نوشته شده توسط : بهزاد

نانو پوشش های عایق حرارتی و رطوبتی در صنعت ساختمان

 

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی – طراحی و تولید در مقیاس مولکولی در بیانی کوتاه نانو تکنولوژی یک فرآیند تولید مولکولی است – فرصت های جدیدی را برای ایجاد ساختمان سبز ایجاد کرده است .                
 

محصولاتی مانند رنگ های جمع آوری کننده انرژی خورشیدی ، نانوژل ،  پنل های شفاف با توان عایق بالا و پنجره های عایق گرما ، از جمله این موارد است . انقلاب فناوری نانو پیشرفت قابل توجهی در افزایش دوام ، عملکرد ، بازده انرژی و مراقبتهای زیست محیطی به بار آورده است که منجر به راه اندازی ساختمان هایی با پایداری بالا ، سبزتر و سازگار با محیط زیست شده است. 

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ Green Building Market و Impact Report ، بخش ساختمان سبز در طول سال ۲۰۰۹ ، رشد چشمگیری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.  بسیاری از شهرها جهت احداث ساختمان سبز ملزومات لازم را فراهم نموده اند و پیشگامان صنعت ساخت و ساز باید راه های جدیدتری را برای احداث این نوع ساختمان ها بیابند.

نانو مواد دنیای کاملا جدید برای سازندگان ساختمان سبز به خصوص در حوزه عایق حرارتی ساختمان ارائه می دهد.به عنوان مثال، ما می توانیم به پیشرفت های موجود در نانو پوشش‌ها برای عایق کاری ، خود تمیز شوندگی ، حفاظت در برابر اشعه UV ، مقاومت در برابر خوردگی و خاصیت ضد آب آنها ، اشاره نماییم. بعضی از پوشش های موجود به عنوان “بهبود دهنده ها” در نظر گرفته می شوند، در نتیجه آنها آلاینده ها را از محیط اطراف ساختمان پاک می‌کنند. در حالی که موانعی برای پذیرش نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان وجود دارد اما تعداد قابل توجهی از محصولات نانو در حال حاضر در بازار وجود دارد که از محصولات متعارف عملکرد بهتری دارند.

 

کاربرد نانو پوشش های عایق حرارتی و عایق رطوبتی :

 

  نانو پوشش ها ی عایق حرارتی نانوعایق هایی هستند که می توانند انقلابی عظیم در روش های عایق کاری حرارتی بوجود آورند. زیرا آنها در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می اندازند. نانو رنگ عایق و یا نانوپوشش ها بسیار کارآمدتر از مقره های معمولی مانند فایبر گلاس و پلی استایرن هستند و می توانند بدون آسیب زیست محیطی عمل کنند. از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

 

عایق نانو حرارتی به فرم ژل ساخته شده توسط Cabot Corp، یک فرم از airgel است، جامدی سبک وزن که “دود منجمد”  نامیده می شود. ژل نانو عایق حرارتی ۵٪ جامد و ۹۵٪ هوا را تشکیل می دهد. محتوای هوا بالا بدان معنی است که یک پانل شفاف با ۳.۵ اینچ ضخامت می تواند ظرفیت عایق حرارتی بالایی داشته باشد.

 

نانو پوشش عایق حرارتی با کمترین تخریب و بدون داشتن کوچک ترین خطری برای حفاظت از چوب، فلز ، سنگ و عایق کاری پوشش های دیگر استفاده می شود.

 پوششهای حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش توسط Ecology Coatings جایزه نقره ای نوآورانه برای نوآوری در رقابت جوایز نوآوری فناوری وال استریت ژورنال را به دست آورده است. زباله، کاغذ و دیگر محصولات قابل تجدید می تواند به محصولاتی تبدیل شود، که تمایل به انحلال در آب را دارند.

پوشش بسیار نازک از محصول نانو عایق رطوبتی می تواند برای آب بندی و ضدآب کردن محصولات بکار گرفته شود و می تواند به عنوان یک جایگزین برای پلاستیک استفاده گردد که به طبع آن برای محیط زیست نیز سودمند است.

 

پوشش های عایق نانو

 

هم چنین فناوری نانو در حوزه نانوپوشش ها به سلامت ما نیز اهمیت می‌دهد. سیستم مترو هنگ کنگ فضای داخلی واگن ها را با پوشش های تیتانیوم و دی اکسید نقره پوشش داده است که بیشترین تعداد باکتری های هوا و ویروس هایی را که با آنها در تماس هستند، را از بین می برد .

پوشش های عایق نانو که در معرض نیتروژن قرار می گیرند می توانند تقریبا به هر سطحی اعمال شوند، و آن را به یک ماشین خورنده تبدیل نماید. در آینده ای نزدیک، سطوح جاده، پل ها و تونل ها ممکن است قادر به مقابله با آلودگی هوا باشند. Skanska شرکت ساخت و ساز سوئدی در یک پروژه سوئدی-فنلاندی درگیر شده است تا سیمان و محصولات بتنی کاتالیزوری را با دی اکسید تیتانیوم خالص پوشش دهنده ارتقا دهد.

نانو عایق ها یکی از تجاری ترین محصولات در حوزه فناوری نانو و خصوصا عایق بندی ساختمان هستند. مشکلی که در مورد عایق بندی موجود وجود دارد این است که عایق بندی و آب بندی ساختمان با مواد سنگین مانند فایبرگلاس صورت گرفته است. توسط نانوعایق ها شما به معنای واقعی کلمه، عایق را رنگ کرده یا اسپری می کنید که نامرئی و غیر سمی است که منجر به آب بندی ساختمان با بازده بالا می شود.

 

رنگ نانو عایق 

رنگ نانو عایق بسیار نازک و تمیز است که به سختی میتوان متوجه حضور آن شد. با افزایش تقاضا برای ساختمان هایی با بازده انرژی بالا، رنگ های نانو عایق ارزان ترین راه برای کاهش انتشار کربن از ساختمان ها می باشند. آنها مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهند و شرایط مناسبی را برای محیط داخلی فراهم می کنند. مواد نانوعایق و یا نانوپوشش ها کارایی بیشتری نسبت به مواد معمولی مانند فایبر گلاس یا سلولز را دارند.

برای مثال، صنعت نانوتکنولوژی، بسیاری از قراردادهای عایق حرارتی نانو و رنگ نانو ساختمان را امضا کرده است. Nansulate ، عایق نانو کامپوزیتی اختراع شده  با هیدرو NM-اکسید ساخته شده از فناوری نانو و ثبت شده به عنوان یکی از عایق های با کیفیت بالا و با پایین ترین هدایت گرمای اندازه گیری شده می باشد. یک نانو پوشش مایع ، با لایه بسیار نازک خشک می شود و علاوه بر عایق حرارت موجب حفاظت در برابر خوردگی می شود و از ایجاد کپک جلوگیری می کند. نانو پوشش های عایق  همچنین خطوط لوله را عایق بندی می کنند – نانوپوشش آنها را در مقابل تغییرات آب و هوایی محافظت می کند و موجب صرفه جویی در انرژی می شود.

 

نمونه هایی از اجرای نانو عایق ها در سطح دنیا 

 

نانو عایق ها در پانل های سقف آلومینیومی در فرودگاه بین المللی جدید Suvarnabhumi در بانکوک، تایلند، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز اصلی: حفاظت دراز مدت پانل های آلومینیومی که در سقف پل هوایی در فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد. راه حل: Nansulate PT برای پوشاندن پانلهای ساندویچی آلومینیومی استفاده می شود و آنها را در برابر خوردگی طولانی مدت محافظت می کند و باعث عایق کردن پانل در برابر اتلاف انرژی می شود. مثالی دیگر از پوشش های عایق نانو در ساختمان که معرف مناسبی برای فناوری نانو می باشد در کاربردی دیگر، می توان به انعقاد قرارداد بین شرکت بزرگ نساجی ترکی به منظور پوشش دار کردن دستگاه های ریسندگی اشاره کرد. پس از پوشش دار کردن دستگاه ها، هزینه های خنک کردن به طور چشم گیری کاهش یافت.

  با سختگیرانه تر شدن استانداردهای انرژی ، میزان بهره وری از انرژی برای ساختمان ها تغییر یافته است .استفاده از مواد عایق بندی سنتی اغلب به این معنی است که لایه های فزاینده ای از عایق در دیوارها،کف و سقف استفاده شود. این عایق بندی فضای ارزشمندی در ساختمان ایجاد می کند . 

مطالعات موردی :

 60،۰۰۰ فوت مربع، ساختار شیشه ای چهارجانبه که توسط یک حصار شفاف در ساختمان مجسمه سازی دانشگاه ییل محاصره شده است.

نیاز: نگهداری طولانی مدت براق بدون تاثیرگذاشتن به سطح بالایی از کارایی انرژی ساختمان.

راه حل: دیوار پرده ای با کارایی بالا که ترکیب شیشه و آئروژل که استودیوهای ۱۴ فوت  در ساختمان و گالری دانشگاه ییل را در سطوح بالا و مغازه ها و فضای آموزشی در طبقه اول را احاطه می کند. این دیوار پرده ای با بازده بالا باعث کاهش اتلاف انرژی و جذب حرارت در سال شد. هوای گرم درون حفره پرده پوشیده شده توسط عایق آئروژل حفظ می شود و یا در ماه های زمستان در فضای داخلی وارد میشود یا در طول ماه های گرم به خارج منتقل می شود.

فناوری نانو به عنوان پوشش یکی دیگر از بخش های متداول است. نانوپوشش ها می توانند به منظور ایجاد سطوح خود تمیز شونده و در سطوحی که فرآیند آلودگی زدایی صورت میگیرد استفاده شوند. آنها در واقع آلاینده های هوا را حذف کرده و آنها را به عناصر نسبتا خوش خیم تبدیل می کنند.

 

کارکرد نانو پوشش های عایق در ساختمان

نانوپوشش هایی که آلودگی زدا هستند، سمومهایی را که در تماس با سطوح قرار دارند، از بین می برند. هنگامی که بر روی یک جاده، پل یا ساختمان رنگ آمیزی می شوند، نه تنها از سطح محافظت می کند و نیاز به تمیز کردن را کاهش می دهد؛ بلکه آنها برخی از آلودگی هایی را که اتومبیل ها ایجاد می کنند حذف می نمایند نانوعایق ها نامرئی و غیر سمی هستند. پنجره های خود تمیزشونده یکی از اولین کاربرد های فناوری نانو در معماری می باشند. پوشش باعث می شود آب از سطح به راحتی جدا شود، که موجب به حداقل رساندن ایجاد لکه بر روی سطوح می شود. آنها همچنین دارای پتانسیل بالقوه برای تمیز کردن هوای داخل را  دارند.

نانوپوشش ها در حال حاضر در بسیاری از ساختمانها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. نانو تکنیک ها در بتن خود تمیزشونده و سنگ، شیشه و سرامیک، منسوجات، چوب، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته اند. نانوپوشش ها باعث می شوند ساختمان خصوصا پنجره ها به مدت طولانی مدت تمیز بماند، ، و نیاز به تمیز کننده های شیمیایی سمی که مواد VOCs فرآورده های فرار را آزاد می کنند، کاهش می دهد.

کوهلر و سایر تولیدکنندگان تجهیزات لوله کشی شروع به رنگ آمیزی با پوشش های ضد میکروبی بر روی سینک و توالت می کنند، که به معنی مراقبت کمتر و هزینه های پایین تر نگه داری است. در آینده این تکنولوژی می تواند لوله ها را صاف و لغزنده کند و گرفتگی لوله ها به حداقل برسد و آب بیشتری در لوله های کوچکتر جابجا شود.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نانو پوشش های عایق حرارتی و رطوبتی در صنعت ساختمان

 

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی – طراحی و تولید در مقیاس مولکولی در بیانی کوتاه نانو تکنولوژی یک فرآیند تولید مولکولی است – فرصت های جدیدی را برای ایجاد ساختمان سبز ایجاد کرده است .                
 

محصولاتی مانند رنگ های جمع آوری کننده انرژی خورشیدی ، نانوژل ،  پنل های شفاف با توان عایق بالا و پنجره های عایق گرما ، از جمله این موارد است . انقلاب فناوری نانو پیشرفت قابل توجهی در افزایش دوام ، عملکرد ، بازده انرژی و مراقبتهای زیست محیطی به بار آورده است که منجر به راه اندازی ساختمان هایی با پایداری بالا ، سبزتر و سازگار با محیط زیست شده است. 

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ Green Building Market و Impact Report ، بخش ساختمان سبز در طول سال ۲۰۰۹ ، رشد چشمگیری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.  بسیاری از شهرها جهت احداث ساختمان سبز ملزومات لازم را فراهم نموده اند و پیشگامان صنعت ساخت و ساز باید راه های جدیدتری را برای احداث این نوع ساختمان ها بیابند.

نانو مواد دنیای کاملا جدید برای سازندگان ساختمان سبز به خصوص در حوزه عایق حرارتی ساختمان ارائه می دهد.به عنوان مثال، ما می توانیم به پیشرفت های موجود در نانو پوشش‌ها برای عایق کاری ، خود تمیز شوندگی ، حفاظت در برابر اشعه UV ، مقاومت در برابر خوردگی و خاصیت ضد آب آنها ، اشاره نماییم. بعضی از پوشش های موجود به عنوان “بهبود دهنده ها” در نظر گرفته می شوند، در نتیجه آنها آلاینده ها را از محیط اطراف ساختمان پاک می‌کنند. در حالی که موانعی برای پذیرش نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان وجود دارد اما تعداد قابل توجهی از محصولات نانو در حال حاضر در بازار وجود دارد که از محصولات متعارف عملکرد بهتری دارند.

 

کاربرد نانو پوشش های عایق حرارتی و عایق رطوبتی :

 

  نانو پوشش ها ی عایق حرارتی نانوعایق هایی هستند که می توانند انقلابی عظیم در روش های عایق کاری حرارتی بوجود آورند. زیرا آنها در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می اندازند. نانو رنگ عایق و یا نانوپوشش ها بسیار کارآمدتر از مقره های معمولی مانند فایبر گلاس و پلی استایرن هستند و می توانند بدون آسیب زیست محیطی عمل کنند. از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

 

عایق نانو حرارتی به فرم ژل ساخته شده توسط Cabot Corp، یک فرم از airgel است، جامدی سبک وزن که “دود منجمد”  نامیده می شود. ژل نانو عایق حرارتی ۵٪ جامد و ۹۵٪ هوا را تشکیل می دهد. محتوای هوا بالا بدان معنی است که یک پانل شفاف با ۳.۵ اینچ ضخامت می تواند ظرفیت عایق حرارتی بالایی داشته باشد.

 

نانو پوشش عایق حرارتی با کمترین تخریب و بدون داشتن کوچک ترین خطری برای حفاظت از چوب، فلز ، سنگ و عایق کاری پوشش های دیگر استفاده می شود.

 پوششهای حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش توسط Ecology Coatings جایزه نقره ای نوآورانه برای نوآوری در رقابت جوایز نوآوری فناوری وال استریت ژورنال را به دست آورده است. زباله، کاغذ و دیگر محصولات قابل تجدید می تواند به محصولاتی تبدیل شود، که تمایل به انحلال در آب را دارند.

پوشش بسیار نازک از محصول نانو عایق رطوبتی می تواند برای آب بندی و ضدآب کردن محصولات بکار گرفته شود و می تواند به عنوان یک جایگزین برای پلاستیک استفاده گردد که به طبع آن برای محیط زیست نیز سودمند است.

 

پوشش های عایق نانو

 

هم چنین فناوری نانو در حوزه نانوپوشش ها به سلامت ما نیز اهمیت می‌دهد. سیستم مترو هنگ کنگ فضای داخلی واگن ها را با پوشش های تیتانیوم و دی اکسید نقره پوشش داده است که بیشترین تعداد باکتری های هوا و ویروس هایی را که با آنها در تماس هستند، را از بین می برد .

پوشش های عایق نانو که در معرض نیتروژن قرار می گیرند می توانند تقریبا به هر سطحی اعمال شوند، و آن را به یک ماشین خورنده تبدیل نماید. در آینده ای نزدیک، سطوح جاده، پل ها و تونل ها ممکن است قادر به مقابله با آلودگی هوا باشند. Skanska شرکت ساخت و ساز سوئدی در یک پروژه سوئدی-فنلاندی درگیر شده است تا سیمان و محصولات بتنی کاتالیزوری را با دی اکسید تیتانیوم خالص پوشش دهنده ارتقا دهد.

نانو عایق ها یکی از تجاری ترین محصولات در حوزه فناوری نانو و خصوصا عایق بندی ساختمان هستند. مشکلی که در مورد عایق بندی موجود وجود دارد این است که عایق بندی و آب بندی ساختمان با مواد سنگین مانند فایبرگلاس صورت گرفته است. توسط نانوعایق ها شما به معنای واقعی کلمه، عایق را رنگ کرده یا اسپری می کنید که نامرئی و غیر سمی است که منجر به آب بندی ساختمان با بازده بالا می شود.

 

رنگ نانو عایق 

رنگ نانو عایق بسیار نازک و تمیز است که به سختی میتوان متوجه حضور آن شد. با افزایش تقاضا برای ساختمان هایی با بازده انرژی بالا، رنگ های نانو عایق ارزان ترین راه برای کاهش انتشار کربن از ساختمان ها می باشند. آنها مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهند و شرایط مناسبی را برای محیط داخلی فراهم می کنند. مواد نانوعایق و یا نانوپوشش ها کارایی بیشتری نسبت به مواد معمولی مانند فایبر گلاس یا سلولز را دارند.

برای مثال، صنعت نانوتکنولوژی، بسیاری از قراردادهای عایق حرارتی نانو و رنگ نانو ساختمان را امضا کرده است. Nansulate ، عایق نانو کامپوزیتی اختراع شده  با هیدرو NM-اکسید ساخته شده از فناوری نانو و ثبت شده به عنوان یکی از عایق های با کیفیت بالا و با پایین ترین هدایت گرمای اندازه گیری شده می باشد. یک نانو پوشش مایع ، با لایه بسیار نازک خشک می شود و علاوه بر عایق حرارت موجب حفاظت در برابر خوردگی می شود و از ایجاد کپک جلوگیری می کند. نانو پوشش های عایق  همچنین خطوط لوله را عایق بندی می کنند – نانوپوشش آنها را در مقابل تغییرات آب و هوایی محافظت می کند و موجب صرفه جویی در انرژی می شود.

 

نمونه هایی از اجرای نانو عایق ها در سطح دنیا 

 

نانو عایق ها در پانل های سقف آلومینیومی در فرودگاه بین المللی جدید Suvarnabhumi در بانکوک، تایلند، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز اصلی: حفاظت دراز مدت پانل های آلومینیومی که در سقف پل هوایی در فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد. راه حل: Nansulate PT برای پوشاندن پانلهای ساندویچی آلومینیومی استفاده می شود و آنها را در برابر خوردگی طولانی مدت محافظت می کند و باعث عایق کردن پانل در برابر اتلاف انرژی می شود. مثالی دیگر از پوشش های عایق نانو در ساختمان که معرف مناسبی برای فناوری نانو می باشد در کاربردی دیگر، می توان به انعقاد قرارداد بین شرکت بزرگ نساجی ترکی به منظور پوشش دار کردن دستگاه های ریسندگی اشاره کرد. پس از پوشش دار کردن دستگاه ها، هزینه های خنک کردن به طور چشم گیری کاهش یافت.

  با سختگیرانه تر شدن استانداردهای انرژی ، میزان بهره وری از انرژی برای ساختمان ها تغییر یافته است .استفاده از مواد عایق بندی سنتی اغلب به این معنی است که لایه های فزاینده ای از عایق در دیوارها،کف و سقف استفاده شود. این عایق بندی فضای ارزشمندی در ساختمان ایجاد می کند . 

مطالعات موردی :

 60،۰۰۰ فوت مربع، ساختار شیشه ای چهارجانبه که توسط یک حصار شفاف در ساختمان مجسمه سازی دانشگاه ییل محاصره شده است.

نیاز: نگهداری طولانی مدت براق بدون تاثیرگذاشتن به سطح بالایی از کارایی انرژی ساختمان.

راه حل: دیوار پرده ای با کارایی بالا که ترکیب شیشه و آئروژل که استودیوهای ۱۴ فوت  در ساختمان و گالری دانشگاه ییل را در سطوح بالا و مغازه ها و فضای آموزشی در طبقه اول را احاطه می کند. این دیوار پرده ای با بازده بالا باعث کاهش اتلاف انرژی و جذب حرارت در سال شد. هوای گرم درون حفره پرده پوشیده شده توسط عایق آئروژل حفظ می شود و یا در ماه های زمستان در فضای داخلی وارد میشود یا در طول ماه های گرم به خارج منتقل می شود.

فناوری نانو به عنوان پوشش یکی دیگر از بخش های متداول است. نانوپوشش ها می توانند به منظور ایجاد سطوح خود تمیز شونده و در سطوحی که فرآیند آلودگی زدایی صورت میگیرد استفاده شوند. آنها در واقع آلاینده های هوا را حذف کرده و آنها را به عناصر نسبتا خوش خیم تبدیل می کنند.

 

کارکرد نانو پوشش های عایق در ساختمان

نانوپوشش هایی که آلودگی زدا هستند، سمومهایی را که در تماس با سطوح قرار دارند، از بین می برند. هنگامی که بر روی یک جاده، پل یا ساختمان رنگ آمیزی می شوند، نه تنها از سطح محافظت می کند و نیاز به تمیز کردن را کاهش می دهد؛ بلکه آنها برخی از آلودگی هایی را که اتومبیل ها ایجاد می کنند حذف می نمایند نانوعایق ها نامرئی و غیر سمی هستند. پنجره های خود تمیزشونده یکی از اولین کاربرد های فناوری نانو در معماری می باشند. پوشش باعث می شود آب از سطح به راحتی جدا شود، که موجب به حداقل رساندن ایجاد لکه بر روی سطوح می شود. آنها همچنین دارای پتانسیل بالقوه برای تمیز کردن هوای داخل را  دارند.

نانوپوشش ها در حال حاضر در بسیاری از ساختمانها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. نانو تکنیک ها در بتن خود تمیزشونده و سنگ، شیشه و سرامیک، منسوجات، چوب، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته اند. نانوپوشش ها باعث می شوند ساختمان خصوصا پنجره ها به مدت طولانی مدت تمیز بماند، ، و نیاز به تمیز کننده های شیمیایی سمی که مواد VOCs فرآورده های فرار را آزاد می کنند، کاهش می دهد.

کوهلر و سایر تولیدکنندگان تجهیزات لوله کشی شروع به رنگ آمیزی با پوشش های ضد میکروبی بر روی سینک و توالت می کنند، که به معنی مراقبت کمتر و هزینه های پایین تر نگه داری است. در آینده این تکنولوژی می تواند لوله ها را صاف و لغزنده کند و گرفتگی لوله ها به حداقل برسد و آب بیشتری در لوله های کوچکتر جابجا شود.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت با محیط خارج است، بنابراین عایق ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش (تشعشعی) داشته باشند.

عوامل موثر در انتخاب نوع عایق حرارتی:

۱- دمای کارکرد (گرم یا سرد) – خواص فیزیکی عایق حرارتی

۲- مشخصه های فیزیکی مانند ضریب انتقال حرارت، مقاومت فشاری، چگالی و ضریب نفوذ رطوبت و بخار آب

۳- میزان حجم عایق کاری و شرایط عایق کاری در محیط باز یا بسته و شرایط نصب

۴- هزینه

۵- میزان در دسترس بودن (قابل تهیه بودن)

۶- عمر مفید و قابلیت تعویض پس از عمر مفید کاری،استحکام در مقابل تجزیه شدن، نور خورشید و غیره

۷– عکس العمل در برابر اشتعال (در صورت اشتعال پذیری، برخی عایق ها از خود دود و بخارات سمی متصاعد میکنند.)

الف – دمای کارکرد

محدوده دمای کاری عایق را شاید بتوان مهمترین پارامتر در انتخاب نوع عایق حرارتی در نظر گرفت. دمای کاری معمول عایق حرارتی و برودتی (Thermal Insulation) بین 40- الی 820+ درجه ی سانتیگراد است. عایق های مربوط به فرآیندهایی که دمای کاری آنها به زیر40- درجه ی سانتیگراد می رسد، به عنوان عایق های سرد شناخته شده و لغت “برودتی” (Cryogenic) برای آنها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین عایق هایی که در فرآیندهایی که دمای آنها به بیش از 820+درجه سانتیگراد می رسد، مورد استفاده قرار میگیرند، به عنوان عایق “نسوز”(Refractory) شناخته می شوند.

عایق حرارتی

عایق های گرم

عایق های گرم معمولا برای عایق کاری نواحی و تجهیزاتی مورد استفاده قرار میگیرند که دمای کاری آنها بیشتر از دمای اتاق است.

این عایق ها به عنوان عایق حرارتی مخصوص ساختمان ها و عایق کاری دیوارها و سقف ها نیز استفاده می شوند. از عایق های گرم می توان در عایق کاری خطوط انتقال گرم نیز (مانند موتور خانه ها، سیستم های گرمایش و دودکش ها) استفاده کرد.

عایق های سرد

عایق های سرد اغلب برای عایق کاری خطوط سیستم تهویه و کانال های انتقال سیالات استفاده می شود. این نوع عایق ها اکثرا ضریب نفوذ آب و بخار بسیار پایینی دارند و در نتیجه مانع از چگالش (تبرید) بخار می شوند. این ویژگی آنها برای عایق کاری سردخانه ها,یخچال ها و خنک سازها, عایقی ایده آل را معرفی می کند. محدوده دمای کاری این نوع عایق ها به طور متوسط بین ۱۰۰- الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. در صورتی که دمای محیط یا خط انتقال لوله , از محدوده دمای کاری بالاتر نرود, می توان از این نوع عایق ها در عایق کاری خطوط گرمایش مانند شوفاژ و موتورخانه نیز استفاده کرد.

در انتخاب نوع عایق حرارتی ، باید حتما دقت شود که محدوده دمای کاری سطحی که قرار است عایق شود درون محدوده دمای کارکرد عایق (که در مدارک فنی سازنده یا مراجع مختلف ذکر شده است) باشد. لازم به ذکر است که دمای کاری، در تعیین هزینه ها و سود عایق کاری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

ب – مشخصه های فیزیکی

ضریب انتقال حرارت، استحکام فشاری و ضریب نفوذ رطوبت از جمله مهم ترین مشخصه های فیزیکی تاثیرگذار در انتخاب عایق حرارتی محسوب می شوند. هرچه ضریب انتقال حرارت عایق کمتر باشد (و یا در مقابل، هرچه مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد)، عایق در مقابل انتشار و انتقال حرارت مقاوم تر بوده، برای عایق کاری مناسب تر و میزان سود عایق کاری نیز بالاتر خواهد بود.

نکته ای که در مورد ضریب انتقال حرارت باید در نظر داشت این است که ضریب انتقال حرارت با افزایش دما، افزایش می یابد. معمولا در مدارک فنی تولیدکنندگان، ضریب انتقال حرارت در دمای محیط (+۲۳۰ درجه سانتی گراد) ارائه می شود. باید به خاطر داشت برای محاسبه مقدار سرمایه برگشتی و سود عایق کاری، باید ضریب انتقال حرارت در شرایط عملی را در محاسبات وارد نمود.

استحکام یا مقاومت فشاری عبارت است مقدار فشاری (تنش) که عایق می تواند تا رسیدن به نقطه تسلیم، تحمل نماید. استحکام فشار از آنجا که تابعی از درجه حرارت است، در انتخاب نوع عایق تاثیرگذار خواهد بود، چرا که با افزایش دما، استحکام فشاری بسیاری از مواد کاهش می یابد. معمولا تغییرات دمایی، تاثیرات چشم گیری بر مقاومت فشاری می گذارند. به همین دلیل در انتخاب نوع عایق، باید دقت شود که عایق تحت بار نباشد و اگر در شرایط کاری، تحت بار است، می بایست استحکام فشاری آن در محدوده دمای کاری، بیش از بارگذاری باشد.

-ضریب نفوذ رطوبت و بخار آب (که با واحد perm مشخص مشود)، از دیگر پارامترهای مهمی است که در انتخاب نوع عایق، تاثیر مستقیم و بسیار مهمی دارد. نفوذ رطوبت به درون عایق، ضریب انتقال حرارت آن را افزایش می دهد و در موارد شدیدتر، عایق خاصیت عایق بودن خود را به طور کامل از دست می دهد. همچنین، رطوبت زیاد و دمای بسیار پایین، باعث بروز پدیده چگالش (شبنم زدن– Condensation) می شود. بنابراین، در صورتی که دمای فرآیند پایین است یا محیط رطوبت نسبی بالایی دارد و یا اگر قرار است عایق در محیط باز نصب شود، باید دقت شود که عایق در مقابل رطوبت مقاوم باشد و در صورت امکان، پوشش های رطوبتی نیز به فهرست اقلام عایق کاری اضافه شوند.

چگالی از جمله عوامل دیگری است که می تواند در انتخاب عایق تاثیرگذار باشد. البته بسیاری از عایق ها، چگالی ثابتی دارند و انتخاب نوع عایق تابع مستقیمی از چگالی ماده عایق نیست اما چگالی برخی مواد عایق، مانند پشم سنگ، متغیر است و تولیدکنندگان این نوع عایق ها، چگالی های مختلفی را در بازار عرضه می کنند. از آنجا که چگالی، تاثیر مستقیمی بر دیگر پارامترها، از جمله ضریب انتقال حرارت، ضریب نفوذ رطوبت و استحکام فشاری دارد، می تواند در انتخاب نوع عایق تاثیر گذار باشد. معمولا مواد با چگالی بالاتر، ضریب انتقال حرارت کمتر، ضریب نفوذ رطوبت و استحکام بیشتری دارند و ضریب انتقال حرارت نیز، با افزایش دما کمتر تغییر می کند. در نمودار زیر، تغییرات ضریب انتقال حرارت پشم سنگ در دو چگالی مختلف در دماهای مختلف نشان داده شده است.

پ – حجم عایق کاری، شرایط عایق کاری و نصب

میزان حجم عایق کاری و شرایط نصب، می توانند در انتخاب نوع عایق تاثیر مستقیم بگذارند. بسیاری از عایق ها برای عایق کاری سطح ها و حجم های بسیار زیاد مناسب نیستند و یا هزینه عایق کاری بسیار گران خواهد شد، همچنین برخی شرایط نصب ایجاب می کند، انواع خاصی از عایق ها مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا عایق کاری شکل­های نامنظم و پیچیده و یا فضای بین دو دیواره که راهی به خارج ندارد و یا دسترسی به آن مشکل است، تنها با استفاده از عایق های تزریقی در محل، قابل انجام است.

ت- هزینه و در دسترس بودن

هزینه از مهمترین پارامترهایی است که در انتخاب عایق نقش مهمی دارد. البته لازم به ذکر است که سرمایه عایق کاری معمولا کمتر از یکسال جبران خواهد شد، اما به هرحال سرمایه اولیه می تواند برای طراح محدودیت ایجاد کند. در محاسبه هزینه عایق کاری، باید هزینه خود ماده عایق، عایق کاری (نیروی انسانی و مواد و تجهیزات مورد نیاز نصب) و همچنین هزنیه های نگهداری پس از نصب، لحاظ شوند. در دسترس بودن نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر انتخاب عایق است. چه بسا ممکن است عایق انتخاب شده اصلا در بازار فعلی موجود نباشد و یا مدت زمانی که تامین کننده می توان آن را فراهم کند، مقید در محدوده زمانی مناسب نیست.

ث – عمر مفید کاری

عمر مفید کاری می تواند در انتخاب نوع عایق موثر باشد، اگرچه عمر مفید انواع مختلف عایق ها تقریبا در یک محدوده است. مقاومت در مقابل ماوراء بنفش (در صورتی که عایق کاری در محیط باز انجام شده باشد)، رطوبت، تجزیه شدن، آلودگی های قارچی و میکروبی، گرد و خاک، سایش و غیره، از عوامل مهم در تعیین عمر مفید کاری عایق محسوب می شوند. لازم به ذکر است که عمر زیاد عایق، خاصیت عایق بودن آن را می کاهد.

ج – اشتعال پذیری و سمی بودن

برخی شرایط طراحی ایجاب می کند که عایق در مقابل خطراتی چون آتش سوزی، دارای حداقل مقاومت بوده و استاندارد باشند. به خصوص در صورتی که عایق حرارتی برای مکان های مسکونی و عمومی، چون بیمارستان ها، کتاب خانه ها، مساجد و غیره استفاده می شود، حتما باید استانداردهای مقاومت در مقابل آتش سوزی و عدم انتشار گازهای سمی را دارا باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شهر۲۴ مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینه فروش و نصب انواع عایق حرارتی تخصص دارید آگهی رایگان خود را درسایت شهر۲۴ ثبت نمایید

 


:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()