرما در فضای سقف باقی می ماند و به داخل ساختمان نفوذ می کند. عایق حرارتی ایزوترم این جریان گرما را تا 90٪ کاهش می دهد. در ادامه به مزایای استفاده از این عایق اشاره شده است.

 

  1. خنک ماندن ساختمان در تابستان
  2. گرم شدن ساختمان در زمستان
  3. جلوگیری از ورود گرد و غبار
  4. درجه آتش سوزی کلاس BB1/2
  5. کاهش دمای خانه از 4 تا 8 درجه در تابستان
  6. ساخته شده از بطری های PET پلاستیکی به عنوان محصول عایق بندی برای سازگاری با محیط زیست

 

عایق هوا

 

این عایق یکی از قدیمی ترین انواع عایق سقف است و تقریبا 90 سال مورد استفاده و محبوب بوده است. این عایق به شکل رول استفاده می شود و از این رو تحت تاثیر باد و گرد غبار  قرار نمی گیرد. مزایای استفاده از این عایق در ادامه مطلب آورده شده است.

 

  1. این عایق باعث خنک شدن منزل در تابستان می شود
  2. عایق هوا باعث گرم ماندن ساختمان در زمستان می شود
  3. تایید شده SABS است
  4. درجه آتش سوزی آن کلاس A/1
  5. دمای ساختمان را 4 تا 8 درجه کاهش می دهد.

 

عایق های نامناسب برای فصل تابستان

 

مزایای این نوع از عایق ها بسیار کم است. برای به حداکثر رساندن مزایای آنها، مطمئن شوید که عایق سازگار با SANS منطقه ای که در آن زندگی می کنید، نصب کنید.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی

آیا می دانید که در فصل تابستان، به خصوص در مناطق گرمسیر که دمای هوا به شدت افزایش می یابد، عایق کاری در یک فضای محدود مثل فضای زیر شیروانی، ممکن است مشکلاتی را برای نصابان عایق که بیشتر در این محل فعالیت می کنند، به وجود آورد؟ برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات برای شما دوست عزیز که در این بخش از ساختمان بیشتر به فعالیت عایقکاری مشغول هستید، نکاتی مهم را در این مقاله متذکر شده ایم. لطفا جهت آشنایی با نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی در این مقاله با ما در گروه نوآوران تجهیزات عایق ایریک همراه شوید.

آیا می دانید نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی کدامند؟

دوستان عزیزی که بیشتر در بخش زیر شیروانی به عایقکاری مشغولند، آیا می دانند که در فصول گرم سال که دمای هوا به شدت افزایش می یابد، ممکن است مشکلاتی برایشان به وجود آید و سلامتی آن ها به خطر بیفتد؟ برای کاهش ریسک مواجه با چنین خطراتی ما نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی را در این بخش از مقاله آورده ایم که خوب است این نکات را به دقت مطالعه کنید و به آن ها عمل نمائید.

نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی

استفاده از پوشش و لباس مناسب

هنگام نصب عایق بندی توصیه می شود ، از پیراهن های آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید. همچنین بهتر است که لباس های سبک و گشاد را انتخاب کنید تا بدن شما بتواند به راحتی نفس بکشد. همینطور هنگامی که وارد فضای اتاق زیر شیروانی می شوید، جلیقه خنک کننده یا حوله ورزشی مرطوب نیز به همراه داشته باشید چرا که می تواند به شما کمک بسیاری بکند.

نوشیدن آب و مایعات

توصیه می شود که هنگامی که در زیر شیروانی مشول کار و فعالیت هستید حتما انواع نوشیدنی های سالم، همراه خود داشته باشید و سعی کنید با مصرف مایعات، آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. منظور از نوشیدنی های سالم، انواع نوشیدنی بدون گاز و بدون قند است. به این ترتیب بدن شما به خوبی آبرساینی خواهد شد و توانایی کار در محیط گرمی مانند محیط زیر شیروانی را خواهید داشت.

آهسته و پیوسته کار کنید

سعی کنید زمانبندی مناسب داشته باشید و با برنامه ریزی کار کنید. هرگز برای اتمام کار خود را تحت فشار قرار ندهید. بهتر این است که مدتی کار کنید ، مدتی استراحت و دوباره فعالیت خود را آغاز نمائید. در صورت وجود پنجره یا در پوش در اتاق زیر شیروانی، حتما برای تهویه هوا آن را باز کنید.

این علائم را بشناسید

عزیزان، از دیگر نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی این است که شما بدانید چه علائمی ممکن است نشان دهنده ی مشکل جدی برای فرد باشد  و به محض اینکه با چنین علائمی مواجه شدید اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم سکته ی مغزی بر اثر گرما

  • درجه حرارت بالای بدن
  • نبض سریع
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

در چنین مواقعی توصیه می شود که حتما با اورژانس تماس بگیرید تا با رعایت اوصول مربوطه، فرد را به بیمارستان منتقل کنند.

نکات مهم هنگام نصب عایق زیر شیروانی

علائم گرمازدگی

  • عرق کردن شدید
  • نبض ضعیف
  • سردی پوست بدن
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • غش

در چنین شرایطی توصیه می شود فرد را به مکان خنک تری انتقال دهید ولباس های گشاد به او بپوشانید تا جریان هوا به بهبود وضعیت او کمک کند. سپس جرعه جرعه به او آب بنوشانید.

گر گرفتگی

  • تعرق شدید
  • درد عضلانی یا اسپاسم

در چنین شرایطی باید فرد را به محل خنک تری انتقال دهید. یک ساعت استراحت کند تا آرامش به عضلات او برگردد. همچنین از نوشیدنی های خنک و آب به او بنوشانید.

با یکدیگر همکاری کنید

دوستان، همیشه سعی کنید در محل کار با یکدیگر همکاری داشته باشید تا همواره از وضعیت یکدیگر با خبر باشید.

سخن آخر

دوستان، رعایت نکات ایمنی، زمانی که در اتاق زیرشیروانی مشغول به کار هستید از الزامات کار است و حتما باید برای تضمین سلامتی خود این نکات مهم برای نصب عایق زیر شیروانی را رعایت کنید.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

هرآنچه که باید در مورد عایق بندی ساختمان بدانید

 

عایق بندی ساختمانی چیست؟ چرا باید عایق بندی کنیم؟ چه نوع عایقی انتخاب کنیم؟ امروزه که بحث صرفه‌جویی در انرژی داغ است، عایق‌کاری یا عایق بندی ساختمان‌ها جهت حفظ محیط زیست و آسودگی بیشتر، از واجبات است. انواع عایق‌های ساختمانی کدامند و چه تاثیری دارند؟

در سال‎های اخیر با رشد صنعت ساختمان‌سازی و روند رو به رشد سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از راه‌های صرفه‌جویی و کاهش هدررفت انرژی در ساختمان یا آپارتمان‌ها، عایق بندی یا عایق کاری آن‌هاست.

عایق‌ها به طور کلی از نظر کاربرد، جنس، فرم و عملکرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اما مهم‌ترین انواع عایق‌ها از نظر کاربرد در ساختمان‌سازی، عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی هستند، که در این مقاله به توضیح هرکدام و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

عایق بندی ساختمانی چیست؟

هر چیزی که مانع عبور جرم و انرژی شود، عایق می‌گویند. عایق‌ها موادی هستند که به صورت پوشش روی سقف، کف و دیوارهای ساختمان به کار می‌روند. عایق‌های ساختمانی استفاده‌های متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها برای جلوگیری از رد و بدل شدن حرارت یا سرما در ساختمان به کار می‌روند. عایق‌های رطوبتی برای جلوگیری از ورود و خروج آب و رطوبت و عایق‌های صوتی برای کنترل صدا و کاهش آلودگی صوتی در ساختمان، استفاده می‌شوند.

انواع عایق به اشکال مختلف صفحه‌ای، تخته‌ای، آجری، ورقه ای و نواری در بازار وجود دارند.

چرا باید عایق بندی کنیم؟

نقش‌ مهم عایق در ساختمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. کاهش اتلاف انرژی
  2. کاهش آلودگی صوتی
  3. حفاظت از ساختمان در برابر آتش سوزی
  4. افزایش دوام سازه
  5. ایجاد آسایش گرمایشی و سرمایشی برای ساکنین

قوانین مربوط به عایق بندی یا عایق کاری ساختمان:

بحث عایق کاری یا عایق بندی ساختمان جهت صرفه‌جویی در انرژی و حفظ محیط زیست، سال‌هاست که در بسیاری از کشورها به صورت جدی اجرا و پیگیری می‌شود. در ایران “مقررات مربوط به انرژی و صرفه‌جویی” مطابق با مقررات ملی ساختمان، از سال ۱۳۸۱ اجباری شد. بر اساس این مقررات مقاومت حرارتی اجزای بیرونی ساختمان نباید از یک حد معین پایین‌تر باشد.

مبحث نوزدهم این مقررات که مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، از این قرار است: “ساختمان‌ها باید در عین اقتصادی بودن ساخت، به صورتی طراحی شوند که مصرف انرژی در آنها کاهش یابد. تدابیری که برای کاهش مصرف‌ انرژی در ساختمان‌ها
به کار گرفته می‌شوند، اگرچه عموماً در زمان اجرا موجب افزایش هزینه ساخت می‌گردند، اما به میزان قابل ملاحظه‌ای هزینه مصرف انرژی را‌کاهش می‌دهند. به نحوی که ظرف چند سال اولیه بهره‌برداری از ساختمان، هزینه اضافی مصرفی برای ساخت را جبران نموده و پس از آن مطلقاً به نفع بهره‌بردار‌خواهد بود.”

منظور از اجزای بیرونی ساختمان، دیوارها و سقف‌هایی است که از یک طرف با محیط داخل ساختمان و از طرف دیگر با هوای آزاد در تماسند. بقیه دیوارها یا سقف‌های داخل ساختمان شامل این مقررات نمی‌شوند. تعیین حد مجاز مقاومت حرارتی اجزای بیرونی، به این صورت است که ساختمان‌ها را به چهار گروه تقسیم می‌کنند. این دسته‌بندی بر اساس موقعیت جغرافیایی، نوع کاربری، اندازه شهری که ساختمان در آن قرار دارد و زیربنای ساختمان انجام می‌گیرد. سپس میزان عایق مورد نیاز در هریک از این گروه‌های چهارگانه تعیین می‌شود. رعایت این حداقل‌ها در ساختمان‌هایی که در مناطق شهری ساخته می‌شوند الزامیست و گواهی پایان کار ساختمان توسط شهرداری، تنها در صورت رعایت این موارد، صادر می‌شود. بنابراین در ساختن آپارتمان یا خانه حتما به این موارد توجه کنید.

و اما سوال مهم: چه نوع عایقی انتخاب کنیم؟

عوامل موثر بر نوع و میزان عایق مورد استفاده در ساختمان‌ها به شرح زیر است:

-هدایت حرارتی

-حساسیت به رطوبت

-میزان مقاومت در برابر فشار

-سهولت نصب

-دوام

-سهولت تعویض

-اثربخشی

-اشتعال‌پذیری

-سمیت

-مقاومت در برابر قارچ و میکروب

علاوه بر موارد بالا، انتخاب نوع عایق حرارتی به دمای محیط، ایمنی، شرایط محیطی و قیمت آن بستگی دارد. توجه داشته باشید که ضخامت عایق باید به گونه‌ای انتخاب شود که از نظر اقتصادی بهینه باشد، یعنی با حداقل ضخامت عایق از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود .

انواع عایق ساختمانی از نظر عملکرد:

  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی
  • عایق رطوبتی

گاهی یک ماده می‌تواند هر سه ویژگی عایق صدا بودن، عایق رطوبت و عایق حرارت بودن را هم‌زمان دارا باشد مانند پشم سنگ یا فوم pvc . گاهی نیز یک عایق تنها یک عملکرد خاص دارد مانند عایق حرارتی مثل پشم شیشه یا عایق صوتی مثل بتن لیکا یا عایق رطوبتی مثل ایزوگام .

انواع عایق ساختمانی از نظر جنس:

  • عایق پلیمری، مواد مصنوعی
  • عایق معدنی، مواد طبیعی

عایق صوتی چیست؟

عایق صوتی لایه‌ای است که برای جلوگیری از نفوذ صدا و رد و بدل شدن صدا در محیط استفاده می‌شود. از این عایق‌ها در خانه‌ها، سینماها و سالن‌های کنفرانس و کلا هرجایی برای جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده می‌شود.

انواع عایق‌های صوتی عبارت است از:

  • عایق صوتی آکوستیک

این نوع عایق به صورت فوم آکوستیک یا ابر آکوستیک در بازار وجود دارد. به عایقی گفته می‌شود که وظیفه‌ی آن جذب صوت، کاهش ارتعاش صدا و نهایتا از بین بردن آلودگی صوتی است. این پنل‌ها یا فوم‌های آکوستیک در اشکال، ضخامت‌ها، چگالی‌ها و ضریب جذب صوت‌های مختلف موجود هستند که البته میزان صداگیری آن‌ها نیز با این پارامترها رابطه مستقیم دارد.

فوم‌های آکوستیک استفاده زیادی در صنعت ساختمان، تکنولوژی و موسیقی دارند. از فوم‌های آکوستیک در صنعت برای کاهش صدا در ژنراتور، کمپرسور، چاله و کابین آسانسور، انواع پمپ‌های پر سر و صدا، در ساختمان برای صداگیری اتاق و دیوارهای مشترک خانه، همچنین در سینماها و سالن‌های کنفرانس استفاده می‌شود.

فوم‌های آکوستیک به صورت عایق صوتی روکار، رو به منبع صوت نصب می‌شوند و بدین ترتیب انواع فرکانس‌های صوتی را کاملا به خود جذب می کنند.

پنل‌های آکوستیک نمونه‌های مختلفی دارند که بر حسب سلیقه و طراحی دکوراسیون داخلی فضای مورد نظرتان می‌توانید رنگ و جنس دلخواه خود را انتخاب کنید. یکی از رایج‌ترین انواع عایق آکوستیک، “شانه تخم‌مرغی” است. این فوم‌ها که شبیه شانه تخم‌مرغ هستند، چون حالت شش وجهی دارند، می‌توانند طیف وسیعی از صداها با فرکانس‌های بالا را جذب کنند و از پژواک آن جلوگیری نمایند.

مزایا:

– سهولت در نصب

-ارزان

-تنوع زیاد

  • عایق صوتی فایبرگلاس و مواد معدنی

فایبرگلاس رایج‌ترین عایق مورد استفاده در دوران مدرن است. این عایق صوتی به صورت رولی از مجموع خورده الیاف شیشه، سنگ و پنبه ساخته می‌شود و در چارچوب‌های چوبی نصب شده در دیوار قرار می‌گیرد و می‌تواند انتقال صدا را به حداقل برساند. فایبرگلاس یک ماده عایق غیر قابل اشتعال عالی است. فقط اینکه هنگام نصب آن حتما از محافظ چشم، ماسک و دستکش استفاده شود.

مزایا:

-غیر قابل اشتعال

-مقاوم در برابر انگل‌ها

-سازگار با محیط زیست

  • عایق صوتی پانل گچی

پانل گچی یکی از مصالح ساختمانی است که تحت عنوان محصولات پانل گچی شناخته می‌شوند. تمام محصولات پانل گچی شامل هسته‌های گچی می‌باشند. پانل گچی به عنوان عایق صوتی دیوار، به صورت روکار استفاده می‌شود و تنها با پوششی مانند رنگ یا کاغذ برای فضای داخلی مثل سقف و دیوار قابل استفاده است. در این روش لایه‌های بیشتر گچ روی بلوک‌های دیوار یا سقف، قرار می‌گیرند.

مزایا:

-نصب آسان

-مقاومت در برابر آتش

-دوام و پایداری

-اقتصادی بودن

  • عایق صوتی ویسکوالاستیک

ماده ویسکوالاستیک عایقی است که باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش های صوتی به گرما می شود. این عایق صوتی در کف، دیوار، در بین لایه های صلبی مانند چوب و یا دیوارهای گچی و سیمانی استفاده می‌شود.

عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی ماده‌ای است که مانع از انتقال حرارت از یک محیط به محیط دیگر می‌شود. گرما همیشه از محیط گرم به محیط سرد منتقل می‌شود، برای مثال در یک خانه در زمستان گرما از درون به بیرون منتقل می‌شود و در تابستان به عکس گرمای بیرون به درون خانه منتقل می‌شود. عایق‌های حرارتی از این رد و بدل شدن‌ها جلوگیری می‌کنند. عایق‌های حرارتی، بهترین و مهم‌ترین عامل برای کنترل و مصرف انرژی‌های ساختمان‌ها هستند.

رایج‌ترین انواع عایق حرارتی:

  • عایق حرارتی پشم شیشه یا فایبرگلاس

فایبرگلاس یا پشم شیشه که درقسمت عایق‌های صوتی توضیح دادیم، یکی رایج‌ترین عایق‌ها در جهان است که هم صوتی و هم حرارتی است. مقاومت حرارتی عایق فایبرگلاس با توجه به نصب و کیفیت متریال عددی بین ۲٫۹ و ۳٫۸ [ m2K/W ] می باشد. اگر به دنبال عایق بندی ارزان و مناسب هستید، این نوع عایق حرارتی عالی است.

* “مقاومت حرارتی”یک ویژگی گرمایی (فیزیکی) است که نشان دهنده مقاومت هر ماده در مقابل انتقال حرارت در اثر تفاوت دما است. مقاومت حرارتی با R نشان داده می‌شود که واحد آن [ m2K/W ] است.

مزایا:

-ارزان

-سبک

-نصب آسان

-ایمن در برابر انگل و باکتری

  • عایق حرارتی پشم معدنی یا پشم سنگ

این نوع عایق از سنگ‌های آتشفشانی و یا از پشم سرباره تولیدی کارخانه‌های فولاد ساخته می‌شود. سرباره جزو ضایعات صنعت ذوب آهن است. این سرباره به شکل گرانول در می‎آید و در سقف‌های بتونی به کار می‌رود. ضریب مقاومت حرارتی، برای عایق پشم معدنی بین ۲٫۸ تا ۳٫۵ [ m2K/W ] است.

مزایا:

-غیر قابل احتراق

-ایمن در برابر رشد انگل و باکتری

  • عایق حرارتی سلولزی

عایق سلولزی شاید یکی از مناسب‌ترین عایق‌ها از نظر سازگاری با محیط زیست باشد. سلولز از مقوای بازیافت شده، کاغذ و سایر مواد مشابه ساخته می‌شود. برخی مطالعات اخیر در مورد سلولز نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند ماده‌ای عالی در به حداقل رساندن خسارت ناشی از آتش باشد. به دلیل تراکم مواد، عایق سلولزی حاوی هیچ اکسیژنی در خودش نیست.

با تمام مقاوم بودن، این عایق می‌تواند معایبی داشته باشد. مثلا ایجاد انواع آلرژی مانند آلرژی‌هایی که ممکن است برخی از افراد به گرد و غبار روزنامه‌ها داشته باشند. مقاومت حرارتی عایق سلولزی بین ۳٫۱ و ۳٫۷ [m2K/W] است.

مزایا:

-سازگار با محیط زیست

-مقاوم در برابر آتش

-ارزان

  • عایق حرارتی فوم پلی‌یورتان

عایق‎های پلی‌یورتان با اینکه خیلی رایج نیستند، اما بسیار مقاوم هستند. در ساخت این نوع عایق از گاز کلرو فلوئوروکربن (CFC) استفاده می‌شود که این ماده به کاهش میزان آسیب به لایه ازن کمک می‌کند. وزنشان سبک و ضخامتشان کم است و به راحتی روی سطوحی که عایق ندارند، اسپری می‌شوند. با توجه به اینکه در موقع اسپری کردن ممکن است دود تولید شود، حتما از افراد حرفه‌ای برای نصب آن‌ها استفاده شود. میزان مقاومت در برابر تبادل حرارتی عایق حرارتی پلی یورتان برابر با ۳٫۶ [m2K/W] است.

مزایا:

-سبک بودن

-مقاوم در برابر آتش

-سازگار با محیط زیست

  • عایق حرارتی پلی‌استایرن

پلی‌استایرن یک فوم ضد آب است که در برابر حرارت و رطوبت بسیار مقاوم است. عایق پلی‌استایرن دارای یک سطح یک‌دست و صاف است و برای عایق‌بندی دیوارها مناسب است. توجه داشته باشید که این عایق قابل اشتعال است و باید پوشش مقاوم در برابر آتشِ HBCD ، بر تمام سطح عایق پلی استایرن پوشانده شود.

  • عایق حرارتی نانو

مصالح عایق نانو با استفاده از فناوری نانو تولید شده‌اند و از جدیدترین محصولات عایق حرارتی در جهان هستند. خصوصیت منحصر به قرد این عایق‌ها این است که به صورت مایع هستند و به راحتی می‌توان روی سطوح مختلف از آن‌ها استفاده کرد. این عایق‌ها انواع مختلفی دارد و جهت عایق کاری ساختمان‌های مسکونی، تجاری، مخازن و لوله‌های ساختمان به کار می‌رود .

مزایا:

-سهولت استفاده

-ارزان

-بسیار مقاوم

از دیگر عایق‌های حرارتی می‌توان به فوم‌های پلی اتیلن، فنولیک، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، نیتریل فوم، پرلیت و عایق‌های طبیعی مانند کنف، پشم گوسفند و پنبه اشاره کرد.

عایق رطوبتی چیست؟

عایق‌های رطوبتی یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان است که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مناسب نبودن عایق‌های رطوبتی باعث نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان شده و خصوصا در فصل سرما که باران و برف زیاد است، می‌تواند باعث خرابی ساختمان شود.

انواع عایق رطوبتی:

  • عایق رطوبتی قیر و گونی:

قیر یک فرآورده طبیعی است که به حالت محلول در نفت خام موجود است و از هیدروکربورهایی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده است. این عایق که سنتی‌ترین روش عایق بندی رطوبتی است، به علت خاصیت چسبندگی، در برابر رطوبت، آب و یخ عایق مقاومی است. استفاده از این عایق بستگی به شرایط اقلیمی دارد. مثلا در مناطق گرمسیری باید از قیری استفاده شود که سخت باشد و در اثر گرما نرم و روان نشود و در مناطق سردسیر باید قیری استفاده شود که بر اثر سرما ترک نخورد.

مزایا:

-قیمت پایین

-مقاوم در برابر اسیدها، بازها و نمک‌ها

معایب:

-حمل و نقل سخت

-خطرات نصب

-آلودگی و آسیب به محیط زیست

-امکان طبله شدن و ترک خوردن

  • عایق رطوبتی ایزوگام

این عایق به صورت رول شده در بازار موجود هست و استفاده از آن در ایران بسیار رواج دارد. نصب این عایق هم مانند قیر و گونی همراه با آتش است. اما  نسبت به قیرگونی دارای وزن کمتر و نصب راحت‌تر است. توجه داشته باشید که سطح زیر عایق ایزوگام و عایق قیر و گونی باید کاملا تمیز، خشک و بدون هیچ‌گونه رطوبتی باشد. برای نصب کاشی و سرامیک بر روی سطوح عایق شده  باید از یک لایه سیمان در زیر کاشی استفاده شود.

مزایا:

-قیمت مناسب

-نصب راحت تر نسبت به قیر و گونی

معایب:

-خطرات نصب

-آلودگی و آسیب به محیط زیست

-عمر کوتاه

  • عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته

یکی از بهترین نوع این عایق‌ها “نمد پشم شیشه” است. این عایق‌ها اغلب از موادی مثل قیر، مواد پلیمر، لایه‌های تیشو و پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. برخی از این عایق‌ها با آلومینیوم پوشانده می‌شوند که نور و حرارت را هم منعکس می‌کنند. ضخامت این عایق‌ها بین ۲ تا ۶ میلی‌متر است. این عایق‌ها در ایران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

-عایق پی، که در پی ساختمان‌ها به کار می‌روند.

-عایق بام که مخصوص بام، سطوح خارجی، سرویس‌های بهداشتی، استخرها و …است.

مزایا:

-سبک و منعطف

-پایداری در مقابل عوامل جوی

-مقاومت بالا

معایب:

-عمر مفید کوتاه

-هزینه بالای تعمیرات

  • عایق رطوبتی پرایمرها

این عایق‌ها آسترهایی هستند که از انواع قیر، رزین‌ها و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده‌اند و حالت مایع دارند. پرایمرها با استفاده از قلم رنگ، غلتک و یا اسپری بر روی سطح اعمال شده و پوششی ضد رطوبت و ضد زنگ ایجاد می‌کنند. از این نوع عایق‌ها جهت عایق کاری سطوح بتنی، اسکلت فلزی ساختمان ، صفحه ستون‌ها، تیرهای چوبی، لوله‌های آب و فاضلاب و گاز، می‌توان استفاده کرد.

مزایا:

-قابلیت چسبندگی بالا

-ضد اشتعال

-دارای قابلیت رنگ‌‌پذیری

-نصب آسان

  • عایق‌های رطوبتی پلیمری

مواد پلیمری خاصیت عایق حرارتی و رطوبتی را با هم داراست. این عایق‌ها به صورت ورقه‌ای روی سطوح استفاده می‌شوند. اجرای عایق پلیمری نیازی به حرارت ندارد و با پخش کردن یا اسپری آن بر روی سطوح اجرا می‌شود. از انواع این عایق‌ها می‌توان به عایق‌های بوتیلی، اکریلیک، پلی یورتان، سیلیکون، پلی استر نبافته، اپوکسی و عایق‌های ابری اشاره کرد.

مزایا:

-مقاومت بالا

-سازگار با محیط زیست

-عمر مفید بالا

  • عایق رطوبتی نانو

عایق‌های نانو جزو عایق‌های مدرن در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. در تولید این عایق‌ها از فرایند نانو استفاده شده است و برای ساخت آن از مواد پلیمری بر پایه آب استفاده می‌شود. از این نوع عایق برای عایق بندی نمای ساختمان، بام‌ها، عایق کاشی و چوب می‌توان استفاده کرد. نانوذرات موجود در این عایق‌ها از خاصیت آب‌گریزی برخوردار هستند و حتی می‌توان از انواع آنتی باکتریال این عایق‌ها نیز در ساختمان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و استخر استفاده کرد. عایق‌های نانو ضد ضربه و در برابر اشعه UV مقاوم هستند. عایق رطوبتی نانو پلیمر، نمونه‌ای از عایق‌های نانو می‌باشد.

مزایا:

-بدون بو و عوارض شیمیایی

-سبک و مقاوم در برابر حریق

-ایمن در برابر انگل و باکتری

-سازگار با محیط زیست

-عمر طولانی

عایق مناسب انتخاب کنید!

اگر متن بالا را به طور کامل مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شدید که انواع و اقسام عایق‌های ساختمانی با مشخصات و ویژگی‌های متفاوت و متنوع وجود دارند و تنها با تحقیق جامع و کامل می‌توانید عایق متناسب با نیاز خود و سازه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مثلا فایبرگلاس ارزان است، اما نیاز به رسیدگی دقیق دارد. پشم معدنی موثر است، اما مقاوم در برابر آتش نیست. سلولز مقاوم در برابر آتش، سازگار با محیط زیست و مؤثر است، اما کاربرد آن سخت است. پلی اورتان یک عایق خوب است، اما سازگار با محیط زیست نیست، یا پلی استایرن یک عایق متنوع و مقاوم است، اما ایمنی آن مورد بحث است.

اما نکته‌ای که خیلی مهم است، میزان مقاومت عایق‌هاست. هرقدر میزان این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت، رطوبت یا صدا را کمتر از خود عبور می‌دهد و صرفه‌جویی‌ای که به همراه دارد، بیشتر می‌شود. پس به جای ضخامت عایق‌ها، باید مقاومت آن‌ها با هم مقایسه شود.

ما در این متن سعی کردیم، شما را با انواع عایق‌های رایج ساختمان و مشخصات آن آشنا کنیم. اما بهتر است حتما برای عایق بندی خانه خود از یک متخصص کمک بگیرید. کارشناسان ما هم می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی در این مورد دارید، لطفا در بخش نظرات بنویسید.

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان

در حال حاضر به علت محدود بودن ذخایر انرژی اکثر ساختمان سازان به دنبال تدابیری برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی هستند و سعی می کنند ساختمان ها را به نحوی بسازند که میزان هدررفت انرژی در آنها به حدالقل برسد. عایق ها از جمله محصولاتی هستند که به عنوان یک پوشش عمل کرده و مانع از انتقال و هدررفت انرژی می شوند. با فرا رسیدن فصل سرما نیاز ساختمان به عایق حرارتی شدت پیدا می کند زیرا در صورت عدم عایق کاری مناسب، سوخت بیشتری برای گرم کردن ساختمان مصرف می شود و در نتیجه هزینه قبوض نیز بالا رفته و از نظر اقتصادی هزینه سنگینی بر روش ساکنین تحمیل می شود. برخی از عایق های حرارتی علاوه بر کنترل گرما مقاومت بالایی در برابر آتش دارند و در واقع کندسوز می باشند. در گذشته از پشم شیشه به عنوان عایق برای لوله های انتقال آب در فصول سرد استفاده می شود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع جدیدی از عایق به بازار ارائه شده اند که نیاز یک ساختمان را تامین می کند و مصرف انرژی را به حداقل می رساند.

 

عایق حرارتی چیست؟ عایق حرارتی به پوششی گفته می شود که از انتقال گرما و حرارت از یک مکان به مکان دیگر جلوگیری به عمل می آورد. حرکت گرما از مکان گرم به مکان سرد است، از این رو برای ممانعت از انتقال گرما به فضای سرد باید از عایق های حرارتی استفاده شود. از عایق حرارتی در مکان های مختلف استفاده می شود از جمله دیوارها، سقف، پوشش لوله های آب گرم و سرد، کف ساختمان و … . وقتی درجه حرارت محیط متعادل باشد فرد آرامش بیشتری داشته و به فعالیت های روزانه می پردازد. عایق کاری ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد. خرید و نصب عایق در مرحله اول ممکن است کمی هزینه بردار باشد اما در طولانی مدت منجر به صرفه جویی در هزینه ها شده و صرفه اقتصادی در بر خواهد داشت. پوشش قسمت های مختلف ساختمان با عایق حرارتی منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف سوخت و انرژی می شود.

بخوانید!  اصول طراحی داخلی, متقارن و نامتقارن

انتخاب یک عایق حرارتی مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط صورت می گیرد. ضخامت عایق باید به اندازه ای باشد که با حداقل میزان ممکن بتواند هدر رفت انرژی را کاهش دهد. از جمله ویژگی هایی که یک عایق خوب بدان نیازمند است می توان به مقاومت حرارتی بالا، مقاومت فشاری ایده آل، عدم رشد قارچ و کپک، مقاومت در برابر نم و رطوبت و چگالی بالا اشاره نمود. در حال حاضر عایق های حرارتی که به بازار عرضه می شوند به صورت تخته ای، فله ای، نواری، لحافی، لوله ای و آجری می باشند. در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع عایق های حرارتی و ویژگی آنها پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

عایق پشم شیشه

پشم شیشه یکی از قدیمی ترین عایق های حرارتی است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و هم اکنون نیز استفاده از آن در برخی مکان ها رواج دارد. این عایق نوعی عایق معدنی است که از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف بدست می آید. حبس هوا در بین الیاف شیشه ای مانع از انتقال گرما می شود، علاوه بر آن این الیاف عایق خوبی برای ممانعت از انتقال صوت نیز محسوب می شوند. پشم شیشه وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. علاوه بر آن ماده ای کندسوز است که هیچ نقشی در گسترش آتش ندارد. از معایب این عایق می توان به عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت و ایجاد حساست پوستی و تنفسی اشاره نمود. در مکان هایی که احتمال می رود رطوبت به عایق نفوذ کند، از پشم شیشه های روکش شده با آلومینیوم استفاده می شود.4 عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان


عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ نیز یک عایق معدنی است که از تحمل حرارتی بسیار بالا برخوردار می باشد. این عایق از سنگ بازالت که حاصل فعالیت های آتشفشانی است تولید می شود. مقاومت حرارتی این متریال آن را به عایقی ایده آل برای مکان هایی نظیر پالایشگاه ها، لوله های حجیم صنعتی، نیروگاه ها، صنایع مختلف و … تبدیل کرده است. پشم سنگ کندسوز است و می تواند حرارت ۷۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل نماید. عایق پشم سنگ عایقی صوتی و حرارتی است که در حال حاضر برای عایق کاری انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های بارز این عایق عدم جذب آب و رطوبت است، در نتیجه امکان رشد قارچ، کپک و باکتری در آن وجود ندارد. علاوه بر آن این عایق مکان خوبی برای رشد حشرات به شمار نمی آید. پشم سنگ را می توان به عنوان نمونه ای از بهترین عایق حرارتی در نظر گرفت.4 عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان

عایق الاستومری

ماده اصلی سازنده عایق الاستومری نیتریل فوم است که به آن خاصیت ارتجاعی می بخشد. انعطاف پذیری عایق الاستومری بسیار بالاست و از مقاومت حرارتی مناسب در برابر حرارت و نفوذ بخار آب برخوردار می باشد. این عایق برای عایق کاری و پوشش تاسیساتی نظیر بویلرها، انواع لوله ها، سوله ها، مخازن و صنایع مختلف کاربرد دارد. قیمت عایق الاستومری در مقایسه با عایق پشم سنگ کمی گران تر است. این فوم عایق وزن بسیار سبکی دارد و به صورت چسب دار یا بدون آن مورد استفاده قرار می گیرد. این فوم ها نه تنها عایق حرارتی می باشند، بلکه به عنوان عایق صوتی از انتقال سر و صدا نیز جلوگیری می کنند.4 عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان

عایق پلی استایرن (XPS)

این عایق که از پلی استایرن اکسترود شده ساخته می شود جزء عایق های حرارتی بسیار سبک است. این عایق حرارتی بسیار پر مصرف است و برای عایق کاری دیوارهای فونداسیون، سقف های تیرچه و بلوک، سردخانه ها، دیوارهای دو جداره و … کاربرد دارد. عایق XPS مقاومت زیادی در برابر جذب آب دارد و پوسیده نمی شود. سطح آن یکنواخت است و به نسبت سایر عایق ها در برابر خزش مقاوم تر است. این عایق قابل برش است و با توجه به فضای مورد نظر می توان آن را برش داد. عایق پلی استایرن دوستدار محیط زیست بوده و هیچ آلرژی در انسان ایجاد نمی کند.4 عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان


  برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.
     
     
     
     
     


:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق چیست؟ انواع عایق را بشناسید

عایق یا بهتر بگوییم عایق حرارتی، یک اصطلاح عمومی است که برای محصولاتی استفاده می شود تا  مانع هدررفت گرما و انرژی بین محیط و سیستم شوند. از عایق های حرارتی در مکان های مختلف منزل می توانیم استفاده کنیم مانند دیگ های بخار یا لوله های آب گرم و سرد، البته فقط استفاده از عایق به تنهایی نمی تواند مانع هدررفت انرژی و گرما  یا عبارتی دیگر کنترل آن ها شود اما نقش به سزایی در کنترل آن ها دارند. اما بهتراست بدانید که عایق های حرارتی، بهترین و مهمترین عامل برای کنترل و مصرف انرژی های ساختمان ها می باشند.

عایق های مختلفی وجود دارند که هرکدام در بسته به ویژگی و خواصی که دارند، در مکان های مختلفی کاربرد دارند. از عایق ها در ساختمان ها، صنعت ها، کشاورزی و غیره امروزه استفاده می شود. بیشتر انواع عایقی که در صنعت های ساختمانی استفاده می شوند، عایق شیشه ای و سنگی که پشم سنگ می گویند، می باشند. این نوع عایق می توانند علاوه بر کنترل گرما و حرارت، توان مقابله با آتش سوزی با دمای 1000 درجه سانتیگراد را دارند و در واقع نسوز می باشند. پشم های سنگی که امروزه در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، بنا به کاربردشان، شکل های مختلفی دارند ولی هدف تمامی آن یکسان است. برای مثال بعضی از آن ها به شکل های مکعبی برای قرار گرفتن در سقف ها و دیوارها می باشند و برخی دیگر که برای لوله ها استفاده می شوند، حالت رول دارند.

عایق های پشم سنگ که امروزه بیشتر توسط افراد معمولی هم در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند، هرچند ممکن است معایبی داشته باشند، اما مزیت های آن در برابر معایبان خیلی بیشتر است برای مثال بعضی از افراد ادعا می کنند که قیمت پشم های سنگ خیلی گران است اما باید در نظر بگیرید، میزان کنترلی که از هدررفت انرژی این عایق ها می توانند انجام دهند، هزینه میزان مصرف انرژی را منزل شما را به شدت در طولانی مدت کاهش خواهد داد.

این عایق به هیچ وجه محصولات جدیدی نمی باشند و شاید بتوان گفت حداقل بیش از 40 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین تغییراتی که در این چند سال، در ساختار عایق ها شاهد بودیم، مناسب و سازگاری بودن آن با محیط زیست است. عایق نسل جدید که روانه بازار می شوند، نسبت به مدل های قدیمی تر، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و از این رو کیفیت آن ها بهتر از قبل می باشد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا چند نوع عایق را در صنعت های مختلف کاربرد دارند را برای شما معرفی کنیم.

معرفی انواع عایق:

  1. پشم شیشه

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین عایق که بیشترین استفاده را دارد، عایق پشم شیشه است. این عایق ها از بطری های شیشه ای قابل بازیافت ساخته می شوند که از این رو با محیط بیشترین سازگاری را دارند.استفاده و نصب آن ها خیلی آسان است و فقط کافی است که نکات آن براساس دستورالعمل هایی که داده شده است، رعایت کنید.

  1. پشم سنگ

از نظر ساختار، پشم سنگ استحکام  و مقاومت بیشتری نسبت به بقیه عایق ها دارد و تحت فشار بسیار بالا ساخته می شوند. پشم سنگ از سنگ های آتشفشانی ایجاد می شوند که این سنگ ها تحت حرارت وفشار بالا به صورت رشته های نخی در می آیند و بعد به صورت پنبه فشرده می شوند.

پشم های سنگ همانطورکه در بالا گفتیم به شکل های مختلفی مانند مکعب و رول در عرض و ضخامت های مختلفی وجود دارند. از پشم سنگ ها می توان در سقف ها، دیوارها و لوله ها به عنوان عایق استفاده می شود.

  1. فوم سخت

عایق های فومی تحت فشار بسیار بالایی ساخته می شوند و مانند پشم سنگ دارای استحکام بیشتری می باشند و در مکان هایی نیاز به تحمل وزن مانند سقف است، مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت در برابر آتش و آکوستیک قوی در برابرصدا، از مهمترین ویژگی های فوم سخت می باشد.

  1. پشم گوسفند

عایق پشم گوسفند، نسبت به بقیه یک عایق جدید است ولی قبل از استفاده باید آن را تحت یک فرآیند قوی، از هرگونه کثیفی وخاکی تمیز کرد.  مواد شیمیایی که در ساخت پشم گوسفند استفاده می شود، آن را کاملا به یک ماده سازگار با محیط زیست تبدیل کرده است.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: عایق حرارتی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

بهترین عایق حرارتی برای ساختمان

بهترین عایق حرارتی که معمولا در ساختمان ها و بازسازی آن ها استفاده می شود ، عایق های حرارتی ( پشم سنگ و پشم شیشه و .. ) و عایق صوتی ( پشم شیشه و پلی استایلن و…) و عایق های رطوبتی ( ایزوگام و قیر و.. ) می باشد . یکی از مزیت های بهترین عایق حرارتی جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد . به گونه ای که استفاده از آن در ساختمان در فصل تابستان باعث خنک نگه داشتن ساختمان می گردد و در فصل سرد سال از هدررفتن گرمای محیط داخلی جلوگیری می کند .

ویژگی های مهم بهترین عایق حرارتی 

  • مقاومت در برابر حرارت را برای جلوگیری از هدررفتن انرژی داشته باشد
  • در برابر عوامل میکروبی و قارچی از مقاومت خوبی برخوردار باشد
  • دربرابر عوامل خارجی واکنش ندهد واز لحاظ شیمیایی خنثی باشد
  • در برابر فشار و حرارت از مقاومت خوبی برخوردار باشد
  • در برابر حرارت و گرمای زیاد چروک نشود
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
  • چگالی مناسبی داشته باشد
  • عمر مفیدی داشته باشد

بهترین عایق حرارتی

تقسیم بندی بهترین عایق حرارتی در ساختمان

عایق های حرارتی که در ساختمان ها معمولا استفاده می شوند به دو دسته معدنی و پلیمری تقسیم می شوند که در اینجا توضیح مختصری راجع به هرکدام از آن ها خواهیم داد :

عایق پلیمری

مقاومت این دسته از عایق های حرارتی به نسبت عایق های معدنی کم تر بوده ولی در برابر رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار هستند . مقاومت آن ها در برابر حرارت 100 تا 200 درجه سانتیگراد بوده و در آن ها از مواد ضد آتش زا استفاده می شود . از این نوع عایق ها به دلیل انعطاف ناپذیر بودنشان معمولا درعایق کاری بدون سازه استفاده می شود . عایق های یونولیتی جزء این گروه از عایق ها می باشند.

عایق معدنی

مقاومت این دسته از عایق ها به نسبت عایق های پلیمری بسیار بالاست . محدوده ی دمایی این عایق ها بین 400 تا 700 درجه سانتیگراد بوده و در برابر آتش مقاومت خیلی خوبی دارند . پشم سنگ و پشم شیشه جزء این دسته از عایق های حرارتی محسوب می شوند . معمولا از این نوع عایق ها در ساختمان ها به روش عایق کاری بدون سازه استفاده می کنند ، به دلیل آن که از انعطاف خوبی برخوردار نبوده و هم چنین برای عایق رطوبت از لایه های رطوبتی درعایق کاری آن ها استفاده می شود .

درانتخاب بهترین عایق حرارتی چه نکاتی را باید درنظر گرفت

مهم ترین نکته ای که باید در رابطه با انتخاب عایق های حرارتی درنظر بگیریم ، ویژگی های خاص عایق می باشد . چنان چه برای ساختمان عایق خوبی انتخاب شود دیگر نگرانی برای اتلاف انرژی در فصل های سرد و گرم سال نخواهید داشت و در هزینه های مربوط به مصرف انرژی صرفه جویی خوبی خواهید داشت .

عایق های حرارتی معمولا به صورت تخته ای و رولی و آجری د ربازار موجود هستند . بعضی از آن ها عایق مقاوم حرارتی و بعضی دیگر مقاوم حرارت و صوتی بوده ، انتخاب بهترین عایق حرارتی برای عایق کاری ساختمان امری مهم محسوب می شود که باید با توجه و حساسیت بالا صورت گیرد.

 بهترین عایق حرارتی دیوار

یکی از بهترین انتخاب ها برای عایق کاری دیوارها استفاده از عایق الاستومری می باشد . از این عایق ها معمولا برای عایق کاری انواع لوله ها و دیوار وداکت اسپلیت ها استفاده می کنند . از لحاظ کیفیت و قیمت مقرون به صرفه بوده و از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است . هم چنین مقاومت بالایی دربرابر گرما و سرما را دارد . یکی از کاربردهای بهینه از این عایق به عنوان عایق صدا در پمپ های خانگی می باشد ، عایق صوتی خوبی برای کاهش صدای آب داخل پمپ های خانگی است .

توصیه هایی برای عایق کاری دیوار ساختمان

دیوارهای ساختمان  راهم از داخل و هم از خارج می توان عایق بندی کرد . درعایق کاری خارج دیوارها معمولا با گرم شدن داخل ساختمان گرما داخل دیوارها باقی می ماند و درصورتی که محیط داخلی ساختمان سرد شود، گرمای دیوارها داخل ساختمان را گرم می کند .از این روش برای ساختمان های مسکونی بیشتر اشتفاده می شود اما در روش عایق کاری داخل دیوارها که معمولا برای ساختمان های اداری انجام می دهند ، گرمای داخل ساختمان باعث گرم شدن دیوارها نمی شود و تغییرات دمای ساختمان در این روش بالاست . بهتر است در این ساختمان ها از دستگاه های کنترل دما استفاده گردد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , شهر24 , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق حرارتی :شیشه دو جداره چیست؟

شیشه دوجداره از دو لایه شیشه تشکیل شده که به موازات هم در کنار هم قرار می گیرند. در بین این دولایه شیشه ای پروفیلی از جنس آلومینیوم و یک ماده رطوبت گیر جهت جلوگیری از اتلاف انرژی قرار گرفته است. جهت جلوگیری از جا به جایی و انتقال گرما و سرما و همینطور صدا می بایست فضای بین شیشه ها را با هوا و عایق های صوتی و حرارتی پر کرد.

 

مزایای شیشه دو جداره

 


شیشه دو جداره یک انتخاب کارآمد انرژی با مزیت های اضافه شده در به حداقل رساندن نویز است. شکاف هوای مهر و موم بین دو لایه به عنوان لایه ای از عایق عمل می کند. این مقاومت حرارتی اضافه شده، میزان گرمای فرار را در زمستان کاهش می دهد و خانه شما را در دمای راحت تر نگه می دارد. دو لعاب در تابستان اثر معکوس دارد و مانع از ورود گرمای ناخواسته به خانه می شود. این عایق اضافی باعث کاهش وابستگی شما به بخاری های مصنوعی و تهویه هوا می شود و در نهایت می تواند هزینه های انرژی شما را کاهش دهد.

شیشه دو جداره مهر و موم شده در کاهش سر و صدای متوسط و زیاد مانند صدای انسان موثر است.

شیشه دو جداره در مقایسه با پنجره های دیگر از استاندارد های بیش تری برخوردار است. لایه های شیشه ای دارای جنسی سخت و نشکن هستند.

 

مقدار فضای بین صفحات

 


فضای معمول بین پان ها بین 6 تا 20 میلی متر است. حداکثر فاصله برای عملکرد حرارتی مطلوب 12 میلی متر توصیه می شود. برای کنترل صدا و کاهش نویز صداهای با فرکانس پایین مانند صدای ترافیک و هواپیما، مطلوب ترین فاصله بین دو لایه 15 میلی متر می باشد. توجه داشته باشید که این شکاف های بزرگ اجازه می دهد که بین پانوم ها بین پانکراسیون و کاهش کارایی عایق بندی شود.

نکته

برای  کارآیی بهتر، شیشه های دوجداره را با فاصله بین 10 تا 20 میلی متر بین لایه ها انتخاب کنید.


از آنجا که فضای بین پانل ها در شیشه دو جداره به طور کامل مهر و موم شده است، آن را به عنوان یک مقره عمل می کند، از نفوذ هوای سرد به داخل منزل شما ممانعت به عمل می آورد. در نتیجه عملکرد حرارتی و صوتی نیز می تواند افزایش یابد، بیش تری گازی که فضای ما بین لایه های دوجداره را تشکیل می دهد گازآرگون است که سبب عملکرد بهتری در برابر نفوذ گرما و سرما و صدا می شود.

 

انواع شیشه دو جداره


شیشه های دو جداره  و درب ضد سرقت در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می کردند.

شیشه های دوجداره ساده شیشه هایی هستند که در ساخت آن ها از دولایه شیشه فلوت ساده استفاده می کنند.

شیشه های دوجداره رنگی از یه لایه شیشه ای رنگی و یک لایه شیشه ساده تشکیل شده است.

 شیشه های دوجداره رفلکس از یک جداره شیشه ای رفلکس و یک جداره ساده تشکیل می شود. این نوع پنجره ها از ورد نور شدید خورشید به داخل جلوگیری می کند. اما یکی از معایب این نوع شیشه ها این است که در هنگام شب فضای خانه را تاریک می کنند.

شیشه های سکوریت: عموما این نوع شیشه ها در معابر پر خطر و پر تردد استفاده می شوند و ساختارشان به گونه ای ست که در هنگام شکسن به طور کامل خورد شده و تکه های بزرگ ایجاد نمی کنند.

شیشه های دوجداره لمینت از دو لایه شیشه ساده و یک لایه رزین در بین آن ها دتشکیل شده و در هنگام ورود ضربه های شدید تنها ترک می خورند. شیشه های عقب و جلوب خودروها نمونه هایی ازین نوع شیشه ها هستند.

نوع استفاده از اسپارک نیز یکی از عوامل مهم در نظر گرفتن است. اگر واحدهای دو جداره به درستی مهر و موم شده یا اگر اسپکتروکس حاوی ماده خشک مناسب باشد، می تواند عملکرد را کاهش دهد و تراکم در سطوح سرد ظاهر می شود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق حرارتی , شیشه دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

در صورتی که شما مقاله عایق حرارتی را مطالعه کرده باشید حتما به اهمیت استفاده از این نوع عایق برای ساختمان خود پی برده اید. در صورتی که هنوز در این مورد اطلاعات کافی ندارید می توانید از مقاله اهمیت استفاده از عایق حرارتی استفاده کنید. در این مقاله می خواهم به نحوه عملکرد این عاق اشاره کنم. پس همراه ما باشید.

 

فرض کنید شما یک لیوان چایی برای خود می ریزید. بر اساس قانون ترمودینامیک این چایی خیلی سریع دمای خود را از دست می دهد و سرد می شود. این پدیده یک پدیده طبیعی است و قابل تعمیم به تمام مسائل روزمره است. اما سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان از رخ دادن این پدیده به میزان زیادی جلوگیری کرد؟! جواب سوال این است که شما باید راه هایی که باعث انتقال حرارت می شوند را بگیرید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای لیوان خود یک سرپوش در نظر بگیرید. چرا که هوای گرم از قیمت های بالایی بیشتر خارج می شوند. همچنین میزانی از این گرما از کف لیوان شما به میز سردی که لیوان روی آن قرار دارد انتقال داده می شود. ارگ شما فضای کناری لیوان خود را با هوا پر کنید در واقع به نوعی جلوی انتقال دما را گرفته اید ولی هنوز هم انتقال حرارت می تواند از طریق پدیده تابش انجام شود. برای جلوگیری از این روش انتقال دما هم می توانید از ورق های آلمینیومی استفاده کنید. پس در نهایت برای گرم نگه داشتن لیوان چایی خود باید از استفاده از درپوش، لایه هوا و ورق های آلمینیومی غافل نشوید. توجه داشتهباشید که این روش ها برای نوشیدنی های سرد نیز جواب می دهد! بنابراین شاید متوجه ایده فلاسک ها شده باشید!

 

بهترین روش برای عایق کردن منزل : 

 

عایق حرارتی

 

در قسمت قبل سه روشی که برای گرم نگه داشتن بیان شد در حالت کلی برای گرم نگه داشتن خانه توصیه نمی شود. چرا که شما در این خانه زندگی می کنید و نمی توان هوا را در آن راه نداد و یا در حالت کلی از پنجره ها استفاده نکرد. ولی این موضوع باعث نمی شود که از راه حل کلی که همان جلوگیری از روش های انتقال دما و حرارت است غافل شویم. در حالت کلی روشی که برای گرم نگه داشتن خانه استفاده می شود خیلی هم بی تفاوت با روش های بیان شده نیست. ایتدا شما باید یک نگاه کلی به خانه خود از جمله دیوارها، درها و پنجره ها و … داشته باشید و مکان هایی که مستعد از دست دادن گرمای خانه هستند را شناسایی کنند. بنابراین با انجام این کار شما می توانید متوجه مقاوم بودن ساختمات خود شوید و همچنین برآورد مختصری در مورد این که چه میزان به عایق نیاز دارید را داشته باشید.

 

دیوارها : 

 

در حال حاضر دیوارهای بسیاری از خانه ها با این رویکرد ساخته می شود که ۲ لایه باشند و فضای بین آن ها با هوا پر شود. در این صورت میزان هدررفت گرما را کنترل می کنند. بنابراین با این روش جریان هوا نمی تواند گردش داشته باشد و در نتیجه جلوی انتقال گرما نسبتا گرفته می شود. البته توجه داشته باشید این روش به خودی خود نمی تواند باعث کاهش این امر شود و روش بهتر برای انجام این کار این است که فضای داخلی را با استفاده از عایق پر کرد. این کار بسیار سودمند است در حالی که هزینه کمی هم برای شما دارد. برای پر کردن این فضا می توانید به راحتی از مواد بازیافت شده نیز استفاده کنید.

 

سقف : 

 

همانطور که خود شما در فصل زمستان گرمای بدن خود را بیشتر از قسمت سر خود از دست می دهید، خانه شما نیز گرمای خود را از طریق سقف از دست می دهد. بنابراین استفاده از عایق های داخلی برای سقف خانه نیز می تواند موثر باشد.

 

جلوگیری از تابش حرارت : 

 

عایق حرارتی

 

روش هایی که برای دیوار و سقف بیان شد، تنها می تواند از انتقال حرارت جلوگیری کند. برای این که شما از تابش حرارت نیز جلوگیری کنید باید از یک سری ورقه های که به عنوان مثال از جنس الومینیوم هستند در دیوار های خود علاوه بر روش های قبلی استفاده کنید. در این حالت شما از انتقال حرارت به همه روش های ممکن جلوگیری کرده اید. ولی شاید مسئله پنجره ها حل نشده باشد. برای این قسمت از خانه هم می توانید از شیشه های ۲ لایه استفاده نمایید که توسط یک شکاف هوایی مهر و موم شده اند.

بنابراین هرچه که شما از عایق بشتری برای خانه خود استفاده کنید ، خانه ای گرمتر خواهید داشت. البته میزان استفاده از عایق به محل سکونت شما نیز بستگی دارد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

ساخت و بهينه سازي عايق حرارتي، برودتي و صوتي

مهدي زماني پژوهشگر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: بهره گيري از عايق هاي حرارتي و برودتي در صنايع مختف در ايران سالهاست که کاربرد دارد و نياز به استفاده از عايق ها همزمان با راه اندازي هر فناوري لازم بوده است.

وي افزود: با توجه به نگاه صنايع به سمت صرفه جويي هر چه بيشتر در هزينه هاي انرژي، استفاده از عايق ها با اقبال بيشتري روبرو بوده است.

زماني تصريح کرد: نسل جديد عايق هاي صوتي، حرارتي و برودتي که توسط پودر نانو سيليس در حال توليد است جايگزين بسيار مناسبي براي عايق هاي قديمي به شمار مي آيد ،چرا که با استفاده از پودر نانو و سيليس مي توان رنگ هاي عايق، پتوهاي عايق و شيشه هاي دو جداره عايق را ساخت.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , شهر24 , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

بهترین عایق حرارتی که معمولا در ساختمان ها و بازسازی آن ها استفاده می شود ، عایق های حرارتی ( پشم سنگ و پشم شیشه و .. ) و عایق صوتی ( پشم شیشه و پلی استایلن و…) و عایق های رطوبتی ( ایزوگام و قیر و.. ) می باشد . یکی از مزیت های بهترین عایق حرارتی جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد . به گونه ای که استفاده از آن در ساختمان در فصل تابستان باعث خنک نگه داشتن ساختمان می گردد و در فصل سرد سال از هدررفتن گرمای محیط داخلی جلوگیری می کند .

ویژگی های مهم بهترین عایق حرارتی 

  • مقاومت در برابر حرارت را برای جلوگیری از هدررفتن انرژی داشته باشد
  • در برابر عوامل میکروبی و قارچی از مقاومت خوبی برخوردار باشد
  • دربرابر عوامل خارجی واکنش ندهد واز لحاظ شیمیایی خنثی باشد
  • در برابر فشار و حرارت از مقاومت خوبی برخوردار باشد
  • در برابر حرارت و گرمای زیاد چروک نشود
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
  • چگالی مناسبی داشته باشد
  • عمر مفیدی داشته باشد

بهترین عایق حرارتی

تقسیم بندی بهترین عایق حرارتی در ساختمان

عایق های حرارتی که در ساختمان ها معمولا استفاده می شوند به دو دسته معدنی و پلیمری تقسیم می شوند که در اینجا توضیح مختصری راجع به هرکدام از آن ها خواهیم داد :

عایق پلیمری

مقاومت این دسته از عایق های حرارتی به نسبت عایق های معدنی کم تر بوده ولی در برابر رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار هستند . مقاومت آن ها در برابر حرارت 100 تا 200 درجه سانتیگراد بوده و در آن ها از مواد ضد آتش زا استفاده می شود . از این نوع عایق ها به دلیل انعطاف ناپذیر بودنشان معمولا درعایق کاری بدون سازه استفاده می شود . عایق های یونولیتی جزء این گروه از عایق ها می باشند.

عایق معدنی

مقاومت این دسته از عایق ها به نسبت عایق های پلیمری بسیار بالاست . محدوده ی دمایی این عایق ها بین 400 تا 700 درجه سانتیگراد بوده و در برابر آتش مقاومت خیلی خوبی دارند . پشم سنگ و پشم شیشه جزء این دسته از عایق های حرارتی محسوب می شوند . معمولا از این نوع عایق ها در ساختمان ها به روش عایق کاری بدون سازه استفاده می کنند ، به دلیل آن که از انعطاف خوبی برخوردار نبوده و هم چنین برای عایق رطوبت از لایه های رطوبتی درعایق کاری آن ها استفاده می شود .

درانتخاب بهترین عایق حرارتی چه نکاتی را باید درنظر گرفت

مهم ترین نکته ای که باید در رابطه با انتخاب عایق های حرارتی درنظر بگیریم ، ویژگی های خاص عایق می باشد . چنان چه برای ساختمان عایق خوبی انتخاب شود دیگر نگرانی برای اتلاف انرژی در فصل های سرد و گرم سال نخواهید داشت و در هزینه های مربوط به مصرف انرژی صرفه جویی خوبی خواهید داشت .

عایق های حرارتی معمولا به صورت تخته ای و رولی و آجری د ربازار موجود هستند . بعضی از آن ها عایق مقاوم حرارتی و بعضی دیگر مقاوم حرارت و صوتی بوده ، انتخاب بهترین عایق حرارتی برای عایق کاری ساختمان امری مهم محسوب می شود که باید با توجه و حساسیت بالا صورت گیرد.

 بهترین عایق حرارتی دیوار

یکی از بهترین انتخاب ها برای عایق کاری دیوارها استفاده از عایق الاستومری می باشد . از این عایق ها معمولا برای عایق کاری انواع لوله ها و دیوار وداکت اسپلیت ها استفاده می کنند . از لحاظ کیفیت و قیمت مقرون به صرفه بوده و از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است . هم چنین مقاومت بالایی دربرابر گرما و سرما را دارد . یکی از کاربردهای بهینه از این عایق به عنوان عایق صدا در پمپ های خانگی می باشد ، عایق صوتی خوبی برای کاهش صدای آب داخل پمپ های خانگی است .

توصیه هایی برای عایق کاری دیوار ساختمان

دیوارهای ساختمان  راهم از داخل و هم از خارج می توان عایق بندی کرد . درعایق کاری خارج دیوارها معمولا با گرم شدن داخل ساختمان گرما داخل دیوارها باقی می ماند و درصورتی که محیط داخلی ساختمان سرد شود، گرمای دیوارها داخل ساختمان را گرم می کند .از این روش برای ساختمان های مسکونی بیشتر اشتفاده می شود اما در روش عایق کاری داخل دیوارها که معمولا برای ساختمان های اداری انجام می دهند ، گرمای داخل ساختمان باعث گرم شدن دیوارها نمی شود و تغییرات دمای ساختمان در این روش بالاست . بهتر است در این ساختمان ها از دستگاه های کنترل دما استفاده گردد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , دانستنیهای عایق , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

ویژگیهای عایق حرارتی مطابق مبحث 5 مقررات ملی ساختمان

مطابق مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان موارد زیر بایستی در انتخاب نوع عایق حرارتی بایستی در نظر گرفته شوند:
-    نفوذ باران و رطوبت زیاد درون ساختمان و میعان ممکن است سبب کاهش شدید مقاومت حرارتی عایق های حرارتی شود. بنابراین باید احتیاط لازم را برای جلوگیری از خیس شدن عایق حرارتی به کار برد. عایق های حرارتی باید با ویژگی های استاندارد فرآورده مربوط مطابقت داشته باشند.
-    ویژگی های فرآورده های عایق حرارتی بر پایه پشم های معدنی ساخته شده در کارخانه با روکش یا بدون روکش که در عایق کاری حرارتی ساختمان مورد مصرف قرار می گیرند بایستی با الزامات استاندارد ملی ایران شماره 8116 مطابقت داشته باشند.
-    خصوصیات فرآورده های عایق کاری حرارتی ساخته شده در کارخانه از پرلیت منبسط بایستی منطبق بر استاندارد ملی ایران شماره 8320 باشد.
-    ویژگی های پنل های مرکب صفحات روکش دار گچی عایق حرارتی/ صوتی باید با الزامات استاندارد ملی ایران شماره 12805 مطابقت کند. چنانچه در لایه عایق پنل های مرکب صفحات روکش دار گچی عایق حرارتی/ صوتی از فوم پلی استایرن منبسط (ESP)، فوم پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، فوم پلی یورتان صلب (PUR و PIR)، فوم فنولیک (PF) یا پشم معدنی (MW) استفاده گردد، این مواد باید به ترتیب با ضوابط استانداردهای ملی ایران با شماره های 10950، 10952، 8298، 10953 و 8116 مطابق داشته باشند.
-    سامانه نمای مرکب عایق حرارتی بیرونی بر پایه پلی استایرن منبسط شده (ETICS) برای سطوح بیرونی دیوارها به منظور بهبود عایق حرارتی به کار می رود و شامل اجزایی بدین قرار است: چسب ویژه سامانه و اتصالات مکانیکی ویژه، مصالح عایق کاری حرارتی ویژه سامانه، تقویت کننده های داخلی سامانه شامل شبکه های فلزی یا الیاف شیشه، مصالح آلی یا معدنی ویژه سامانه تشکیل دهنده نمای سامانه. این سامانه باید مطابق الزامات استاندارد ملی ایران شماره 11056 باشد و همچنین پلی استایرن منبسط شده مورد استفاده در این سیستم مطابق الزامات استاندارد ملی ایران شماره 10950 باشد.
-    شیشه سلولی مصالح عایق کاری صلب یا نیمه صلب است که از شیشه منبسط با یک ساختار سلول بسته ساخته می شود و مورد استفاده در عایق کاری حرارتی ساختمان ها است. محصول شیشه سلولی باید با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 10951 مطابقت داشته باشد.
-    بلوک های پلی استایرن، بلوک های ساخته شده از دانه های پلی استایرن منبسط شده هستند که می توان از آنها در کاربردهای مختلف همچون قالب سقف بین تیرچه ها استفاده نمود. مشخصات بلوک های پلی استایرن سقفی باید مطابق الزامات استاندارد ملی ایران شماره 11108 باشد. طبق روش مشخص شده در این استاندارد حداقل نیروی سبب شکست بلوک های تولید شده به عرض 50 سانتیمتر در برابر بارهای حین اجرا باید برابر 2 کیلو نیوتن به ازای هر 30 سانتیمتر طول باشد. جذب آب حداکثر بلوک ها بر حسب رده پلی استایرن مصرفی بین 6درصد برای پلی استایرن با کارکرد معمولی تا 2 درصد برای پلی استایرن با کارکرد ویژه قرار دارد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , سایت عایق حرارتی , پنجره دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

با انواع عایق حرارتی در ساختمان آشنا شویم!

مواد و مصالح: یکی از عوامل مهم درتأمین شرایط آسایش انسان درفضاهای داخلی، تنظیم درجه حرارت محیط اطراف آنهاست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ضخامت پوسته خارجی ساختمان به حداقل کاهش یافته، از این روتبادل حرارتی آن با محیط خارج افزایش یافته است. عایق های حرارتی به میزان قابل توجه ای مانع این تبادل حرارت شده وهزینه های گرمایش وسرمایش و فضاهای داخلی را تا حد زیادی کاهش می دهند. عایقکاری نقش بسیار مهمی در جلوگیری از اتلاف گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در فصل تابستان دارد. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع انرژی برای استفاده آیندگان به پاکی محیط زیست نیز کمک می شود. در این مطلب با چیدانه همراه باشید تا شما را با تعدادی از مصالح عایق حرارتی آشنا کند.

 

گرچه عایقکاری ممکن است تا حدودی هزینه ساخت و قیمت تمام شده ساختمان را افزایش دهد ولی در دراز مدت و حتی چندسال اولیه به رهبرداری، هزینه اولیه را با صرفه جویی لازم جبران خواهد کرد و موجبات آسایش و صرفه اقتصادی را فراهم می کند. عایقکاری مناسب بخش های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوارهای جانبی، همچنین عایقکاری لوله ها و سطوح داغ و سرد باعث افزایش راندمان انرژی می گردد. با عایقکاری در ساختمان می توان درانرژی گرمایی وسرمایی 45 تا 55 درصد صرفه جویی نمود.

 

تمام مصالح ساختمانی بخشی ازگرما یا سرما را از خود عبور می دهند. در برخی مواد مثل فلز و شیشه این انتقال به راحت انجام می شود. اما موادی مثل پشم، خزه حیوانات، پارچه های ضخیم و هوای ساکن در برابر انتقال گرما و سرما بسیار مقاوم هستند و به عنوان عایق استفاده می شوند.
خصوصیات مهمی که درانتخاب مواد عایق باید مد نظر قرارگیرد عبارتنداز :
مقاومت حرارتی، قابلیت احتراق، درجه سمیت، مقاومت فشاری، چروک خوردگی، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش، مقاومت در برابر قارچ و میکروب، ضریب انبساط و انقباض، خنثی بودن از نظر شیمیایی (به منظور جلوگیری ازآسیب رساندن به فلزات اطراف)، خاصیت مویینگی و چگالی.
عایق ها به اشکال مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری به بازار عرضه می گردند.

 

 

انتخاب نوع عایق حرارتی به دمای محیط، ایمنی، شرایط محیطی و قیمت آن بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید به گونه ای انتخاب شود که از نظر اقتصادی بهینه باشد، یعنی این که با حداقل ضخامت عایق از هدررفتن انرژی جلوگیری شود. مصالح عمده عایق حرارتی عبارتند از: بتن سبک (بتن گازی و بتن کفی و...)، دانه هی سبک، کاغذ و آلمینیوم، پنبه کوهی، چوب پنبه پرس شده، تخته های فیبری، الیاف معدنی، پشم سنگ، پشم شیشه، شیشه اسفنجی، پوکه معذنی، پرلیت، تخته های گچی سبک با روکش آلمینیومی و ساده، مواد پلاستیکی، ساقه های تو خالی و پشم چوب.
در ادامه مطلب چند نمونه از عایق های حرارتی را به شما معرفی خواهیم کرد:

1. عایق های حرارتی: الیاف معدنی

این ماده از خرد کردن دانه بندی سنگ آتش نشانی دیر ذوب ساخته می شود. پشم معدنی از لحاظ ابعاد پایدار است و علاوه بر نم گیر و بی بو بودن امکان رشد قارچ یا کپک را فراهم نمی سازد. در ضمن، این ماده اشتعال ناپذیرف عایق حرارت و صوت است که به شکل حصیر سبک ارتجاعی یا بدن پوشش برای عایق کاری بام های شیب دار بر روی صفحات پوشش زیرین استفاده می شود.

 

 

2. عایق حرارتی: پشم شیشه

پشم شیشه با الیاف بسیار نازک تارهای شیشه که تقریبا به هم متصل اند گفته می شود. این الیاف را پس از سرد شدن با همدیگر دسته می کنند و روی کاغذ کرافت، سربی، قیری یا تور الیاف دار قرار می دهند. این ماده نسوز از خصوصیاتی مانند پایداری ابعاد، بی بویی و غیر نم گیری برخوردار است که امکان رشد قارچ و کپک در آن وجود ندارد. برای عایق بندی بام های شیب دار بر روی ورقه های پوشش زیرین و در بام های تخت در زیر پوشش آسفالتی یا نمدی استفاده می شود. پشم شیشه سبک و نصب آن آسان است. این عایق حرارتی باید دور از رطوبت نگه داشته شود، بنابراین به وسیله یک لایه نازک نایلونی محافظت می شود.

مطلب پیشنهادی: کاشی های پر نقش و نگار، جلوه ای متفاوت برکف و دیوار

 

3. عایق حرارتی: پشم سنگ

پشم سنگ متداول ترین و سالم ترین عایق حرارتی است و منشا آن سنگ های آذرین می باشند. این عایق وزن نسبتا سبکی دارد و کاربرد آن آسان است. زمانی که از آب اشباع شود ساختار آن تخریب نمی شود. پشم سنگ پس از خشک شدن ویژگی های خود را حفظ می کند. این عایق در برابر نفوذ بخار آب مقاومت کمی دارد که از مهمترین امتیازات آن است، زیرا رطوبت در ساختمان هایی که به تازگی بنا شده اند به راحتی به صورت بخار آب از عاق می گذرد و بنا را خنک می کنند. ضمنا با کلیه مصالح ساختمانی سازگاری دارد.
یکی از کاربردهای مهم پشم سنگ استفاده از آن به عنوان ضد حریق می باشد. در واقع از این پوشش می توان برای حفاظت از سازه های فلزی، چاهک های آسانسور، تاسیسات الکتریکی، راهروهای فرار و ... در برابر حریق استفاده نمود. از آنجایی که پشم سنگ یک عایق سلول باز است، لذا آب و بخار بر آن اثر می کنند و بعد از نصب باید، یک پوشش بخاربند روی آن نصب شود. طول عمر پشم سنگ زیاد بوده و به اندازه عمر ساختمان می باشد..

مطلب پیشنهادی: ۷ متریال زیبا و بادوام برای کفپوش آشپزخانه

 

4. عایق حرارتی: شیشه اسفنجی

این ماده با استفاده از شیشه خالص که تا بیست برابر حجم خود منبسط می گردد و به صورت صفحات صلب و اسفنجی عایق بندی تبدیل می شود. آب جذب نمی کند. نسوز است، در مقابل جانوران موذی مقاوم و از نظر ابعاد پایدار و از مقاومت فشاری خوبی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما!

 

5. عایق حرارتی: پرلیت

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است که در مناطق مرطوب تشکیل می شود. برخی از خواص پرلیت عبارت اند از: بسیار سبک است و مادهای غیر قابل اشتعال است. به علت مجوف بودن شکل ظاهری آن، صوت را جذب می کند.مادهای غیر آلی است و با اکثر اسیدها وارد واکنش نمی شود و در برابر پوسیدگی و حمله موریانه ها مقاوم است. از جمله معایب پرلیت مقاومت فشاری کم آن است لذا نباید در مکانهایی که تحت فشار و رطوبت زیاد است، مورد استفاده قرار گیرد. به علت اتصال سوراخ های آن به هم، مانند اسفنج آب را میمکد و بزرگترین عیب پرلیت در ساختمان سازی این است که آب جذب میکند و مقاومت آن کاهش می یابد.

 

6. عایق حرارتی: تخته های فیبری

این ماده اولین عایق حرارتی ساختمان استکه از فشرده کردن پشم نمد و دیگر الیاف گیاهی به صورت تخته های صلب ساخته می شود. دارای مقاومت مکانیکی متوسط، مقاومت متوسط در برابر انتقال حرارت و پایداری ابعاد خوبی است. این ماده به سادگس رطوبت را جذب می کند و اشباع می شود و مقامت مکانیکی و پایداری خود را در برابر انتقال حرارت از دست می دهد. مقاومت ضعیفی در برابر آتش سوزی و گسترش شعله دارد. با توجه به قیمت پایین و پایداری ابعاد آن، به همراه پوشش زیرین از عایق پلاستیک به عنوان زمینه ای برای آسفالت و پوشش نمدی مصرف می شود.

 

 

7. عایق حرارتی: تخته چوب پنبه فشرده

این تخته ها از فشرده کردن دانه های چوب پنبه توسط صمغ طبیعی آن در کنار هم تولید می شود. تخته آن از مقاومت فشاری خوب و مقاومت کششی ضعیف برخوردار است. در مقابل رطوبت و پوسیدگی مقومند بنابراین در محل هایی که رطوبت شدید دارند به کار برده می شوند. این تخته ها گران قیمت اند و در برابر انتقال حرارت مقاومت خوبی دارند، و مقاومت آنها در برابر آتش سوزی متوسط است. تخته های شکننده آن با فاصله های کم به تکیه گاه هایی نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی: مصالح به کار رفته در معماری های خلاقانه

 

8. عایق حرارتی: پلاستیک ها

این عایقها انواع پلاستیک ها را شامل می شوند. به دلیل تنوع و تعداد زیاد عایق های پلاستیکی و تفاوت در خصوصیات آنها در این مطلب تنها انواع آنها را به شما معرفی می کنیم و در مطالب آینده به بررسی آنها می پردازیم: فومهای پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی یورتان، فنولیک، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، فوم EPDM (اتیلن-پروپیلن-داین-منومر)، نیتریل فوم و... .

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , انواع عایق , استانداردهای عایق , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

لیست استاندارد های ASTM عایق های حرارتی

لیست استاندارد های ASTM عایق های حرارتی، مواد عایق، روش های اندازه گیری و تست خواص عایق و الزامات عایق های حرارتی

 

 در این مقاله سعی شده است تا استانداردها و متدهای مختلف تست و اندازه گیری پارامترهای ارزیابی عایق های حرارتی بیان شود. با استفاده از هر یک از این استانداردها می توان یک یا چند ویژگی عایق های حرارتی را بررسی کرد. این استانداردها به شرح زیر هستند:

 

 

 

استاندارد C167: این استاندارد روش های اندازه گیری چگالی و ضخامت عایق های حرارتی لحافی و پتویی ( مانند پشم سنگ پتویی و لحافی ) را مشخص می کند.

 


استاندارد C168: در این استاندارد اصطلاحات تخصصی عایق های حرارتی بیان شده است.

 


استاندارد C177: این استاندارد بیان کننده روش های آزمایش و اندازه گیری شار انتقال حرارت در حالت پایا (Steady State) به همراه اندازه گیری خواص انتقال حرارت با استفاده از روش Guarded Hot Plate است.

 


استاندارد C203: در این استاندارد روش اندازه گیری بار شکست و مقدار انعطاف پذیری عایق حرارتی بلوکی بیان شده است.

 


استاندارد C236: اندازه گیری و آزمایش عملکرد حرارتی قطعات و بلوک های ساختمان در حالت پایا با استفاده از روش Guarded Hot Box.

 


استاندارد C272: استاندارد اندازه گیری و تست ضریب جذب آب عایق ها و مواد میانی ساندویچ پنل ها است.

 


استاندار C303: استاندارد اندازه گیری و آزمایش چگالی عایق های حرارتی بلوکی

 


استاندارد C335: در این استاندارد روش ها اندازه گیری و تست خواص انتقال حرارتی لوله های افقی در حالت پایا (Steady State) بیان شده است.

 


استاندارد C336: استاندارد آزمایش و اندازه گیری انبساط و انقباض عایق های حرارتی پیش شکل داده شده دما بالا در حالت غوطه ور در حرارت

 


استاندارد C390: روش های نمونه برداری و مقبولیت عایق های حرارتی پیش شکل داده شده.

 


استاندارد C411: استاندارد ارزیابی عملکرد عایق در زمان تماس با سطح گرم برای عایق های حرارتی با دمای کارکرد بالا.

 


استاندارد C447: روش تخمین حداکثر دمای کارکرد عایق حرارتی

 


استاندارد C518: روش آزمایش و اندازه گیری خواص انتقال حرارت عایق در حالت پایا با استفاده از ابزار سنج شار حرارتی.

 


استاندارد C550: استاندارد اندازه گیری صاف بودن و مربعی بودن عایق های حرارتی بلوکی و تخته ای.

 


استاندارد C585: در این استاندارد روش های اندازه گیری قطر خارجی و داخلی و اندازه های اسمی عایق های حرارتی سخت لوله ای بیان شده است (سیستم NPS).

 


استاندارد C665: بیان کننده مشخصه های فنی عایق های حرارتی پتویی پشم های معدنی (مانند پشم سنگ پتویی) برای سازه های سبک و شاسی های از پیش ساخته شده است.

 


استاندارد C680: در این استاندارد روش های اندازه گیری و تعیین مقادیر حرارت جذب شده (Heat Gain)، حرارت تلف شده (Heat Loss) و درجه حرارت سطح در لوله ها و تجهیزات عایق کاری شده با استفاده از نرم افزار بیان شده است.

 

 


استاندار C871: در این استاندارد متدهای تحلیلی شیمیایی عایق های حرارتی به همراه روش تعیین یون های نفوذی مانند کلراید، فلوراید، سیلیکات و سدیم بیان شده است.

 

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , انواع عایق , استانداردهای عایق , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق حرارتی

هواژل ها موادی بسیار سبک هستند که بیش از ۹۰ درصد از وزن آنها متشکل از هواست. محققان می گویند از این ماده که سبک ترین ماده جهان است برای تولید یک عایق حرارتی استثنایی استفاده کرده اند.

پنجره‌ها با «دود منجمد» عایق می‌شوند!

 

هواژل های فعلی موجود در بازار تا حدی کدر هستند و لذا استفاده از آن ها برای عایق سازی حرارتی پنجره ها تا به حال چندان متداول نبوده است. اما پژوهشگران دانشگاه کلورادو راهی برای شفاف سازی این هواژل ها یافته اند که باعث می شود بتوان از آنها بر روی پنجره ها استفاده کرد و از این طریق از خروج گرما و سرما از داخل ساختمان خودداری کرد.

 

هواژل ها با حبس مقدار زیادی هوا کارکرد عایق سازی پیدا می کنند، اما ساختار جامد آنها باعث جذب مقدار زیادی نور هم می شود که همین مساله موجب کدرشدن این ماده می شود و از همین رو هواژل در میان عموم مردم به دودمنجمد مشهور است.

 

پنجره‌ها با «دود منجمد» عایق می‌شوند!

هواژل جدید به گونه ای تولید شده که ضمن عبور مقدار زیادی نور از خود قادر به عایق سازی محیط اطراف نیز هست. پژوهشگران برای تحقق این هدف از سلولز کمک گرفته اند و آن را در قالب یک لایه مجزا به هواژل ها افزوده اند. هواژل های جدید را می توان به راحتی بر روی پنجره ها چسباند. کارآیی بالا و هزینه تولید کم مهم ترین مزیت استفاده از این روش است

 

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , سایت عایق حرارتی , پنجره دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق حرارتیپدیده «روف گاردن»، باید و نباید‌های راه‌اندازی و فایده‌هایش

زمانی‎که یکی پس از دیگری، خانه‏ های ویلایی با حیاط و باغچه‌های سبز و دوست‎داشتنی را در هم می‏کوبیدیم تا به جایش برج‌های خاکستری احداث کنیم، حواسمان به این نبود که ما انسان‎ها، دربلندمدت از محیط‎های تنگ و بی‌نور و محدود خسته می‌شویم و خیلی زود دلمان برای گل و گیاه و نور و نسیم، تنگ خواهد شد.

شاید به خاطرِ همین خستگی و دلتنگی بود که معماران و طراحان، با ایده و اجرای پروژه «بام‌های سبز» به نجات روح و روان شهروندانِ شهرهای بزرگ آمدند و با طراحی ساز و کــاری که به ساکنان آپارتمان‌ها و برج‌نشین‌ها، اجــازه می‌داد نه‌تنها روی بام ساختمان، باغ و باغچه داشته باشند، بلکه به باغبانی بپردازند، این خلاء را پر کردند.

امروزه با گسترش آپارتمان‎نشینی، از بین رفتن حیاط‌ها و بی پاسخ ماندن نیاز انسان‌ها به فضای سبز و طبیعت، توجه زیادی به وجود فضای سبز در تراس‌ها و پشت‌بام ساختمان‌ها می‎شود که به فناوری «بام سبز» معروف است.

مهم است بدانیم بام‌های سبز به وجود آمده‌اند تا گیاهان را به طور طبیعی رشددهند، پس عوض شدنِ فصل‌ها و از راه رسیدن پاییز و زمستان، نه‌تنها تاثیر منفی بر ماهیت بام‌های سبز ندارد، بلکه اگر برای بام‌سبزتان، گیاهانِ مناسب با نور اریب خورشید در دوفصل آخر سال و مقاوم در برابر سرمای هوا انتخاب کنید، جلوه تازه‌ای از طبیعت پیش روی تان می‌گذارنــد. پرونده امروز زندگی سلام، به سیر تا پیازِ این فناوری اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام
بام‌سبز چی هست؟

«روف‌گاردن» یا «بام باغ» به معنی ایجاد فضای سبز روی سقف منازل است. روف گاردن‌ها می‌توانند فضایی مفرح و بسیار زیبا در ارتفاع ساختمان که بلااستفاده مانده‎، ایجاد کنند. بام باغ‎های خانگی‌، با پوشش‏های گیاهی زیبا و جذاب طراحی می‎شوند و می‏توانند فضایی سبز و دنج روی پشت‎بام ساختمان‌ها بسازند و برای علاقه‎مندان به کشت و کارهای جمع و جور، فضایی باشند برای تجربه باغبانی.

به بیان ساده: بام سبز یک سیستم سبک‌وزنِ مهندسی‎‏ساز است که رشد گیاهان را در پشت‎بام میسر ساخته و در عین حال در برابر اشعه خورشید و اتلاف انرژی هم از بام محافظت می‎کند. فناوری مدرنی که امروزه بر پایه سقف سبز، روی پشت‎ بام‎ها و تراس‎های خانه‌های آپارتمانی اجرا می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از این ایده کاربردی، فضای سبز زیبایی روی بام ساختمان منزل خود ایجاد کنید.

بام‌های سبز در انواع «متمرکز» یا «فشرده» و «گسترده» یا «وسیع»، بسته به عمق متوسط کشت و میزان تاسیسات مورد نیاز، طبقه‌بندی می‌شوند. بام‌های سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی هستند، به‌عنوان بام‌های سبز متمرکز مطرحند. این نوع بام‌ها نیازمند آبیاری، کوددهی و دیگر مراقبت‌ها هستند. در مقابل، بام‌های سبز وسیع یا گسترده، به عنوان سیستم‌های خودنگهدار در نظر گرفته شده و به حداقل رسیدگی در حد یک‌بار در سال هرس یا کوددهی برای افزایش رشد گیاهان، نیاز دارند.

تاریخچه کاربرد بام‌سبز در دنیا

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام

دقیقا مشخص نیست ایده اصلی طرح بام‌سبز منسوب به چه کسی است. شاید این ایده از توصیف باغ‌های معلق بابل نشئت گرفته باشد. (باغ‌هایی که در واقع روی بام ها و مهتابی های چند ساختمان قرار داشتند) شکل اولیه بام‌های سبز، به ایسلند و اسکاندیناوی برمی‌گردد؛ دلایل شکل‌گیری بام‌های سبز در این مناطق که اقلیمی سرد دارند، محدودیت مصالح ساختمان سازی بوده‌است؛ به‌طوری‌که ساکنان را بر آن داشته برای ساخت وساز، تا حد امکان از مصالح بوم‌آورد آن مناطق که شامل کلوخ چمنی است، ‌استفاده کنند و بام‌هایی بسازند شامل ترکیبی از دو سه لایه کلوخ چمنی روی لایه‌ای از شاخه‌ها و ترکه‌های کوتاه.

این بام‌ها در عین این که بدوی بوده‌اند، به عنوان یک عایق حرارتی برای ساختمان عمل می کردند و الهام بخش بام‌های سبز امروز به حساب می آیند. منتها شکل مدرن بام‌های سبز، در دهه 1960 میلادی در کشور «آلمان» توسعه و به بسیاری از کشورهای دنیا گسترش یافت.

چطور می‌توانیم بام‌سبز داشته باشیم؟

برای ساختن یک فضای سبز زیبا روی پشت‏بام یا تراس آپارتمان‌تان، باید از کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه کمک گرفته و با استفاده از نقشه‎‏برداری و محاسبات دقیق، انتخاب مواد و مصالح مناسب و همچنین اجرای صحیح، روی تراس یا بام، محوطه‌سازی کنید.

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام

ایجاد روف‌گاردن دو مرحله دارد: مرحله اول امور عمرانی و ساخت و ساز است و مرحله دوم لنداسکیپ و ایجاد فضای سبز و افزودن تجهیزات فضای باز مانند آلاچیق، سایه بان، مبلمان باغ و باربیکیو. تصویر مقابل، به شکل واضــح، لایه‌های مختلف یک بام‌سبز را نشان می‌دهد:

در ادامه، یک سری نکات درباره ساخت بام‌سبز را مرور می‌کنیـــم.

1. انتخاب مصالح

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در انتخاب مصالح بام سبز در نظر گرفت، محدودیت وزن است و برای هر نوع طراحی و تغییراتی که در بام‌باغ داده می‎شود، باید وزن مصالح را در نظر گرفت.

2. محاسبه وزن آیتم‌ها

مهندس ساخت یک بام‌باغ، باید حواسش به وزنِ هر آِیتم در ساخت و ساز و از همه مهم‌تر، وزنِ آب جاری به هنگام رانندگی و وزن برف، هنگام باریدن برف بر ساختمان باشد و تمام این‌ها را محاسبه کنـــد.

3. عملیات «ایزولاسیون»

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در ساخت بام باغ به آن پرداخته شود، انجام دقیق عملیات «ایزولاسیون» است. یعنی طراحی و اجرای مرز و پوششی که آب را مهار و از نشت آب به زیر بام سبز، جلوگیری می کند که با توجه به مساحت بام، می‎توان از مواد و روش‏های مختلفی مانند قیر و گونی، برای ایزولاسیون روف گاردن استفاده کرد.

4. دقت به «زهکشیِ بستر کاشت»

اگر اهمیت زهکشی در بام‌سبز بیش از ایزولاسیون نباشد، کمتر نیست. زهکشی در بام، از دو سو دارای اهمیت است؛ اول برای حفظ سلامت ریشه گیاهان مورد استفاده در بام سبز و دوم برای جمع‎آوری و هدایت آب مازاد به لوله‎های خروجی.

5. «فیلترینگ»

عملیاتی که در آن از انتقال املاح خاک به لایه‏های پایین‏تر ممانعت شود، «فیلترینگ» نام دارد و از طریق لایه‌ای از الیاف انجام می شود. انجام ندادن این عملیات باعث تغییر بافت خاک و مسدود شدن مسیرهای زهکشی بام سبز می‎شود.

6. انتخاب خاک مناسب

برای ایجاد بام باغ نیاز به خاک مناسب است و انتخاب دقیق خاک، یکی از مهم‏ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد و نحوه آماده سازی آن را با کمک کارشناسان انجام داد. چرا که خاک در بام‌باغ دارای محدودیت‎هایی مثل وزن کم و توانایی زیاد در جذب آب است.

ضمن این که اگرچه می‎توان با کوددهی، نیاز غذایی گیاهان را در بام‌های‌سبز برطرف کرد اما باز هم خاک این سازه، باید دارای مواد غذایی باشد.

7. انتخاب گیاه مناسب

هدف اصلی از ساخت بام سبز، ایجاد فضای سبز است و همه هزینه‎هایی که از نظر ساخت آن انجام می‏شود، برای رسیدن به این هدف است. پس مهم است در انتخاب گیاهانی که قرار است در این فضا رشد و حالمان را خوب کنند، دقت کنیم و گیاهانی انتخاب کنیم که در چنین فضایی، ماندگاری بیشتری داشته باشند.

میزان رشد ریشه، میزان تحمل گیاه در مقابل گرما و نور مستقیم خورشید و همچنین میزان پایداری آن در مقابل وزش بادهای شدید و برف و بارندگی از جمله خصوصیاتی است که باید در زمان انتخاب گیاه به آن توجه داشته باشید.

پشت‌بام‌های سبز جهان؛ ساختمان‌هایی که از آسمان هم زیبا هستند

موزه موئسگارد | دانمارک

پشت‌بام شیب‌دار سبزی که تابستان‌ها برای پیک‌نیک و زمستان‌ها برای سورتمه‌سواری استفاده می‌شود.

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام


فرودگاه بین‌المللی| چین

چشم‌انداز سبز پشت‌بام یک فرودگاه در پکن

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام


موزه تاریخ وندی | فرانسه

یک پشت‌بام سبزِ دیدنی

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام


بام‌های سبزِ رویایی در اسکاندیناوی

طبیعت‌گردی، روی پشت‌بام

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 

 



:: برچسب‌ها: عایق حرارتی , روف گاردن , عایق , وبلاگ عایق حرارتی , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

عایق حرارتی

درست است که پنجره‌ها با عایق دوجداره به حفظ گرما در خانه در طول زمستان کمک می‌کنند، اما گاهی خانه شما دارای پنجره‌های قدیمی است که قابل تعویض نیستند؛ شاید مالک یک خانه تاریخی با وسایل ارزشمند و قدیمی هستید که باید حفظ شوند، یا بودجه شما به‌شدت محدود است. اما عدم توانایی در استفاده از به‌روزترین و آخرین مدل پنجره‌ها و درها به این معنی نیست که نباید در جهت ذخیره انرژی گام بردارید. از نوارهای دور پنجره گرفته تا چارچوب‌های لوکس که دارای امکانات زیادی در زمینه ذخیره انرژی هستند. در این مطلب ایده هایی کاربردی و ساده برای یک طراحی مقرون به صرفه را به شما معرفی می کنیم.

عایق کاری منزل در زمستان,نحوه عایق کاری کردن خانه

داخل و خارج پنجره‌ها را درزگیری کنید و در قاب پنجره از نوارهای مخصوص این کار استفاده کنید

 

استفاده از نوارهای دور پنجره و درزگیری: اولین گام در حداکثر استفاده از پنجره‌ها و درها فعلی خانه‌یتان جلوگیری از ورود هوا از طریق درزها است. داخل و خارج پنجره‌ها را درزگیری کنید و در قاب پنجره از نوارهای مخصوص این کار استفاده کنید.

عایق کاری خانه,روش های عایق کاری منزل

استفاده از پرده‌های لوکس و شکیل، مانند مخمل یا لینن، در زمستان ایده عالی است

 

پرده‌های سنگین‌تر: مانند پوشیدن یک پولیور خوب و دل‌چسب هنگام سرما، پرده‌های سبک مخصوص تابستان را با پرده‌های سنگین‌تر در زمستان تعویض کنید. استفاده از پرده‌های لوکس و شکیل، مانند مخمل یا لینن، در زمستان ایده بسیار خوبی است و هم‌چنین پارچه عایق اضافی در جلوی پنجره ایجاد کرده و مانع ورود هوای سرد می‌شود.

آشنایی با روش هایی برای عایق کاری, فواید عایق کاری

کنار زدن پرده‌ها در روز، فضایی زیبا و کشیدن آن در شب باعث جلوگیری از هدر رفتن گرما می شود

 

پرده‌های در ورودی: سعی کنید درهای ورودی شیشه‌ای را با یک پرده مخملی سرتاسری بپوشانید؛ کنار زدن این پرده‌ها در طول روز، فضای زیبایی می‌آفریند، و وقتی در شب کشیده می‌شود، باعث ایجاد لایه‌ای اضافه از گرما میان شیشه و در خارجی می‌شود.

عایق کاری خانه از سرما,عایق کاری کردن درب و پنجره

پرده های کرکره ای از لایه‌های چندگانه‌ای پارچه ایجاد شدند که مانند عایقی در برابر پنجره‌ها، عمل می کنند

 

کرکره: این نوع پوشش پرده‌ای از پارچه‌هایی ساخته شده است که لایه‌های چندگانه‌ای ایجاد می‌کنند که مانند عایقی در برابر پنجره‌ها، همانند یک لحاف پف‌کرده، عمل می‌کنند.

نحوه عایق کاری کردن خانه, طرز عایق کاری خانه

برای ایجاد فضایی گرم در خانه می‌توانید از پرده‌ها یا کرکره‌های سرتاسری استفاده کنید

 

چارچوب‌های لایه‌ای: به منظور ایجاد فضایی گرم در خانه می‌توانید از پرده‌ها یا کرکره‌های سرتاسری استفاده کنید. این نوع پرده‌ها علاوه بر این که عایق خوبی در برابر سرما هستند، فضایی زیبا در خانه به وجود می‌آورند.

روش های عایق کاری منزل,عایق کاری منزل در زمستان

هیچ چیز مانند پشت‌دری‌ها نمی‌تواند به سادگی از ورود هوای سرد از زیر در خانه جلوگیری کند

 

پشت‌دری‌ها: این وسایل به نظر قدیمی می‌آید، اما هیچ چیز مانند پشت‌دری‌ها نمی‌تواند به‌سادگی و به سرعت از ورود هوای سرد از زیر در خانه جلوگیری کند. خوشبختانه اکنون پشت‌دری‌ها در طرح‌ها و اشکال گوناگون و زیبا تولید می‌شوند.

نحوه عایق کاری کردن خانه برای زمستان, آشنایی با روش هایی برای عایق کاری

به علت سختی پاک کردن پنجره ها با روکش، بهتر است برای پنجره هایی که دید ندارند استفاده شود

 

روکش عایق: این محصول مستقیما بر روی پنجره چسبانده می‌شود و یک لایه محافظتی اضافی ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید که استفاده از روکش پنجره تمیزکردن آن را مشکل می‌کند و در نتیجه بهتر است از این روکش‌ها در پنجره‌هایی از خانه استفاده کنید که زیاد در دید نیستند.

فواید عایق کاری,عایق کاری خانه از سرما

اضافه‌کردن یک پنجره زمستانى با کرکره چوبى بادشکن به یک پنجره قدیمی، انرژی را بهتر ذخیره می کند

 

پنجره‌هایی با کرکره چوبى بادشکن: این پنجره‌ها نسبت به موارد دیگرگران‌تر هستند اما تاثیرات بسیار خوبی دارند. طبق آمار سازمان حفاظت از محیط زیست، اضافه‌کردن یک پنجره زمستانى با کرکره چوبى بادشکن به یک پنجره قدیمی که درزگیری شده است انرژی را مانند یا بهتر از یک پنجره دوجداره جدید ذخیره می‌کند.

روش های عایق کاری منزل,عایق کاری خانه از سرما

استفاده از درهای ضخیم بر روی درهای شیشه‌ای بیرونی خانه بسیار در حفظ انرژی موثر است

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 

درهای خارجی: استفاده از درهای ضخیم بر روی درهای شیشه‌ای بیرونی خانه بسیار در حفظ انرژی موثر است. این مسئله در همه خانه‌ها قابل اجرا نیست اما اگر اجرا شود بسیار تاثیرگذار است.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , پنجره دو جداره , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد
آشنایی با بلوک هبلکس, مواد و مصالح ساختمانی

عایق حرارتی:هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمان ها قابل استفاده و کاربرد دارد

 

هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمان ها قابل استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیم کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به راحتی انجام می پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در ان فرو می رود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل اتش بسیار مورد توجه قرار گرفته. عایق بسیار مناسب حرارت و صدا از محسنات هبلک است. با توجه به قانون جدید تصویب شده  که عایق بودن ساختمان ها  را در نظر گرفته چنانچه از هبلکس برای دیوارها استفاده گردد، دیگر نیاز به عایقکاری مجدد نیست.

 

ویژگی های هبلکس

هبلکس ویژگی های بسیار زیادی دارد که پایین امدن زمان ساخت و ساز و صرفه جویی در هزینه ها را شامل می شود.

 

وزن پایین هبلکس

یکی از بارزترین مزایای هبلکس وزن پایین هبلکس نسبت به اجر و سایر مصالح دیوارچینی است. یک عدد هبلکس در ابعاد 20×25×60 به تعداد 46 اجر حجم دارد ولی وزن هبلکس حدود یک به 4  نسبت به اجر می باشد.

 

هبلکس مقاوم در برابر زلزله

سازه های سبک ساختمانی در برابر زمین لرزه استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. این نوع ساختمانها در مقابل فشارها و تنش های بیرون مقاومت بالا دارند. در سازه هایی که از هبلکس استفاده شده وزن ساختمان به مقدار قابل توجه ای پایین امده و مقاومت ساختمان را در مقابل زمین لرزه بالا می برد.

 

عایق حرارتی هبلکس

هبلکس به لحاظ ویژگی های که دارد دارای عایق گرما، سرما و صدا می باشد. قانون های جدید عایق بودن ساختمان باعث شده مهندسان و مالکان از هبلکس استفاده کنند تا احتیاج به عایقی دیگری نباشد.

 

عایق آش سوزی هبلکس

هبلکس حرارت را به کندی هدایت و انتقال می دهد. استفاده از سلیس در هبلکس باعث می شود هبلکس نسوزد. انتقال آتش به قسمت های دیگر ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به سختی انجام می گیرد. جلوگیری از انتقال آتش از مزیت های مهم هبلکس است.

 

صرفه جویی در سرعت و هزینه ساخت و ساز

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است. راحتی دیوار چینی با هبلکس به اندازه ای هست که حتی کارگر معمولی هم میتواند دیوارچینی با هبلکس را انجام دهد. حمل هبلکس به خاط وزن پایین سرعت عمل کارگران را در انتقال بلوک هبلکس بالا می برد. شما در مقایسه با آجر هزینه کمتری را خواهید پرداخت نمود چون هبلکس حتی ملات سیمان کمتری نیاز دارد همه و همه موید این است که هزینه تمام شده کارگری، انتقال، دیوار چینی و مصرف ملات کمتر از مصالح قدیمی تر خواهد بود.

 

بلوک هبلکس,درباره بلوک هبلکس

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است

 

هبلکس و سیم کشی 

هبلکس خاصیت برشکاری آسانی دارد به طوری که با اره چوب بری قابل برش است در هنگام برشکاری ضایعات کمتری دارد و سیمکشی به سهولت انجام می پذیرد

 

هبلکس چیست؟ 

هبلکس نوعی از بتن است که توسط حباب های هوا متخلخل شده و در ساختمان ها برای دیوار جایگزین آجر و مصالح قدیمی می باشد. هبلکس مشابه بلوک های سبک دیگر در آن از سیلس استفاده شده است. این امر باعث ضد آتش شدن هبلکس گردیده زیرا سیلس دمای ذوب آن بسیار بالا می باشد ودر برابر حریق عایق می باشد. هبلکس توسط مهندسان در اروپا ابداء گردیده ونام های heblex,aac,ytong دراروپا وسایرکشورها شناخته شده است.

 

برای تولید هبلکس شرایط بسیار سختی را نباید پیمود. ولی تولید این محصول به دقت بسیار بالا در تمامی مراحل فرآوری احتیاج دارد تا هبلکس تولید شده تمام مزایای اصلی، عایق بودن،وزن کم، مقاومت مطلوب و جذب اب پایین را داشته باشد.

 

دلایل استفاده از هبلکس‌ در ساختمان سازی

دلیل اصلی ساخت هبلکس دستیابی به محصولی بوده که هم سبک باشد هم ابعاد مناسبی داشته باشد که سرعت کار را بالا ببرد و هم  دارای خواص عایق باشد که حرارت و صدا به سختی از آن عبور نماید. دارای استحکام و پایداری بالا باشد. تمام این خواص در هبلکس وجود دارد.

 

ویژگی خاص هبلکس

به این ویژگی، این نکته را نیز باید اضافه کرد که سیمان و ملات مصرفی مورد نیاز برای کشیدن یک دیوار با هبلکس به اندازه یک چهارم یا 25% دیوارکشی با آجر است. درست است که مصالح دیوارچینی با آجر و هبلکس یکسان است، اما بلوک‌های هبلکس بخش اعظم دیوار را در برمی گیرند و فقط چیزی حدود 10 تا 15 لایه سیمان برای یک دیوار 2.5 تا سه متری نیاز است.  

 

ویژگی های هبلکس, مقاومت هبلکس

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است

 

دانسیته هبلکس

دانسیته هبلکس در حالت خشک معین می گردد. وزن تقریبی در هر متر مکعب هبلکس حدود 580 کیلوگرم می باشد. در حال حاضر وزن اجر حدود 10 برابر هبلکس است با اینکه اجر در ساختمان نسبت به سنگ وزن کمتری دارد ولی حدود 4.6 برابر از هبلکس سنگین تر است. وزن سنگ نسبت به هبلکس بالای 100 برابر است. جالب توجه است که هبلکس مقاومتش به اندازه سنگ می باشد، در مقابل اتش از بین نمی رود، در مقابل فشارهای بیرونی و زلزله مقاوم است.

 

عایق گرما بودن بلوک هبلکس

بلوک هبلکس به خوبی عایق گرما و آتش سوزی است. ماده سیلیس که پایه هبلکس را تشکیل می دهد، این خاصیت را برای آن ایجاد کرده است. این مزیت باعث شده است که در گرفتن مجوزهای ساختمانی از شهرداری، هبلکس به عنوان عایق مورد قبول باشد و نیاز به استفاده از عایق های دیگر برای جلوگیری از سر و صدا و گرما نباشد.

 

ساختمان‌ هایی که با هبلکس ساخته شده اند، به خوبی در هنگام آتش سوزی جان دیگر اعضای ساختمان را حفظ می‌کنند. نه تنها خسارت جانی را به کمترین میزان ممکن می‌رساند، بلکه خسارت مادی را نیز بسیار پایین می‌آورد. وقتی در یک اتاق یا ساختمان که با هبلکس ساخته شده است، آتش سوزی رخ بدهد، در صورت محصور کردن اتاق، آتش سوزی و گرما به دیگر اتاق‌ها منتقل نمی شود و با فرار از آن اتاق می‌توان جان خود را نیز نجات داد.

 

خاموش کردن یک اتاق برای اتش نشانی کار بسیار ساده تری است تا خاموش کردن یک ساختمان بلند. در نتیجه به محض آتش سوزی در ساختمان هبلکس، باید درهای اتاق مشتعل شده را بست و به سرعت با آتش نشانی تماس گرفت. میزان عایق بودن دیوارهای هبلکس به حدی است که گرمای منتقل شده به اتاق کناری به حدی نمی رسد که حتی یک کاغذ آتش بگیرد. بنابراین استفاده از دیوارهای هبلکس‌ برای کتابخانه‌ها امری حیاتی به حساب می‌آید. زیرا در این صورت کتاب‌های نفیس و گران قیمت در مخزنی که از هبلکس ساخته شده اند برای همیشه محفوظ خواهند ماند.  

 

عایق حرارتی هبلکس,بلوک های هبلکس

بلوک هبلکس به خوبی عایق گرما و آتش سوزی است

 

صرفه جویی در هزینه کارگر با هبلکس

هبلکس‌ یک محصول بسیار سبک است. بلوک های هبلکس در اندازه های 20×25×60 ساخته می شوند. اما با وجود این حجم بالا، وزن آنها بسیار پایین است. به طوری که به راحتی می توان بلوک های زیادی را در حجم بالا منتقل کرد و روی همدیگر قرار داد. بلوک های  هبلکس به راحتی روی همدیگر قرار می‌گیرند و دیوار چینی با آنها بسیار ساده است.

 

این بلوک‌های بزرگ که حجم آن به اندازه 46 آجر است، فقط به اندازه ده آجر وزن دارند. هر کارگر می‌تواند به راحتی یکی از این بلوک‌های هبلکس‌ را بردارد و روی همدیگر بگذارد. به دلیل حجم بالا، تنظیم کج و صاف بودن دیوار کار سختی نیست. صاف بودن زمین مورد استفاده کافی است تا هبلکس ها به صورت تراز روی همدیگر قرار بگیرند. بنابراین میزان دستمزدی که به یک کارگر روزمزد در طول پروژه پرداخت می شود، پایین تر از کارگر روزمزد برای دیوار آجری است و نیاز نیست از کارگر حرفه ای برای این کار استفاده شود.

 

ملات مصرف شده در یک دیوار ساخته شده از هبلکس نیز یک چهارم دیوار ساخته شده از آجر است. این بالا بودن حجم هبلکس نه تنها یک مزیت حمل و نقلی است، بلکه مزیت صرفه جویی نیز دارد.

 

طریقه استفاده از هبلکس‌  

با توجه به مزیت‌هایی که گفته شد، هبلکس را به راحتی می‌توان در ساختمان سازی استفاده کرد. اما طرز استفاده آن با آجر تفاوت دارد. اگر آجر را به صورت خام می توان استفاده نمود، اما هبلکس‌ را باید قبل از مصرف، کاملاً خیس کرد. این خیس شدن باعث افزایش وزن هبلکس نخواهد شد. بلکه باعث خواهد شد بعد از خشک شدن، دیوار ساخته شده از هبلکس، خاصیت عایق آب بودن هبلکس‌ افزایش نیز پیدا کند. رطوبت به راحتی به داخل هبلکس نفوذ نخواهد کرد و این موضوع را هنگام خیس کردن هبلکس‌ متوجه خواهید شد. بهتر است که هنگام خیس کردن هبلکس، در حدی که فقط به آب تمام بخش‌های هبلکس برسد کافی است. این رطوبت باعث چسبندگی هبلکس به ملات خواهد شد و وقتی که دیوارها خشک شدند، ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید.

 

مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس

هبلکس را به عنوان مصالح ساختمانی به جای آجر استفاده می‌کنند. هبلکس‌ در حقیقت یک نوع بتن سبک متخلخل است که خواصی شبیه به سنگ دارد، اما وزن سنگ را ندارد. در حقیقت معایبی که باعث شده است از سنگ برای ساختن خانه‌های مستحکم استفاده نشود، در هبلکس کاهش پیدا کرده است. مهم ترین مزیت آن، مزیت اقتصادی استفاده از هبلکس‌ است. هبلکس به راحتی حمل می‌شود، توسط کارگران بسیار ساده نیز می‌توان دیوارچینی انجام داد، سرعت کار بالاتر است و محصول نهایی نیز محکم تر و بادوام تر است. به تفصیل تمام این مزیت ها را توضیح خواهیم داد.

 

نکته دوم در مورد ملات مصرفی برای هبلکس است. ملاتی که برای هبلکس تهیه می شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد. زیرا در ساختار هبلکس به اندازه کافی سیمان وجود دارد و به تنهایی کار سیمان را نیز انجام می‌دهد. ملات مورد استفاده برای هبلکس‌ صرفاً برای چسباندن هبلکس ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین لازم نیست مانند دیوار آجری، به عنوان خمیرمایه اصلی دیوار به آن نگاه کرد.

 

مواد و مصالح ساختمانی, مراحل تولید بلوک هبلکس

ملاتی که برای هبلکس تهیه می شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد

 

در انتها نیز بعد از این که دیوار چینی کامل شد، برای اطمینان از این که ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید، کل دیوار را خیس نمایید. خیس کردن دیوار باید به صورتی باشد که به تمام بخش‌های دیوار اب برسد. هر قسمتی از دیوار که خیس نشده باشد، بخش ضعیف دیوار خواهد بود و احتمال این که هبلکس‌ها به همدیگر نچسبند و با کمترین تکانی بریزند وجود دارد.

 

خشک شدن کامل دیوار برای گچ کاری نیاز است. در هنگام گچ کاری نیز دقت شود که لایه گچ مورد استفاده بیشتر از یک سانتی متر در هر طرف دیوار نشود. زیرا گچ کاری برای جلوگیری از نم دادن دیوار است که در دیوار هبلکس نیاز کمتری وجود دارد و گچ صرفاً برای زیبایی استفاده می‌شود.  

 

با این که هبلکس  و انواع دیگر بتن‌های سبک، حدود هفتاد سال پیش در سوئد و سپس اروپا ساخته شده است، سال های زیادی نیست که از این ماده مهم در ساختمان سازی در ایران استفاده می شود. با این حال هنوز کسی از مزیت های اصلی هبلکس و ساختمان‌های ساخته شده از آن آگاه نیست.

 

هبلکس‌ عایق گرما و سرما

مصرف انرژی در ساختمان های ساخته شده از هبلکس بسیار پایین است. خانه ای که به راحتی گرم می شود، نباید به راحتی نیز گرمای خود را از دست بدهد. دیوارهای هبلکس این خاصیت را دارند که به راحتی گرما را منتقل نکنند. عدم انتقال گرما در زمستان باعث خواهد شد که  فضای داخلی خانه به سرعت گرم شود و نیازی به مصرف بالای انرژی برای گرم کردن خانه وجود نداشته باشد.

 

درباره بلوک هبلکس,آشنایی با بلوک هبلکس

مصرف انرژی در ساختمان های ساخته شده از هبلکس بسیار پایین است

 

هبلکس یک عایق سر و صدای عالی

یکی از بزرگترین معضلاتی که ساختمان‌های امروزی دارند، معضل سر و صدا است. مخصوصاً در ساختمان‌های دو واحده یا چند واحده عظیم، مشکل سر و صدای همسایه بغلی یکی از معضلات به حساب می‌آید. مخصوصاً برای خانواده‌هایی که صاحبخانه نیز قرار است در آن زندگی نمایند. هبلکس این مزیت را دارد که میزان سر و صدای خروجی از دیوارها را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. وجود حباب‌های ریز هوا در ساختار هبلکس  باعث می‌شود که صدا به محض برخورد با آنها، بشکند و به راحتی منتقل نشود. فقط در  دسیبل‌های بالای صدا است که صدا از دیوارهای هبلکس عبور می‌کند.

 

مزیت‌ های ساختمان ساخته شده از هبلکس

هبلکس را میتوان  یک نوع از بتن‌ سبک مدرن نامید که ساختار متخلخل دارد. به بتن‌هایی که مثل هبلکس ‌از روش اتوکلاو و هوادار کردن در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، اصطلاحاً بتن سبک متخلخل نامیده می‌شود. این روش را مهندسان سوئدی برای جایگزین کردن  به جای چوب در ساختمان سازی و برای حفظ منابع طبیعی ابداع کرده اند.

 

در تابستان گرمای داخل اتاقها و  خانه به طرز غیر قابل باوری کمتر از هوای خارج از خانه  است. به طوری که با کوچکترین وسیلهسرمایشی ، فضای داخل به اسانی خنک می‌شود و نیازی به استفاده از کولر گازی برای سرمایش نیست.  حتی مقدار روشن کردن  کولر ابی کم میشود. زیرا میزان گرمایی که قرار است وارد شود تا دوباره از کولر آبی استفاده شود ، به دلیل استفاده از هبلکس به کمترین میزان ممکن رسیده است.

 

عیب هبلکس

هبکلس را نمی توان در دیوارهای باربر و حمال استفاده کرد. استحکام هبلکس ‌نسبت به دیگر انواع بتن‌ها کمتر است. مهم ترین استفاده از هبلکس در مکان‌هایی است که قبلاً در آنها از آجر بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و... استفاده می‌شده است و وزن زیادی را نیز تحمل نمی کنند. دیوارهای داخلی ساختمان بهترین مکان برای استفاده از هبلکس هستند.

 

هبلکس عایق رطوبت و یخ زدن

یکی از مهم ترین مزیت‌های هبلکس را می‌توان عایق رطوبت بودن آن دانست. هبلکس را می‌توان در استان‌های شمالی به راحتی استفاده کرد. میزان رطوبتی که به داخل خانه نفوذ خواهد کرد، بسیار کمتر از ساختمان‌های قدیمی ساخته شده از بلوک‌های سیمانی است. هبلکس دارای ساختار متخلخل است و حتی خیس کردن آن به همین سادگی‌ها نیست. در باران‌های شدیدی که در استان‌های شمالی می‌بارد، هبلکس می‌تواند یک عایق مناسب باشد.

 

در صورت بروز شکستگی یا ترکیدگی لوله در ساختمان نیز، بلوک‌های هبکلس نقش عایق را بازی می‌کنند. عایق بودن هبلکس باعث خواهد شد همان مکانی که شکستگی لوله اتفاق افتاده است نم بدهد و اگر به سرعت جلوی این اتفاق گرفته شود، جایی برای نگرانی نخواهد بود. پیدا کردن محل ترکیدگی در خانه‌های ساخته شده از هبلکس ساده خواهد بود.

 

به دلیل این که هبلکس رطوبت کمی را جذب می‌کند، هرگز نیز یخ نخواهد زد. دیوراهایی که یخ می‌زنند بسیار آسیب پذیر خواهند بود و ممکن است باعث فرو ریختن ساختمان در دراز مدت نیز بشوند.

 

روش تولید هبلکس

هبلکس با پایه سیلیس که یک ماده غیر قابل اشتعال است  ساخته می‌شود. اگر در ساختار هبلکس دقت شود، حباب‌های ریز زیادی دیده می‌شود که باعث سبک تر شدن محصول نهایی شده اند. خط تولید هبلکس باید دارای سه سیلوی مجزای بزرگ برای نگهداری سیلیس، آهک و سیمان باشد. مواد اولیه هبلکس را همین سه ماده اصلی تشکیل می‌دهند. آهک و سیمان و سیلیس به ترتیب از لایه‌های زیرین سیلو به وسیله بالابرهای صنعتی مخصوص به داخل خط تولید منتقل می‌شود و کار ساخت هبلکس‌ آغاز می‌گردد.

 

مرحله اول تولید هبلکس

اولین مرحله از تولید هبلکس، ساخت دوغاب سیلیس و آب است. در دوغاب های بزرگ، سیلیس به اندازه کافی با آب مخلوط می‌شود تا تشکیل یک ماده گل مانند را بدهند. در آسیاب شماره دو نیز، آهک و سیمان خشک را به دوغاب تشکیل شده اضافه می‌کنند. وزن سیمان و اهک ورودی باید به حدی باشد که دوغاب را کاملاً خشک نکنند و البته دوغاب نیز رقیق باقی نماند. در این مرحله، مهم ترین کار مخلوط کردن این سه ماده به شکل دوغاب است.. میکسرهای مخصوص، مخلوط سه ماده اصلی تولید هبلکس را دریافت می‌کنند. این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی نمایند. محصول به دست آمده برای قالب ریزی به مرحله دوم منتقل می شوند.

 

مرحله دوم تولید هبلکس

قالب‌هایی که مخلوط به دست آمده به آنها ریخته می‌شود، هر کدام سه متر مکعب گنجایش دارند. اما فقط نصف قالب‌ها با مخلوط به دست آمده پر می‌شوند. مخلوطی که به میزان درستی از سیمان و آهک و سیلیس در ان وجود دارد در این قالب‌ها ریخته می‌شوند و مرحله هوادار کردن هبلکس آغاز می‌شود. فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شوند که حباب‌های ریز هوا در محصول به وجود بیایند و محصول در عرض سه ساعت و نیم، به اندازه کل قالب رشد می‌کنند. حباب‌های هوا نباید از محصول بیرون بزنند تا بتوان به راحتی از انها استفاده کرد. دمای محصول در این مرحله به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به هفتاد درجه سانتی گراد می‌رسد. بعد از این که دمای محصول اندازه گیری شد برای برش خوردن به خط تولید منتقل می‌شوند. قبل از این کار، قالب‌های هبلکس را باید با مازوت، اندود کرد تا در مرحله ریخته گری، حالت چسبندگی پیدا نکنند.

 

مرحله سوم تولید هبلکس

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می زند. محصول نهایی قبل از ورود به خط، با ازمایش های شیمیایی کنترل می شود تا به اندازه کافی هوادار شده باشد سطح خارجی هبلکس ها در این بخش از کارخانه برداشته می شوند تا یک سطح هموار و مشخصی از قالب ها دیده شوند. در این قسمت دیوارهای جانبی قالب ها را به بخش برش انتقال می دهند.

 

دستگاههای برش، با دقت کارکنان به صورت طولی برش می‌خورند. اندازه‌های برش طولی و عرضی قالب‌ها را با توجه به سفارش مصرف کنندگان تنظیم می‌کنند. اندازه برش هبلکس قابل تنظیم و تغییر است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما نباید از حد استاندارد پایین تر باشد که کارآیی لازم را نداشته باشد. اگر هم از یک میزانی بشیتر باشد، هبلکس ها فضای زیادی خواهند گرفت و انتظارات مشتری و مصرف کننده را برآورده نخواهند کرد.

 

مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس‌,دلایل استفاده از هبلکس در ساختمان سازی

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می زند

 

16:46:19مرحله نهایی تولید هبلکس

هبلکس ها در مرحله پخت وارد اتوکلاوها می‌شوند. دمای حرارت در اتوکلاوها حدود 200 درجه سانتی گراد و فشار وارد شده بر آنها، 12 اتمسفر است. در این دما و فشار است که قالب‌ها پخته می‌شوند و به عمل می‌ آیند و هبلکس تولید می‌گردد. بعد از این که مرحله پخت هبلکس  ها به پایان رسید، محصول نهایی به بخش بارانداز و عرضه مننتقل می‌شود تا وارد بازار مصرف گردند. هبلکس‌ تولید شده به این طریق، بسیار ایمن و محکم خواهد بود و عایق خوبی برای رطوبت و سرما و گرما و همین طور صدا خواهد بود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , مرجع عایق حرارتی , همه چیز درمورد عایق حرارتی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

آموزشگاه عکاسی تبلیغاتی

 

قطعات خودرو قطعا و بدون شک مهم ترین بخش خودرو هستند و تاثیر بسیار زیادی در تصمیم خریداران به خریدن یا نخریدن یک خودرو دارند. اگر یک خریدار بتواند قطعات خودرویی که می خواهد آن را خریداری کند را از تمام زوایا و با جزئیات ببیند ، قطعا ترغیب خواهد شد که خرید خود را نهایی کند البته اگر آن قطعات از نظر او کیفیت مناسب و مد نظرش را داشته باشند.

استودیو نماد علاوه بر خدمات بسیار زیاد همراه با کیفیت بسیار بالا و هزینه مناسب ، این خدمت را به لیست کارهایش اضافه نموده است. قطعا عکاسی خوب از خط تولید یک کارخانه خودروسازی و قطعات تولید شده توسط آن کارخانه باعث جذب شدن بیشتر مشتریان می شود.

هر کارخانه خودروسازی علاقه دارد که یک استودیو یا عکاس خوب با عکس هایی با کیفیت از محصولاتی تولیدی کارخانه اش باعث پیشرفت آن کارخانه بشود زیرا بعد ها می توان از این عکس ها بروشور ، کاتالوگ ، راهنمای محصول و پوستر ساخت که تبلیغ بسیار گسترده و خوبی برای آن کارخانه به حساب می آید.

با توجه به شرایط کنونی و بی اعتمادی که از مردم به سوی کارخانه های خودروسازی روانه شده است ، عکاسی از قطعات خودرو و خط تولید آن می تواند باعث شفاف سازی و جلب اعتماد دوباره مشتریان شود. خصوصا اگر این نوع عکاسی به دستان استودیوی توانا و کاربلد سپره شود. همچنین عکاسی از قطعات یک خودرو می تواند از نظر راهنمای محصول بسیار مورد استفاده باشد.

زیرا معمولا برای خودرو ها دفترچه راهنمایی وجود دارد که در آن باید قطعات خودرو نمایش داده شده و توضیح های مورد نیاز داده شود تا اگر اتفاقی برای آن قطعه افتاد ، استفاده کننده بداند که چه کاری باید انجام دهد و اطلاعات مورد نیازش را در مورد آن قطعه داشته باشد.

 

کانون تخصصی آموزش عکاسی مرداد
برای  مشاهده آمورش های بیشتر برروی >>
عکاسی تبلیغاتی<< کلیک کنید



:: برچسب‌ها: عکاسی صنعتی , عکاسی تبلیغاتی , مرجع عکاسی , عکاسی , آکادمی مرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

خصوصیات مهمی که درانتخاب مواد عایق حرارتی باید مد نظر قرارگیرد

مقاومت حرارتی، قابلیت احتراق، درجه سمیت، مقاومت فشاری، چروک خوردگی، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش، مقاومت در برابر قارچ و میکروب، ضریب انبساط و انقباض، خنثی بودن از نظر شیمیایی (به منظور جلوگیری ازآسیب رساندن به فلزات اطراف)، خاصیت مویینگی و چگالی.
عایق ها به اشکال مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری به بازار عرضه می گردند.

انتخاب نوع عایق حرارتی به دمای محیط، ایمنی، شرایط محیطی و قیمت آن بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید به گونه ای انتخاب شود که از نظر اقتصادی بهینه باشد، یعنی این که با حداقل ضخامت عایق از هدررفتن انرژی جلوگیری شود. مصالح عمده عایق حرارتی عبارتند از: بتن سبک (بتن گازی و بتن کفی و...)، دانه هی سبک، کاغذ و آلمینیوم، پنبه کوهی، چوب پنبه پرس شده، تخته های فیبری، الیاف معدنی، پشم سنگ، پشم شیشه، شیشه اسفنجی، پوکه معذنی، پرلیت، تخته های گچی سبک با روکش آلمینیومی و ساده، مواد پلاستیکی، ساقه های تو خالی و پشم چوب.

 

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , مرجع عایق حرارتی , همه چیز درمورد عایق حرارتی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 دی 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد